МАТЕМАТИЧНА МОДЕЛЬ КОЛИВАНЬ РУХОМОГО СКЛАДУ НА КРИВОЛІНІЙНІЙ ДІЛЯНЦІ ШЛЯХУ ДЛЯ БОРТОВОЇ СИСТЕМИ ПІДТРИМКИ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ
DOI:
https://doi.org/10.26906/SUNZ.2025.3.033Ключові слова:
математична модель, система підтримки прийняття рішень, бортові системи керування, рухомий склад, коливальний процес, криволінійний рух, виляння, боковий виносАнотація
З точки зору дії, яку коливання чинять на рух поїзда, найбільш впливовим є процес проходження рухомим складом криволінійної ділянки шляху. У статті розглядаються проблеми, пов'язані з динамічними процесами під час руху залізничного транспорту по криволінійним ділянкам шляху. Зокрема, аналізуються коливання виляння та бокового виносу, які мають значний вплив на безпеку руху, комфорт пасажирів та ступінь зношування механічних компонентів. В якості шляху пом'якшення проблеми коливань розглядається доповнення системи підтримки прийняття рішень новим програмним компонентом. У результаті аналізу сучасних наукових досліджень розроблено математичну модель руху дизель-поїзда, що враховує особливості проходження кривих ділянок шляху. Модель дозволяє провести аналіз динамічних характеристик та може бути застосована у якості програмного компоненту у системах підтримки прийняття рішень для бортових систем керування залізничного транспорту України. Визначено, що проходження криволінійної ділянки шляху на високій швидкості значно впливає на безпеку подальшого руху. У зв’язку з цим виявлення критичної швидкості є актуальним завданням та становить напрямок подальших досліджень.Завантаження
Посилання
1. Грушевська Т. М. Стан рухомого складу як фактор і обмеження розвитку систем залізничних перевезень / Т. М. Грушевська // Збірник наукових праць Державного економіко-технологічного університету транспорту. Сер. : Транспортні системи і технології. - 2012. - Вип. 20. - С. 20-28. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Znpdetut_tsit_2012_20_5
2. M. B. Kurhan, D. M. Kurhan. Theoretical basis for the introduction of high-speed trains in Ukraine, Dnipro, 2016, 283 p
3. Garg, Vijay Kumar, and Rao V Dukkipati. Dynamics of Railway Vehicle Systems. New York: Academic Press, 1984 DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-275950-5.50016-X
4. Zboinski, K.; Golofit-Stawinska, M. Dynamics of a Rail Vehicle in Transition Curve above Critical Velocity with Focus on Hunting Motion Considering the Review of History of the Stability Studies. Energies 2024, 17, 967. https://doi.org/10.3390/en17040967 DOI: https://doi.org/10.3390/en17040967
5. Курган Н. Б. Критерії визначення допустимої швидкості руху в кривих // Наука та прогрес транспорту. Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту. 2003. №2. C. 127-132.
6. Ковтун, Павло & Дубровська, Тетяна. (2018). ANALYSIS OF THE INFLUENCE OF AN ABSOLUTE ACCELERATION ON THE SPEED OF MOVEMENT OF PASSENGER TRAINS. Collection of scientific works of the Ukrainian State University of Railway Transport. doi: 10.18664/1994-7852.181.2018.156307. DOI: https://doi.org/10.18664/1994-7852.181.2018.156307
7. Jesús Otero Yugat, Jordi Martínez Miralles, María De los Santos. Analytical model of wheel-rail contact force due to the passage of a railway vehicle on a curved track. Universidad Politécnica de Cataluña. Departamento de Ingeniería Mecánica. Avenida Diagonal, 647. C.P. 08028. Barcelona, España.
8. Steišūnas, Stasys & Bureika, Gintautas & Gorbunov, Mykola. (2019). EFFECTS OF RAIL-WHEEL PARAMETERS ON VERTICAL VIBRATIONS OF VEHICLES USING A VEHICLE-TRACK-COUPLED MODEL. Transport Problems. 14. 27-40. DOI: 10.20858/tp.2019.14.3.3. DOI: https://doi.org/10.20858/tp.2019.14.3.3
Downloads
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Oleksandr Yevtushenko, Oleksandr Zakovorotnyi

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.