CHECKING AND ADJUSTING PARAMETERS OF TRACTION ELECTRIC DRIVE IN STATIONARY MODES

Authors

  • Valentin Noskov
  • Vasyl Blyndiuk
  • Volodymyr Skorodielov
  • Hennadii Heiko

DOI:

https://doi.org/10.26906/SUNZ.2021.3.056

Keywords:

traction asynchronous motor, diesel train, monitoring and diagnostic system, braking resistor

Abstract

When developing the power transmission of the domestic diesel train DEL-02 with traction asynchronous motors, the question of the possibility of checking its main characteristics in the conditions of the depot was decided. To do this, it was necessary to provide in stationary load condition and control of the operation of the diesel generator set, frequency converter and traction motors without the use of additional equipment. To ensure the reliability of the operational characteristics of the diesel train, a system for monitoring and diagnosing the main parameters in the process of movement has been introduced into the power transmission control system. In addition, taking into account the peculiarities of the power transmission, it is possible to check and adjust its parameters in stationary modes. For this purpose, it has been proposed and justified to use a braking resistor as a load of a diesel generator, while the frequency converter is loaded onto the braked traction motors. In this case, the control system remains closed, and the registration of parameters is performed by the monitoring and diagnostic system

Downloads

References

Боднар Є.Б. Основні вимоги та принципи створення бортових систем діагностування локомотивів / Є.Б. Боднар. – Наука та прогрес транспорту. 2014. – No 1 (49). – С. 68 – 74.

Мельников В. Диагностирование тепловозов по данным бортовых микропроцессорных систем / В. Мельников // Мир транспорта. – No 3, 2014. – C. 56 – 60.

Нургулжанова А.Н. Анализ систем диагностики технического состояния локомотивов и вагонов при движении железнодорожных составов / А.Н. Нургулжанова, Э.А. Багыбаева // Материалы XLI Межд. НПК. КазАТК им. М. Тынышпаева «Инновационные технологии на транспорте: образование, наука, практика». – Т.2, 2017. – С. 169 – 171.

Бабков Ю. Многофункциональная микропроцессорная система управления тепловозом / Ю. Бабков и др. – Железнодорожный транспорт. СТА No 3, 2004. – С. 46 – 52.

Басов Г.Г. Розвиток електричного моторвагонного рухомого складу. Ч. 1. / Г.Г. Басов, С.І. Яцько. – Харків: Апекс+, 2005. – 248 с.

Белоглазов А.К. Оценка эффективности работы дизель-генераторных установок по результатам контроля параметров при проведении реостатных испытаний / А.К. Белоглазов и др. // Известия Транссиба / Омский гос. ун-т путей сообщения. – Омск. – 2017. – No 2 (30). – С. 2 – 8.

Тарута В.Ф. Технология контроля уровня мощности для настройки дизель-генераторной установки маневрового тепловоза с учетом условий эксплуатации / В.Ф. Тарута. А.В. Чулков, Л.В. Милютина // Известия Трансиба / Омский гос. ун-т путей сообщения. – Омск. – 2018. – No 1 (33). – С. 109 – 117.

Данковцев В.Т. Техническое обслуживание и ремонт локомотивов / В.Т. Данковцев, В.И. Киселев, В.А. Четвергов / УМЦ ЖДТ. – М., 2007. – 557 с.

Носков В.І. Контроль і діагностика стану тягового електропривода / В.І. Носков, М.В. Мезенцев, С.Ю. Гавриленко, Г.В. Гейко // Системи управління, навігації та зв’язку. – Полтава: Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка». – вип. 1 (63). – 2021. – С. 58 – 61.

Носков В.И. Метод определения гармонического состава фазного тока статора асинхронного двигателя в системах регулируемых приводов / В.И. Носков, Н.В. Мезенцев, Г.В. Гейко, М.В. Липчанский // Системи обробки інформації: збірник наукових праць. – Харків: ХУПС, 2015. – No 7 (132). – С. 59 – 61.

Published

2021-09-03