OPTIMIZATION MODEL OF THE ELECTRIC TRAIN WITH THE ELECTRIC DRIVE OF DC

Authors

  • M. Zapolovsky
  • I. Zykov
  • M. Mezentsev
  • V. Noskov

DOI:

https://doi.org/10.26906/SUNZ.2022.1.020

Keywords:

optimization mathematical model, DC electric drive, control system, maximum principle, minimization of energy costs

Abstract

The issues of development of the optimization mathematical model of the electric train with the electric drive of a direct current with consecutive excitation and realization in the MATLAB package for the purpose of construction of a control system on the basis of a method of the principle of a maximum are considered. A review of the literature on the topic and analysis of existing approaches to solving problems of modeling complex electromechanical systems and the synthesis of control systems in this area, in particular control systems that minimize energy costs. Mathematical models of the studied control objects are constructed, modeling of their functioning depending on the level of loading is carried out. Analytical relations are obtained, which can be used to develop the SAR structure of the electric drive of the electric train and calculate its parameters with a given quality criterion. The conducted researches of the optimization model confirm its operability and its efficiency at development of control systems at the set criterion of quality and degree of loading.

Downloads

References

Horstmann D. 100 Jahre Entwicklung der Antriedstechnik für electrische Bahnen. Teil 2 / D. Horstmann, R. Wagner, W-D. Weigel // Elek. Bahnen. – 2003. – No 7. – P. 338 – 345.

Моделирование и оптимизация систем управления и контроля локомотивов / [Носков В.И., Дмитриенко В.Д., Заполовский Н.И., Леонов С.Ю.]. – Х.: ХФИ «Транспорт Украины», 2003. – 248 с.

Заполовський М.Й. Синтез управлінь для оптимізації динамічних процесів електроприводу змінного струму / М.Й. Заполовський, В.В. Скородєлов, М.В. Мезенцев // Системи управління, навігації та зв’язку. –Вип. 4(50). Полтава. 2018. С. 38-41.

Грибко В.В. Мікроппроцесорні системи керування електроприводами / В.В. Грибко, В.Ю. Кучерук, О.М. Возняк – Вінниця: ВНТУ, 2009. – 146 с.

Isermann R. Digital Control Systems: Volume 1: Fundamentals, Deterministic Control / R. Isermann – Springer Science & Business Media, 2013. – 336 р.

Dressler Helmuk MICAS – Microcomputer fur Farzeuge // Electrische Bahnen. – 1981.– Vol. 79. – №12. – P. 411 – 417.

Поповіч М.Г. Електромеханічні системи автоматичного керування та електроприводи / М.Г. Поповіч, О.Ю. Лозинський. – К.: Либідь, 2005. – 680 с.

Заполовський М.Й. Розробка та дослідженн алгоритмів цифрової системи автоматичного регулювання (САР) електропередачі дизель-поїзда / М.Й. Заполовський, О.К. Пермяков //Тези доповідей шостої міжнародної науково-технічної конференції «Проблеми інформатизації» - Черкаси-Баку-Бельсько-Бяла-Харків-2018. – С. 60.

Заполовский Н.И. К вопросу разработки цифровой системы автоматического регулирования электропередачи дизель-поезда / Н.И. Заполовский, О.К. Пермяков // «Сучасні напрями розвитку інформаційно-комунікаційних технологій та засобів управління» - Полтава-Баку-Харків-Жиліна - 2018. – С. 10.

Ерофеев А.А. Теория автоматического управления / А.А. Ерофеев – СПб.: Политехника, 2001.

Коваленко А. А., Кучук Г. А. Методи синтезу інформаційної та технічної структур системи управління об’єктом критичного застосування. Сучасні інформаційні системи. 2018. Т. 2, № 1. С. 22–27. DOI: https://doi.org/10.20998/2522-9052.2018.1.04

М.В. Мезенцев, М.Й. Заполовський, М.В. Ліпчанський. Розроблення та дослідження системи керування електропередачі дизель-поїзда на основі методів цифрового управління // Системи управління, навігації та зв’язку. –- Полтава, ПИТУ, 2019. - Випуск 2(54). - С. 46-50.

Published

2022-04-01

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>