Управління стратегією підприємства на основі концепції зацікавлених сторін

Ключові слова: логістика, управління, логістична стратегія, стратегія розвитку, зацікавлені сторони, цифровізація, партнерство

Анотація

У статті визначено та охарактеризовано важливість формування та реалізації логістичної стратегії підприємства на основі концепції зацікавлених сторін. Також потребує більш поглибленого дослідження дана тема у контексті воєнного стану в Україні, яка зумовлює потребу для вітчизняних підприємств у використанні нових підходів до розроблення та реалізації логістичної стратегії на основі концепції зацікавлених сторін. Під час дослідження було встановлено, що вплив зацікавлених сторін на процес управління стратегією підприємства, на його логістичну діяльність, а також на стиль і методи управління, корпоративну культуру є надзвичайно потужним. Крім цього, було з’ясовано, що зацікавлені сторони можуть здійснювати вплив на вирішення стратегічних питань логістичного характеру, які стосуються процесів вибору постачальників, розроблення чи удосконалення логістичних маршрутів, методів складського управління, застосування нових логістичних технологій чи інновацій, а також стратегічних рішень щодо фінансування та стандартів якості тощо. Для обґрунтування важливості логістики розглянута ситуацію, яка склалася в Україні починаючи з 24 лютого 2022 року. Доведено, що в умовах воєнного стану особливо важливо зміцнювати партнерську взаємодію із урядом та міжнародними партнерами, оскільки від цього залежить не лише стратегічний розвиток та фінансова стабільність підприємства, а й стан національної економіки. Ключем до успіху стала швидкість прийняття логістичних рішень та вірно скорегована логістична стратегія, яка дозволила підприємствам налагодити внутрішню логістику до нових умов існування. До переліку таких підприємств можна зарахувати ТОВ «БУРАТ-АГРО» – багатогалузеве господарство, яке спеціалізується на рослинництві, а саме на вирощуванні зернових та технічних культур. Крім цього, запровадження системи моніторингу допоможе підприємству вчасно виявляти нові ініціативи, зміни у законодавстві чи у різних програмах, які можуть впливати на його господарську діяльність. Аргументовано, що автоматизація та діджиталізація логістики зменшує рівень логістичних витрат, підвищує ефективність виробництва та продуктивність праці.

Дані про авторів

Volodymyr Byba, Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»

кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри менеджменту і логістики

Natalia Pinchuk, Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»

кандидат технологічних наук, доцент, доцент кафедри будівельних конструкцій

Viktoriia Marchenko, Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»

магістрантка

Посилання

1. Plekan U. M. (February 12–13, 2020) Optimizing the choice of the company's logistics strategy. Materialy I Mizhnarodnoyi nauk.-prakt. konf. Pidpryyemnytstvo v ahrarniy sferi: hlobalʹni vyklyky ta efektyvnyy menedzhment. Zaporizhzhia: ZNU, pp. 209–210.
2. Baeva O. I., Bigun K. A. (March 19, 2020) Theoretical foundations of logistics strategy development. Mater. VIII mizhnarod. nauk.-prakt. dystancijnoyi konferenciyi Menedzhment ta marketyng u skladi suchasnoyi ekonomiky, nauky, osvity, praktyky. Kharkiv: NUPh, pp. 209–210.
3. Vodolajska T. O. (2021) Logistics strategy of the enterprise: the essence of the concept. Ekonomika transp. kompleksu, issue 37, pp. 48–60.
4. Kovalenko G. O., Chukina I. V. (2021) Logistics strategies of agricultural enterprises. Ahrosvit, vol. 1, pp. 65–70.
5. Pyatnytska G. T., Shevchun M. B. (2023) Logistics strategies in trade: varieties, methods of selection, innovative changes under conditions of sustainable development. Ekonomika ta suspilʹstvo, vol. 50, pp. 60–68.
6. Ilchenko N. B. (2016) Logistics strategies in trade. Kyiv: Kyiv National University of Trade and Economics.
7. Rudkivskyi O. A. (2012) Enterprise logistics strategy: conceptual approaches to definition and formation: a collective monograph. Management of business entities: problems and prospects of development. ZHTU.
8. Shishkin V. O., Bakhmetova Y. Yu. (2019) Prospects for the use of logistics strategy as a condition for ensuring the competitiveness of the enterprise, Modern Economics, vol. 14, pp. 296–300.
9. Zaitseva O. I., Zhosan G. V., Betina V. O. (2018) Strategic adaptation of the enterprise and analysis of methodological approaches to its assessment in the context of Ukraine's integration into the European Union. Biznes Inform, vol. 3, pp. 348–353.
10. Vlasova T. H. (2023) Determination of the influence of internal and external stakeholders on the development of the enterprise. Ekonomichni nauky, vol. 5,pp. 21–26.
11. Makarenko N. O., Vovchok S. V. (2020) Optymizatsiia lohistychnykh rishen shchodo zabezpechennia stratehichnoho upravlinnia rozvytkom ahrarnykh pidpryiemstv. Visnyk SumDU, vol. 4, pp. 65–75.
12. Nikitenko K. S. (2020) Stratehichne planuvannia u protsesi lohistychnoho postachannia. Ekonomichnyi prostir, vol. 161, pp. 59–62.
13. Shevtsiv L. Iu (2017) Stratehichne lohistychne upravlinnia diialnistiu mashynobudivnykh pidpryiemstv v umovakh yevrointehratsiinykh protsesiv. Svitove hospodarstvo ta mizhnarodni ekonomichni vidnosyny, vol. 9 (25), pp. 118–136.
14. Byba V. V., Pinchuk N. M., Marchenko V. O. (2023) Upravlinnia rozroblenniam lohistychnoi stratehii yak skladovoi zahalnoi stratehii rozvytku pidpryiemstva. Efektyvna ekonomika, vol. 10. DOI: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2023.10.36 (accessed November 1, 2023).
15. Kharchenko Yu. A., Marchenko V. O. (2022) Napriamy formuvannia stratehii rozvytku pidpryiemstva v umovakh konkurentnoho seredovyshcha. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy, vol. 2(88), pp. 72–78.
Опубліковано
2024-02-09
Як цитувати
Byba Volodymyr Управління стратегією підприємства на основі концепції зацікавлених сторін / Volodymyr Byba, Natalia Pinchuk, Viktoriia Marchenko // Науковий журнал «Економіка і регіон». – Полтава: ПНТУ, 2024. – Т. (1 (92). – С. 94-102. – doi:https://doi.org/10.26906/EiR.2024.1(92).3314.
Розділ
ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ