РОЛЬ ДИСЦИПЛІНИ «ВВЕДЕННЯ В СПЕЦІАЛЬНІСТЬ» У ФОРМУВАННІ ПРОФЕСІЙНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ СТУДЕНТІВ ГАЛУЗІ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

  • Tetyana Derkach
  • Maria Boyko
  • Vladislav Yastreba

DOI:

https://doi.org/10.26906/SUNZ.2025.3.076

Ключові слова:

професійна ідентичність, інформаційні технології, адаптація студентів, академічна доброчесність, освітня траєкторія, введення в спеціальність

Анотація

У статті розкрито значення навчальної дисципліни «Введення в спеціальність» у процесі формування професійної ідентичності студентів, які здобувають освіту за галуззю знань F «Інформаційні технології». З огляду на динамічний розвиток цифрових технологій, зростання ролі ІТ-галузі у глобальній економіці та високий рівень конкуренції на ринку праці, особливого значення набуває не лише професійна підготовка, а й формування внутрішньої мотивації, ціннісного ставлення до обраної професії, професійного самовизначення та рефлексії студентів. Проведено аналіз концептуальних підходів до визначення поняття «професійна ідентичність», розкрито її структуру та чинники формування у молоді, що обирає сферу інформаційних технологій. Зазначається, що професійна ідентичність охоплює не лише знання і вміння, а й внутрішнє прийняття себе як представника ІТ-спільноти, готовність до професійної взаємодії, прийняття етичних норм, самостійність у прийнятті рішень, а також бачення особистого розвитку у контексті технологічного прогресу. Окрему увагу приділено змісту й структурі дисципліни «Введення в спеціальність», яка, з одного боку, виконує ознайомчу та адаптаційну функцію, а з іншого – спрямована на розвиток первинної професійної мотивації, розуміння студентами змісту своєї майбутньої діяльності, стандартів професії, вимог роботодавців, перспектив працевлаштування, а також на розвиток soft skills, критичного мислення та відповідального ставлення до навчання. У межах дисципліни студенти знайомляться з історією розвитку ІТ-галузі, еволюцією спеціальностей, основними напрямами та трендами сучасних інформаційних технологій, прикладами застосування ІТ у різних сферах життя. Визначено, що використання активних методів навчання (тренінги, проектна діяльність, ділові ігри, аналіз кейсів), залучення до викладання фахівців-практиків з ІТ-компаній, впровадження елементів наставництва, індивідуалізація освітньої траєкторії сприяють активному формуванню професійної ідентичності ще на початковому етапі навчання. Висвітлено також значення академічної доброчесності, цифрової культури та медіа-грамотності як складових професійної ідентичності сучасного ІТ-фахівця. У статті наведено результати анкетування студентів першого курсу, що засвідчують позитивний вплив дисципліни на самоусвідомлення ролі майбутнього фахівця, зростання мотивації до навчання, формування уявлення про професійні компетентності, які потрібно розвивати. Підсумовуючи, автор наголошує на необхідності методичного оновлення змісту дисципліни відповідно до змін у професійному середовищі, впровадження міждисциплінарного підходу, партнерства з ІТ-компаніями та розвитку індивідуальних освітніх траєкторій. Ключовим висновком є те, що дисципліна «Введення в спеціальність» є не лише важливим елементом навчального плану, а й стратегічним інструментом формування професійної ідентичності, що сприяє особистісному й професійному становленню майбутніх фахівців у сфері інформаційних технологій.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

1. Gee J. P. Identity as an analytical lens for research in education / J. P. Gee // Review of Research in Education. – 2000. – Vol. 25. – P. 99–125. DOI: 10.2307/1167322. DOI: https://doi.org/10.2307/1167322

2. Markham A. N. Fieldwork in social media: What would Malinowski do? / A. N. Markham // Qualitative Communication Research. – 2013. – Vol. 2, no. 4. – P. 434–446. DOI:10.1525/qsr.2013.2.4.434 DOI: https://doi.org/10.1525/qcr.2013.2.4.434

3. Trede F. Professional identity development: A review of the higher education literature / F. Trede, R. Macklin, D. Bridges // Studies in Higher Education. – 2012. – Vol. 37, no. 3. – P. 365–384. DOI:10.1080/03075079.2010. 521237. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2010.521237

4. Wenger E. Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity / E. Wenger. – Cambridge : Cambridge University Press, 1998. – 336 p. DOI:10.1017/СВО9780511803932 DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511803932

5. Зелінська О.В., Потапова Н.А., Волонтир Л.О. Інформаційні системи та технології в галузі. Навчальний посібник. / О.В. Зелінська, Н.А. Потапова, Л.О. Волонтир, - Вінниця: ВНАУ, 2020. – 263 с

6. Інформаційні технології в системі вищої освіти: перспективи розвитку : матеріали наук.-практ. конф. (Київ, 27 березня 2022 р.) / М-во освіти і науки України, КНЕУ. – Київ: КНЕУ, 2022. – 136 с.

7. –Карамушка Л. М. Професійна ідентичність молоді в умовах соціальних змін / Л. М. Карамушка // Психологія і суспільство. – 2016. – № 2. – С. 42–50.DOI: 10.26565/2227-6505-2016-2-05

8. Карпенко О. І. Формування професійної ідентичності студентів вищих навчальних закладів / О. І. Карпенко // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. – 2018. – № 1. – С. 27–31. DOI: 10.32999/ksu2312-3206/2018-1-5

9. Кузьміна І. П. Інструментальний компонент професійної ідентичності майбутніх фахівців-математиків/ І. П. Кузьміна // Новітня освіта: зб.наук.праць. – Київ, 2014. – Випуск 1. – С. 35-41.

10. Рибалка В. В. Психологія особистості: навч. посіб. / В. В. Рибалка. — Харків: Прапор, 2005. – 528 с.

11. Савченко І. І. Професійна ідентичність особистості: сучасний стан і перспективи дослідження / І. І. Савченко // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки. – 2017. – Вип. 60. – С. 123–128.

12. Снігур І. В. Формування професійної ідентичності студентів технічних спеціальностей / І. В. Снігур // Освіта та розвиток обдарованої особистості. – 2020. – № 6(81). – С. 38–41. DOI: 10.32405/2309-3935-2020-6(81)-38-41

13. Шульга І. В. Формування професійної ідентичності майбутніх фахівців ІТ у процесі фахової підготовки: дис. … канд. психол. наук: 19.00.07 / І. В. Шульга; НПУ ім. М. П. Драгоманова. – Київ, 2021. – 215 с.

Downloads

Опубліковано

2025-09-30

Номер

Розділ

Інформаційні технології