CONTROL OF THE USE OF DIESEL POWER FOR TRACTION IN THE CONDITIONS OF OPERATION OF DIESEL TRAINS
DOI:
https://doi.org/10.26906/SUNZ.2024.4.038Keywords:
power transmission, traction asynchronous motor, control and diagnostics systemAbstract
The object of the study is the process of controlling the use of diesel power for traction. The subject of the study is methods of checking the use of diesel power for traction. The purpose of the article is to increase the efficiency of the DEL-02 diesel train during its operation. The following results were obtained. The process of operation of the DEL-02 diesel train when using power transmission with traction asynchronous motors (TAD) was studied. It was found that such a transmission has technical and economic advantages in comparison with traditional electrical transmissions with DC traction motors. At the same time, the realization of these advantages requires the solution of a number of problems, which include the creation of modern control and diagnosis systems (CDS) of the state of the traction equipment. For this purpose, an CDS was introduced into the diesel train's power transmission, which is made on the basis of a personal computer with special software. This system compares the calculated values of the main transmission parameters (power, traction, acceleration, etc.) with their real values and provides information to the driver.Downloads
References
Розроблення алгоритмів формування енергооптимальних режимів руху поїздів / М.Г. Притула, О.А. Пасечник // Наука та прогрес транспорту. Вісник Дніпропетровського національного ун-ту залізн. трансп. – № 6 (78). – 2018. – С. 82 – 100.
Логвінова Н.О. Зменшення експлуатаційних витрат за допомогою енергооптимального руху поїздів / Н.О. Логвінова, Д.О. Босий, О.М. Полях. – Вісн. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. – Д., 2012. – Вип. 42. – С. 110 – 113.
Мозолевич Г.Я., Троян А.В. Енергоефективне керування поїздопотоком як засіб удосконалення перевізного процесу / Збірник наукових праць ДНУЗТ «Транспортні системи та технології перевезень» – Вип. 10. – 2015. – С. 80 – 87.
Щербак Я.В. Аналіз варіантів вибору критерію оптимізації енерговитрат на тягові потреби рухомого складу залізниць / Я.В. Щербак, В.П. Нерубацький // Збірник наукових праць УкрДАЗТ, 2011. – Вип. 127. – С. 137 – 142.
Кислий Д.М. Визначення енергозаощаджуючих режимів ведення поїздів / Наука та прогрес транспорту. Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту. – № 1 (61). – 2016. С. 71 – 84.
Боднар Є.Б. Основні вимоги та принципи створення бортових систем діагностування локомотивів / Є.Б. Боднар. – Наука та прогрес транспорту. Вісник Дніпропетровського нац. ун.ту залізн.транспорту, 2014, № 1 (49). – С. 68 – 74.
Брагін М.І. Аналіз праць вчених по визначенню техніко-економічних показників тягових транспортних засобів / М.І. Брагін, М.В. Володарець, А.П. Фалендиш // Вісник Східноукраїнського національного університету ім. В.Даля, 2017. – № 3 (233). – с. 31 – 35.
Дослідження факторів та оцінка рівня їх впливу на показник питомих витрат електроенергії рухомого складу / А.О. Сулим, О.О. Мельник, О.В. Бялобржеський, А.І. Ломонос // Вісник східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. – № 4 (268). – 2021. – С. 118 – 127.
Перевірка і налаштування параметрів тягового електроприводу у стаціонарних режимах / В.І. Носков, В.С. Блиндюк, В.В. Скородєлов, Г.В. Гейко // Системи управління, навігації та зв’язку. – Полтава: НУ «ПП», 2021. – Вип. 3 (65). –С. 56 – 59.
Основи електричної тяги: навч. посібник / В.Х. Далека, П.М. Пушков, В.П. Андрійченко, Ю.В. Мінєєва // Харк. нац. акад. міськ. госп-ва. – Харків: ХНАМГ, 2012. – 312 с.