MODEL OF AN ANDROID MOBILE APPLICATION WITH INTEGRATION OF BASIC SERVICES AND EXTENSIONS
DOI:
https://doi.org/10.26906/SUNZ.2025.2.169Keywords:
mobile application, application model, Flutter, architectural model, Android services, modularityAbstract
The relevance of this research is driven by the growing demands for the performance, flexibility, and scalability of mobile applications in modern conditions. The choice of Flutter as the development environment is justified by its ability to provide a fast development cycle and cross-platform compatibility. The object of the study is the architectural model of an Android mobile application that includes the integration of basic services such as geolocation, notifications, and the camera, offering approaches for extending functionality through the addition of new modules. The model consists of interconnected components, including the user interface, business logic, access to ІПЗs, and platform-specific services. Particular attention is paid to the modularity of the architecture, ensuring the model's adaptability to changing user needs and technological trends. The subject of the study is the interaction of components within the mobile application model in the Flutter environment. The study examines the impact of architectural decisions on performance, scalability, and development efficiency. Results. The proposed model demonstrates the ability to integrate basic Android services and support their extensions, ensuring stability and high product quality. Conclusions. Research into the mobile application model in the Flutter environment helps identify optimal ways to implement functionality, improve performance, and enhance the competitiveness of mobile applications.Downloads
References
1. Бідник Д.С., Цибульник С.О. (2021), “Архітектура мобільного додатку”, Матеріали ХIV Всеукраїнської НПК студентів, аспірантів та молодих вчених “Погляд у майбутнє приладобудування”. К: КПІ ім. Ігоря Сікорського. С. 19-22.
2. Сідельнікова Д.С. (2022), “Етапи створення дизайну мобільного застосунку”, Мультимедійні технології в освіті та інших сферах діяльності: науково-практична конференція з міжнародною участю. К.: НАУ. С.105-109.
3. Ставицький П.В., Войтко В.В. (2017), “Організація архітектури додатків на базі мобільних платформ”, Матеріали XLVI науково-технічної конференції підрозділів ВНТУ, Вінниця. Електрон. текст. дані. URL:https://conferences.vntu.edu.ua/ index.php/all-fitki/all-fitki-2017/paper/view/2794.
4. Козуб Г.О., Козуб Ю.Г., Могильний Г.А., Жуков А.В. (2021), “Розробка мобільного Аandroid-додатку з застосуванням принципів Сlean Аrchitecture”, Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. №5 (269). С. 5-10. doi: https://doi.org/10.33216/1998-7927-2021-269-5-5-10.
5. Санак О.Є. (2018), Захист мобільних застосунків на основі систем з нульовим знанням: магістерська дис.: 125 Кібербезпека. Київ. 121 с.
6. Дворецький М.Л., Нездолій Ю.О., Дворецька С.В., Кандиба І.О. (2021), “Розробка мобільних застосунків для OS Android”: навч. посіб. Миколаїв : Вид-во ЧНУ ім. Петра Могили. 140 с.
7. Яшина К.В., Ялова К.М., Сугаль Є.О. (2017),Огляд гнучких методологій розробки програмного забезпечення”, Збірник наукових праць Дніпровського державного технічного університету. Том 1, №30. С. 153-156.
8. Вавіленкова А.І. (2021), “Аналіз гнучких методологій розробки програмного забезпечення для реалізації у командних проєктах”, Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Харків: НТУ "ХПІ", 2021. №1 (7). С. 39-46.
9. Сеспедес Гарсія Н.В., Сеспедес Гарсія П.Д. (2023), “Моделі життєвого циклу розробки програмного забезпечення”, Молодий вчений, №2 (114). С. 17-20. doi: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2023-2-114-4.
10. Sommerville I. (2015), “Software Engineering”. Publisher: Pearson, 10th edition. 816 p.
11. Pressman R.S. (2019), “Software Engineering: A Practitioner's Approach”. Publisher: McGraw-Hill Higher Education; 9th edition. 692 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Volodymyr Pervieiev, Tetiana Filimonchuk, Andriy Buhrii, Stanislav Partyka

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.