ПРАКТИКА ВИКОРИСТАННЯ ПЕРЕДСИГНАЛІВ
DOI:
https://doi.org/10.26906/SUNZ.2024.3.011Ключові слова:
дорожній рух, світлофорне регулювання, регульовані перехрестя, передсигнал, транспортні затримки, пропускна здатністьАнотація
У представленій статті проаналізовано досвід використання передсигналів для вирішення проблемного питання щодо ефективного управління транспортними потоками на регульованих перехрестях. За результатами проведеного аналізу встановлено, що основними напрямами використання передсигналів як засобів управління транспортними потоками на міських магістралях є пріоритизація руху громадського транспорту на підході до перехрестя та вже безпосередньо на ньому, а також оптимізація світлофорного регулювання локальних перехресть або групи перехресть. Основними критеріями щодо оцінювання заходів щодо підвищення ефективності управління транспортними потоками на регульованих перехрестях з використанням передсигналів можна вважати транспортні затримки, витрати часу користувачів громадського транспорту, рівень обслуговування перехрестя та довжина черги транспортних засобів. Основними засобами, що використовуються для оцінювання ефективності роботи світлофорних систем з використанням передсигналів є імітаційне моделювання, для чого застосовуються найпопулярніші серед фахівців галузі програмні продукти – VISSIM, SUMO, AIMSUN. Потенційним напрямом подальших досліджень є розробка принципів вибору і обґрунтування місць розташування передсигналів на міських магістралях.Завантаження
Посилання
Von Stein, W., 1961. Traffic flow with pre-signals and the signal funnel. Theory of Traffic Flow, Elsevier, Amsterdam.
Pre-signals for Transit Priority [Електронний ресурс] One center research. URL: https://umtcresearch.wordpress.com/2016/05/17
Ogden, B. D., 2001. Presignals: Current Applications and Issues. Transportation Research Record, 1762(1), 25-31. DOI:https://doi.org/10.3141/1762-04
Kuijper, D.H., 1982. The OFOS: A Description of the “Expanded Waiting Lane for Cyclists” (De OFOS: Een Beschouwing over de Opgeblazen Fietsopstelstrook). Verkeerskunde, 33(9), 472–476.
Wheeler, A.H., M.A.A., Leicester, G., Underwood, 1993. Advanced Stop-Lines for Cyclists. Traffic Engineering & Control, 34(2), 54–60.
Wheeler, A. 1995. Advanced Stop-Lines for Cyclists: A Simplified Layout. Traffic Engineering & Control, 36(5), 283–289.
Transit Signal Priority: A Planning and Implementation Handbook. URL: https://trid.trb.org/View/772546.
Sun, Y, Li, J, Wei, X, Jiao, Y., 2021. Tandem Design of Bus Priority Based on a Pre-Signal System. Sustainability, 13(18):10109. URL: https://doi.org/10.3390/su131810109.
Wu, J., Hounsell, N., 1998. Bus priority using pre-signals. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 32(8), 563-583.
Guler, S.I., Menendez, M., 2014. Analytical formulation and empirical evaluation of pre-signals for bus priority. Transportation Research Part B: Methodological, 64, 41–53.
He, H., Guler, S.I., Menendez, M., 2016. Adaptive control algorithm to provide bus priority with a pre-signal. Transp. Res. Part C Emerg. Technol., 64, 28–44.
Zhang, W., Wang, W., 2004. Study on the pre-signal setting method of intersection based on bus priority traffic. Road Traffic Technol., 21, 101–104.
Zhang, W., Lu, H., 2005. Bus priority pre-signal control intersection vehicle delay analysis. China Highw. J., 18, 78–82.
Zhang, B., Cheng, W., 2016. Study on the coordination control strategy of pre-signal bus priority intersection. Roads Mot. Transp., 5, 28–32.
Chen, Qun, Tang, Yi, Wang, Yan, 2022. Dynamic Sharing Scheme and Design Optimization of Bus-Only Lanes Based on Presignal and Detector Settings Before Intersections. DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4168506
M., Khwais, J., Haddad, 2022. Optimal Presignal Control for Two-Mode Traffic at Isolated Signalized Intersections. Transportation Science, 57(2), 376-398. DOI:https://doi.org/10.1287/trsc.2022.1172.
Y., Liang, Z., Wu, J., Li, F., Li, Y., Wang, 2018. Shockwave-Based Queue Length Estimation Method for Presignals for Bus Priority. Journal of Transportation Engineering, Part A: Systems, 144(9). DOI:https://doi.org/10.1061/jtepbs.0000175.
Xuan, Y., Gayak, V.V., Cassidy, M.J., Daganzo, C.F., 2012. Presignal Used to Increase Bus- and Car-Carrying Capacity at Intersections, Theory and Experiment. Transportation Research Record, 2315, 191-196. DOI: 10.3141/2315-20
Y., Bie, Zh., Liu, H., Wang, 2020. Integrating Bus Priority and Presignal Method at Signalized Intersection: Algorithm Development and Evaluation. J. of Transportation Eng, Part A: Systems, 146(6). DOI: https://doi.org/10.1061/JTEPBS.0000360.
Zhao, J.; Wu, J., 2010. Application of Microscopic Simulation Technology in a Pre-Signal Control Method at a Complex Intersection; Asme Press: New York, NY, USA.
Xuan, Y., Daganzo, C.F., Cassidy, M.J., 2011. Increasing the capacity of signalized intersections with separate left turn phases. Transp. Res. Part B Methodol., 45, 769–781.
Zhou, Y. Zhuang, H., 2014. The optimization of lane assignment and signal timing at the tandem intersection with pre-signal. J. Adv. Transp., 48, 362–376.
Y, Liu, 2020. The Modeling and Simulation of the Tandem Intersection Considering the Vehicle Operation Law. Academic Journal of Engineering and Technology Science, 3(4), 145-159, DOI: 10.25236/AJETS.2020.030414.
Zhou, Y.P., Zhuang, H.B., 2013. Traffic Performance of Signalized Intersections with Protected Pre-Signal Established Upstream. Appl. Mech. Mater., 253–255, 1299–1306.
J., Wan, C., Wang, Y., Bie, 2023. Optimal Traffic Control for a Tandem Intersection With Improved Lane Assignments at Presignals, in IEEE Intelligent Transportation Systems Magazine, doi: 10.1109/MITS.2023.3269670.
P., Liu, J., Wu, H., Zhou, J., Bao, Zh., Yang, 2019. Estimating Queue Length for Contraflow Left-Turn Lane Design at Signalized Intersections. J. of Transportation Engineering, Part A: Systems, 145(6). DOI:https://doi.org/10.1061/JTEPBS.0000240.
M., Barthauer, B., Friedrich, 2020. Evaluation of presorted and presignaled intersections with respect to traffic efficiency and traffic safety. Transportation Research Procedia, 47, 307-314. DOI: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2020.03.103.