Оцінювання фінансової грамотності та фінансової інклюзії старшокласників
Анотація
У статті проаналізовано результати опитування старшокласників стосовно їхньої обізнаності у фінансових питаннях і залученості у проведення фінансових операцій з метою оцінювання рівня фінансової грамотності та фінансової інклюзії. Для цього використовувалися статистичні методи обробки результатів онлайн-опитування, яке містило п’ятнадцять запитань. Було з’ясовано, що лише чверть респондентів вивчали економічні дисципліни у школі, а майже половина опитаних у майбутньому не бажає опановувати курси з фінансової грамотності, зокрема, внаслідок відсутності у них практичної спрямованості. Вік респондентів позитивно впливає на рівень їхньої фінансової грамотності та фінансової інклюзії. Від 75 до 90% старшокласників вже користуються банківськими послугами та можуть назвати від двох до десяти вітчизняних фінансових установ. Найбільш відомими для респондентів фінансовими послугами очікувано стали кредитування, страхування, депозити та розрахунки й платежі, проте третина старшокласників не назвали жодної з них. Щодо спроможності керувати грошима, то майже 16% опитаних вже вкладають кишенькові гроші на рахунок, а не витрачають їх. Встановлено, що 85,4% старшокласників мають фінансові цілі, які вони планують досягати пошуком додаткових можливостей заробити гроші, а також за рахунок скорочення витрат або отримання додаткових доходів від заощаджень. Одночасно лише близько 13% респондентів беруть постійно участь у плануванні сімейного бюджету, а майже 20% ніколи до цього не долучалася. Підвищення рівня фінансової грамотності та фінансової інклюзії старшокласників можливе за рахунок створення спеціального фінансового мобільного додатку, що враховував би вподобання молоді.
Посилання
2. Kizyma T., Shamanska O. (2014). Financial literacy of the population and financial behavior of households: aspects of mutual influence. The world of finance, no. (1), pp. 16–26.
3. Slavianska N., Neznamova A. (2013) Increasing financial literacy: a commercial project or a state necessity? Bulletin of the National Bank of Ukraine, no. (4), pp. 31–35.
4. Smovzhenko T., Kuznetsova A. (2013) Implementation of financial literacy in Ukraine: current state and prospects. Bulletin of the National Bank of Ukraine, no. (9), pp. 8–16.
5. Baradiia N. (2018) Application of basic forms and methods in the study of the “Financial Literacy” course in gymnasium. Teacher professionalism: theoretical and methodical aspects, vol. (8(1)), pp. 179–187.
6. Bulavenko S. D. (2018) Didactic bases of formation of pupils’ financial literacy. Bulletin of the Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences, no. (150), pp. 18–20.
7. Pismennyi V. (2021) The use of board financial games in teaching financial literacy in institutions of general secondary education. Problems of education, no. (1), pp. 146–157.
8. Naumenkova S. (2014). Financial inclusion and problems of ensuring population access to basic financial services in Ukraine. Bulletin of the National Bank of Ukraine, no. (11), pp. 31–37.
9. Naumenkova S. V. (2015) Financial inclusiveness: economic meaning and approaches to measurement. Actual problems of the economy, no. (4), pp. 363–371.
10. Dudynets L. A., Verney O. E. (2018) Financial inclusiveness and its determinants. Socio-economic problems of the modern period of Ukraine, no. (2), pp. 8–13.
11. Yehorycheva S. B. (2018) Financial inclusion within the framework of the system of combating the legalization of criminal income and the financing of terrorism. Financial space, no. (4), pp. 80–87. Available at: http://fpnpu.cibs.ubs.edu.ua/article/ view/176528
12. Anufrieva K. V., Shkliar A. I. (2019) Financial inclusion as a factor of socio-economic development. Ukrainian society, no. (3), pp. 59–77.
13. Zakharchenko N. V. (2020) Financial inclusion to increase the welfare of the population and the economic growth of the state. Finance of Ukraine, no. (6), pp. 105–116.
14. Khutorna M. E., Zhezherun Yu. V., Zhezherun K. A. (2021) Indicative approach to assessing the level of availability of financial services as analytical support for the functioning of the financial inclusion institute in conditions of financial instability. Bulletin of the University of Banking, no. (3), pp. 25–32.
15. Chvertko L. A., Kornienko T. O., Vinnytska O. A. (2022) Financial inclusion in the insurance market of Ukraine: prerequisites and factors of formation. Actual problems of the development of the economy of the region, vol. (18(2)), pp. 146–158.
16. Financial literacy, financial inclusion and financial well-being in Ukraine. (June, 2019) Research results. USAID project “Financial Sector Transformation”. Available at: https://talan.bank.gov.ua/uploads/files/Financial-Literacy-Survey-Report_June2019_ua.pdf
17. Financial literacy, financial inclusion and financial well-being in Ukraine in 2021. Report based on research results. USAID project “Financial Sector Transformation”. Available at: https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/Research_Financial_Literacy_Inclusion_Welfare_2021.pdf?v=4
18. Paniotto V. I., Maksymenko V. S., Kharchenko N. M. (2004) Statistical analysis of sociological data. Kyiv: “KM Academy”, 270 p.
19. Strategy for the development of the financial sector of Ukraine until 2025. Available at: https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/Strategy_FS_2025.pdf?v=4
20. “JuniorBank” Business School. Available at: https://juniorbank.com.ua/school