Сучасні тенденції у транспортному плануванні
DOI:
https://doi.org/10.26906/znp.2020.55.2347Ключові слова:
транспортне планування, вулично-дорожня мережа, інклюзивне середовище, індивідуальні екологічні транспортні засоби, принципи універсального дизайнуАнотація
Розвиток інфраструктури населених пунктів, спрямований на задоволення насамперед потреб автомобілістів, супроводжується потужними негативними змінами в умовах людської життєдіяльності. Світовий досвід доводить, що навіть інвестуючи значні кошти у розвиток вулично-дорожньої мережі для розв’язання складних проблем автомобільного транспорту, неможливо вирішити проблему перевезень у великих містах, забезпечивши комфортне пересування автомобілів. Не випадково найкращі з точки зору транспорту міста у світі (Копенгаген, Берлін тощо) використовують так звану піраміду пріоритетів, яку радять застосовувати при прийнятті рішень, що стосуються проєктування та реконструкції вулично-дорожньої мережі. На першому місці в цій піраміді стоять пішоходи, на другому – велосипедисти, на третьому – громадській транспорт, потім – комерційний транспорт, на останньому місці – приватний автотранспорт. Навіть виклики пандемії сприяли саме такому розподілу пріоритетів, коли в деяких великих містах Європи адміністративними заходами частину проїжджої частини вулиць віддали пішоходам та велосипедистам. В Україні останнім часом також спостерігається тенденція до зміни пріоритетів у теорії транспортного планування. Зміна пріоритетів знаходить відображення в оновлених нормативних документах України. У статті проаналізовано й узагальнено світовий досвід проєктування та реконструкції вулично-дорожніх мереж населених пунктів відповідно до сучасних тенденцій у транспортному плануванні. У результаті аналізу закордонного і вітчизняного досвіду виокремлено два базові варіанти перерозподілу простору між пішоходами, велосипедистами, громадським та приватним транспортом: 1) звуження смуг для приватного транспорту (що дозволяють оновлені нормативні документи України); 2) зменшення кількості смуг для приватного транспорту (розглянуто три основні варіанти такого перерозподілу)
Посилання
Garfield L. This ingenious illustration reveals how much space we give to cars. Business insider: 2017.
Barton H. Healthy Urban Planning / H. Barton, C. Tsourou. – WHO Regional Office for Europe / London & New York: Spon Press, 2000. – 212 р.
https://doi.org/10.4324/9780203857755 DOI: https://doi.org/10.4324/9780203857755
Reytsen Ye.O. (2014). Organization and safety of urban movement. K.: TOV «SIK HRUP UKRAYINA»
Accessibility in Public Accommodations (1991). 581: Readily Achievable Checklist. ADA Compliance Guide. – USA: Thompson Publishing Group.
Bringolf J. (2008). Universal Design: Is it Accessible? Multi: The RIT Journal of Plurality and Diversity in Design, 1 (2), 45-52.
Ward M. & Bringolf J. (2019). Universal Design in Housing in Australia: Getting to Yes. Transforming our World Through Design, Diversity and Education, Publisher: Open Access by IOS Press, 209-355
http://dx.doi.org/10.3233/978-1-61499-923-2-299
Byahut S., Mujumdar A., Patel A., Sheth A., Mitra A., Moothan R. and Pandya Y. (2005). Design Manual for a Barrier-Free Built Environment.
Alberta Municipal Affairs and Safety Codes Council Barrier-free design guide (2017).
Mai Eid Khalil A. (2016). An Assessment Of Street Design With Universal Design Principles: Case In Aswan / As-Souq. MEGARON / Yıldız Technical University, Faculty of Architecture E-Journal, 11(4), 616-628.
https://dx.doi.org/10.5505/megaron.2016.98704 DOI: https://doi.org/10.5505/megaron.2016.98704
Skavlid S., Olsen H.P. & Haugeto A.K. (2013). Trends in Universal Design, Norway, First Edition, Norwegian Directorate for Children, Youth and Family Affairs, The Delta Centre.
Carr K., Weir P.L., Azar D. & Azar N. (2013). Universal Design: A Step toward Successful Aging. Journal of aging research, 3 DOI: https://doi.org/10.1155/2013/324624
https://doi.org/10.1155/2013/324624 DOI: https://doi.org/10.1038/nmeth.2755
Harsritanto B., Indriastjario & Wijayanti (2017). Universal design characteristic on themed streets. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, Vol. 99 (1), 012025. DOI: https://doi.org/10.1088/1755-1315/99/1/012025
http://dx.doi.org/10.1088/1755-1315/99/1/012025
Harsritanto B. (2018). Urban Environment Development based on Universal Design Principles. The 2nd International Conference on Energy, Environmental and Information System (ICENIS 2017), 31, 09010.
https://doi.org/10.1051/e3sconf/20183109010 DOI: https://doi.org/10.1051/e3sconf/20183109010
Broacha J., Dilla J. & Gliebe, J. (2012). Where do cyclists ride? A route choice model developed with revealed preference GPS data. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 46 (10). DOI: https://doi.org/10.1016/j.tra.2012.07.005
https://doi.org/10.1016/j.tra.2012.07.005 DOI: https://doi.org/10.1088/1475-7516/2012/10/005
Carreno, M., Ge, Y.-E., & Borthwick, S. (2014). Could green taxation measures help incentivise future Chinese car drivers to purchase low emission vehicles? Transport, 29(3), 260-268.
https://doi.org/10.3846/16484142.2014.913261 DOI: https://doi.org/10.3846/16484142.2014.913261
Kampf R., Gašparik J. & Kudláčková N. (2012). Application of different forms of transport in relation to the process of transport user value creation. Periodica Polytechnica Transportation Engineering, 40 (2), 71-75.
https://doi.org/10.3311/pp.tr.2012-2.05 DOI: https://doi.org/10.3311/pp.tr.2012-2.05
Lytvynenko T. & Gasenko L. (2015). Peculiarities of Infrastructure Designing for the Movement of Individual Environmental Friendly Vehicles, Periodica Polytechnica Transportation Engineering, 43(2), 81-86.
https://doi.org/10.3311/PPtr.7593 DOI: https://doi.org/10.3311/PPtr.7593
Lobanov E.M. (1990). Transport planning of cities. M.: Transport.
Moughtin C. (2003). Urban Design: Street and Square. Architectural Press.
Marshall S. (2005). Streets and Patterns: The Structure of Urban Geometry. Spon Press.
Hasenko L.V. (2015). Principles of cycling infrastructure urban organization in medium and large cities: dissertation abstract for the degree of PhD: specialty 05.23.20 – urban and territorial planning. - Kyiv.
University Course on Bicycle and Pedestrian Transportatio (2006). Federal Highway Administration. US Department of transportation. USA: FHWA-RT-05-133.
Handbook "Comfortable city. How to plan cycling infrastructure". (2014). Public organization "Association of Kyiv Cyclists". AVK
DBN В.2.2-12:2019. Planning and development of territories. (2019). Kyiv: Ministry of Regional Development of Ukraine, SE "Ukrarkhbudinform.
DBN В.2.3-5:2018. Streets and roads of settlements: (2018). Kyiv: Ministry of Regional Development of Ukraine, SE "Ukrarkhbudinform.
DSTU 8906:2019. Cycling infrastructure planning and design. (2020). Kyiv.: DP "UkrNDNC".
DBN В.2.2-40:2018. Inclusiveness of buildings and structures. (2018). Kyiv: Ministry of Regional Development of Ukraine, SE "Ukrarkhbudinform.
Diet for cars. Urban development platform.
http://urbanua.org/eksperty/zakordonni-eksperty/378
Schmitt A. (2014). The Airtight Case for Road Diets. Streetsblog: USA
Huang H.F., Stewart J.R. & Zegeer C.V. (2004). Summary Report: Evaluation of Lane Reduction "Road Diet" Measures and Their Effects on Crashes and Injuries. FHWA
Lytvyn V.V., Hryshchenko Ya.V. (2012). Transport planning of cities. Methodical recommendations for practical work for full-time students in the direction of training 0701 Transport technologies. Dnipro: SU "NGU"
Bezlyubchenko O., Hordiyenko S. & Zavalʹnyy O. (2008). Planning of cities and transport. Kharkiv: HNAMG