EDUCATIONAL INTERNET RESOURCES AND ONLINE ENVIRONMENT IN THE EDUCATIONAL ACTIVITIES OF THE TEACHER OF THE HIGHER EDUCATION INSTITUTION
DOI:
https://doi.org/10.26906/SUNZ.2020.4.040Keywords:
informatization, educational Internet resources, information society, computerization, distance learning, virtual libraries, virtual museums, network knowledge maps, social search engines, social geoservicesAbstract
The subject of the research is informatization and computerization of education. The article presents and analyzes the most popular educational resources that have become an integral part of the educational activities of teachers. These include distance learning platforms, virtual libraries and museums, online knowledge maps, social search engines and geoservices. Each of the elements of educational online resources used to improve learning technologies is effective and contributes to the informatization of education. At the present stage of development of society and education, the main goal is to prepare the student for active and productive life in the information society, to ensure the quality, accessibility and effectiveness of education. To effectively implement this process, it is necessary to apply the targeted impact of the management system on all areas of education and the wider use of modern information technology. Results - a list of advantages and disadvantages of existing educational Internet resources that effectively influence the educational process. A web application for testing knowledge related to the elements of distance learning has been developed. Conclusions - the paper considers the impact of information technology on the educational process and education in general and offers a qualitative list of Internet resources and online environments that are effective for informatization and computerization of education, including personally created resources
Downloads
References
Ашеров А. Т. Наукові та методичні основи формування інформаційної культури студентів технічних університетів : [текст] / А. Ашеров, Т. Богданова. - X. : УІПА, 2010. - 407 с.- (Серія "Інженерна педагогіка").
Баловсяк Н. В. Інформаційна компетентність фахівця : [текст]/Н. В. Баловсяк // Педагогіка і психологія професійної освіти. - 2004. -No 5. - С. 21-28.
Биков В. Ю. Технологія створення дистанційного курсу: навч. посіб. / В.Ю. Биков,В.М. Кухаренко, Н.Г. Сиротенко, О.В. Рибалко, Ю.М. Богачков. – К.: Міленіум, 2008. – 324 с.
Дем’яненко В. Використання сучасних веб-технологій для системи контролю та моніторингу знань студентів / V. Demianenko, N. Ichanska // Системи управління, навігації та зв’язку. Збірник наукових праць. – Полтава: ПНТУ, 2019. – Т. 2 (54). – С. 83-86. – doi: https://doi.org/10.26906/SUNZ.2019.2.083.
Жаболенко М. В., Жданова Н. О. // Стратегія інноваційного розвитку системи вищої освіти в Україні: матеріали міжнародної науково-практичної конференції/ гол. ред. С. В. Смерічевська. - Донецьк: Кальміус, 2007 р.
Кучук Н.Г., Гавриленко С.Ю., Лукова-Чуйко Н.В., Собчук В.В. Перерозподіл інформаційних потоків у гіперконвенгертній системі / С.Ю. Гавриленко. Сучасні інформаційні системи. 2019. Т.3, No2. С. 116-121. DOI: https://doi.org/10.20998/2522-9052.2019.2.20
Ічанська Н.В., Омелян О.М. Використання інформаційно- комунікаційних технологій у процесі викладання матема- тики / Математика в сучасному технічному університеті: Матеріали Шостої МНТК, (Київ 28-29 грудня, 2017 р.) – Київ: КПІ імені Ігоря Сікорського (Київ), 2018. – С. 370-374. http://matan.kpi.ua/public/files/2017/mvstu6/MSTU6.pdf.
Зиков І. С., Кучук Н. Г., Шматков С. І. Синтез архітектури комп'ютерної системи управління транзакціями e-learning. Сучасні інформаційні системи. 2018. Т. 2, No 3. С. 60–66. DOI: https://doi.org/10.20998/2522-9052.2018.3.10
Матвієнко О. В. Інформаційна освіта: інноваційні аспекти :[текст] / О. В. Матвієнко. - К. : КНУКіМ, 2003. - 126 с.
Морзе Н. В. Основи інформаційно-комунікаційних технологій: [текст] / Наталія Вікторівна Морзе. - К. : BHV, 2007.– 350 с.