DEVELOPMENT OF INFORMATION TECHNOLOGY OF AUTOMATED FORECASTING OF NON-RELATED AVIATION EVENTS IN FIELD

Authors

  • E. Grishmanov
  • A. Mogilatenko
  • Yu. Danilov

DOI:

https://doi.org/10.26906/SUNZ.2019.1.036

Keywords:

information technology, automation, deep neural network, forecasting, unfavorable aviation event, flight, aircraft

Abstract

In the work the information technology of automated forecasting of unfavorable aviation events in flight with the use of deep neural networks for solving problems of recognition and prevention of adverse aviation events is considered little and requires further research. The implementation of the developed information technology (IT) is proposed in four stages: preparatory, main, supplementary and final. The first (preparatory) stage of IT functioning is performed before the forecast of unfavorable aviation events in the flight. The input data is set in the form of archived text messages about the situation in the flight based on data from external sources. Outputs include the topology and weights of the convolutional neural network (NNN) that are transmitted to perform the main stage of the functioning of the IT. Basic, additional and final stages of IT functioning are performed in the process of forecasting unfavorable aviation events in flight. The inputs for the relevant steps are text messages about the situation in the flight based on data from external sources, as well as the topology and ZNM weights obtained at the preparatory stage using the recurrent neural network module (LSTM). The initial data of the main stage of IT functioning is the documented information on the results of forecasting unfavorable aviation events in the flight. The developed IT technology allows to realize the process of automated forecasting of unfavorable aviation events in flight using deep neural networks, with a clearly defined and interrelated set of stages, with the possibility of further parallelizing the implementation of their procedures, taking into account the peculiarities of presentation (formalization) of knowledge about the recognition of unfavorable aviation events in flight on textual information obtained and summarized from various sources on the results of airspace control.

Downloads

References

Справка. Состояние безопасности полетов в гражданской авиации государств-участников соглашения о гражданской авиации и об использовании воздушного пространства в первом полугодии 2018 г. Режим доступа: https://mak-iac.org/upload/iblock/5b0/bp-18-1.pdf.

Safety Report 2013. IATA, Montreal-Geneva, 2014..

Statistical Summary of Commercial Jet Airplane Accidents. Worldwide Operations 19592008, Boeing Commercial Airplanes, Seattle, Washington 98124-2207, USA.

Павленко М.А. Модель функціональної діяльності оператора автоматизованої системи управління повітряним рухом / М.А. Павленко, С.Г. Шило, О.М. Дмитрієв // Системи управління, навігації та зв’язку. Випуск 4 (50). – Полтава.: ПНТУ, 2018. – С. 17-21.

Системи оброблення інформації. Інтелектуальні інформаційні технології. Терміни та визначення: ДСТУ 2481-94. Київ: Держстандарт України, 1994. 74 с.

Куклев Е.А. Оценивание уровня безопасности полетов в гражданской авиации в рисковых ситуациях на основе цепей случайных событий.// Наука и техника транспорта 2003, № 2., С. 4-14.

Шаров, В.Д. Методология применения комбинированного метода FMEA-FTA для анализа риска авиационного события [Текст] / В.Д. Шаров, В.П. Макаров // Научный вестник МГТУ ГА, серия Эксплуатация воздушного транспорта. Безопасность полетов, №174, 2011. - С. 18-24.

5. Зубков, Б.В. Теория и практика определения рисков в авиапредприятиях при разработке системы управления безопасностью полетов [Текст] / Б.В. Зубков, В.Д. Шаров – М: МГТУ ГА, 2010. - 196 с.

Шаров В.Д. Методика оценки вероятности выкатывания воздушных судов за пределы ВПП при посадке // Научный вестник МГТУ ГА. Серия «Эксплуатация воздушного транспорта и ремонт авиационной техники. Безопасность полетов». 2007. - № 122. - С. 61-66.

Автоматизированная система прогнозирования и предотвращения авиационных происшествий при организации и производстве воздушных перевозок. Этап 4 Адаптация разработанных алгоритмов и программных средств АС: отчет о НИР / руководитель темы А.А. Бутов. – Ульяновск: УлГУ, 2012. – 317 с.

Павленко M. А. Напрями розробки інтелектуальних моделей та методів обробки інформації для управління процесом інформаційної підтримки прийняття рішень в автоматизованих системах управління повітряним рухом / M. А. Павленко, S. Shilo, I. Borosenets, O. Dmitriev // Системи управління, навігації та зв’язку. Збірник наукових праць. – Полтава: ПНТУ, 2018. – Т. 5 (51). – С. 24-28. – doi:https://doi.org/10.26906/SUNZ.2018.5.024.

Nesmiian O. Метод аналізу та обробки інформації в СППР АСУ / O. Nesmiian, M. Pavlenko // Системи управління, навігації та зв’язку. Збірник наукових праць. – Полтава: ПНТУ, 2018. – Т. 5 (51). – С. 106-110. – doi:https://doi.org/10.26906/SUNZ.2018.5.106.

Процедура оцінки ступеня небезпеки ситуації обстановки для системи підтримки прийняття рішень в АСУ повітряним рухом / М.А. Павленко, С.Г. Шило, І.О. Борозенець, О.М. Дмитрієв // Системи управління, навігації та зв’язку. Збірник наукових праць. – Полтава: ПНТУ, 2018. – 6 (52). – С. 25-29.

Published

2019-02-05