Аналіз стану атмосферного повітря у місті Кривий Ріг та вклад автотранспорту у забруднення міста

Ключові слова: автотранспорт, атмосферне повітря, викиди забруднюючих речовин

Анотація

Забруднення атмосферного повітря є суттєвою проблемою великих міст, що призводить до погіршення якості життя населення. Велика концентрація промислових об’єктів та автотранспорту являється головною причиною забруднення атмосферного повітря. Місто Кривий Ріг характеризується значною концентрацією промислових об’єктів гірничо-металургійного комплексу, сукупний вплив яких спричиняє техногенне навантаження на довкілля, а викиди автотранспорту погіршують ситуацію із забрудненням повітряного середовища. Проблема викидів від автотранспорту стає все більш актуальною на фоні постійного зростання кількості транспортних засобів та збільшення середнього віку автомобілів, які експлуатуються на території нашої країни. Постійне збільшення автомобілів призводить до утворення заторів на найбільш жвавих ділянках доріг та на перехрестях, що призводить до локальних джерел забруднень вздовж цих шляхів. Основною особливістю автомобільного забруднення є той факт, що шкідливі викиди у складі відпрацьованих газів відбувається в самих нижніх, приземних шарах атмосфери, саме там, де протікає основна життєдіяльність людини. У результаті дослідження встановлено, що вплив автотранспорту на атмосферне повітря м. Кривого Рогу збільшується та здійснюється техногенне навантаження на екологічний стан міста. Збільшення  кількості автомобілів сприяє зростанню кількості викидів від пересувних джерел у загальний фон забруднення атмосферного повітря міста. Проведено аналіз впливу промислових об’єктів міста на стан атмосферного повітря та визначено вклад автотранспорту в забруднення повітря. Визначено ділянки з найбільш інтенсивним рухом автомобільного транспорту, де проведено аналіз викидів від пересувних джерел та запропоновано рекомендації щодо скорочення впливу цих викидів.

Посилання

1. Netrobchuk I., Sylyvoniuk K., Semeniuk O. Analysis of the Influence of Road Transport on the Quality of Atmospheric Air of the Lutsk's Streets. Scientific Bulletin of Lesya Ukrainka Volyn National University, 1(405), 37-42

2. Pankiv N.Ye., Teterko N.Z. (2016). Estimation of Atmospheric Air Pollution Caused by Traffic Congestion in Lviv. Scientific Bulletin of UNFU, 26.8, 215-223

3. Nesheva A.D. Model of environmentalization of the transport infrastructure of the city / A.D. Nesheva., O.O. Pavlenko, V.O. Kasyanenko // Bulletin of the Sumy State University. Economy series. – 2018. – No. 4. – P. 36-41

4. Boyarin M.V., Netrobchuk I.M., Savchuk L.A. (2015). Analysis of the influence of motor vehicles on the state of the atmosphere of urban landscapes (on the example of the city of Lutsk). Herald of V.N. KhNU Karazin. "Ecology" series», 13, 54-59

5. Grapenyuk M.M. (2015). Transport complex and the level of motorization of the territory of the city of Ivano-Frankivsk. Scientific and technical journal, 1(11), 81-87

6. Ilchenko V.Y. (2014). Realization of the basic stages of transport enterprise’s productive strategy. Visnyk National Transport University, 30, 73-81

7. Zabyshnyi Y.O., Semchuk Y.M., Dolishniy B.V., Melnyk V.M. (2015). About the emissions of harmful components by automobile internal combustion engines at experimental sites in the city of Ivano-Frankivsk in the winter period. Science and modern technologies. Oil and gas energy, 2(24), 82-88

8. Choma E.F, Evans J.S., Gomez-Ibanez J.A., Di Q., Schwartz J.D., Hammitt J.K., Spengler J.D. (2021). Health benefits of decreases in on-road transportation emissions in the United States from 2008 to 2017. PNAS, 118(51). e2107402118
doi.org/10.1073/pnas.2107402118

9. Smit R., Kingston Ph. (2019). Measuring On-Road Vehicle Emissions with Multiple Instruments Including Remote Sensing. Atmosphere, 10, 516
doi.org/10.3390/atmos10090516

10. Air pollutant emissions from stationary sources of emissions by region (1990-2020). State Statistics Service of Ukraine. Retrieved from:
http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2020/ns/xl/vzrap_reg_ue.xlsx

11. Pollutant emissions from mobile pollution sources by region (2016-2020). State Statistics Service of Ukraine. Retrieved from:
http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2021/ns/xl/vzrpnz_reg_20.xlsx

12. Regional report on the state of the natural environment in Dnipropetrovsk region for 2020 / Dnipropetrovsk regional state administration. Retrieved from:
https://adm.dp.gov.ua

13. Project of a long-term program to solve the environmental problems of Kryvbas and improve the state of the natural environment for 2011-2022: report (2009). "CEDA" LLC. Kryvyi Rih

14. Letter of the main service center of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine No. 31/10zi dated January 17, 2022

15. EMEP/EEA air pollutant emission inventory guidebook 2019 Technical guidance to prepare national emission inventories (NO codes 1.A.3.b.i, 1.A.3.b.ii, 1.A.3.b.iii, 1.A.3. b.iv) (2016). European Environment Agency

16. National reports on the state of the natural environment in Ukraine. Ministry of Environmental Protection and Natural Resources of Ukraine [Electronic resource]. – Access mode :
https://mepr.gov.ua
Опубліковано
2022-12-15
Як цитувати
Halaktionov Mykola Аналіз стану атмосферного повітря у місті кривий ріг та вклад автотранспорту у забруднення міста / Mykola Halaktionov, Olena Hanoshenko // ACADEMIC JOURNAL Industrial Machine Building, Civil Engineering. – Полтава: ПНТУ, 2022. – Т. 1 (58). – С. 149-154. – doi:https://doi.org/10.26906/znp.2022.58.3091.
Розділ
«Технологія захисту навколишнього середовища»"