MATHEMATICAL MODELS FOR RATIONALIZATION OF LIQUIDATION THE CONSEQUENCES OF THE RAILWAY ACCIDENTS

Authors

  • M. Katsman
  • V. Matsyuk
  • P. Lapin

DOI:

https://doi.org/10.26906/SUNZ.2022.2.102

Keywords:

railway transport, consequences of the railway accidents, repairs, queuing system, QS component, non-Markov type QS, imitation modeling

Abstract

The purpose of the article is to build mathematical models for liquidation the consequences of the railway accidents based on multistage and multicomopnent queuing system. Results. Mathematical models of queuing system (QS) with the distribution of the input flow of distribution requirements simultaneously on several service channels to determine the probability of service of these requirements and other characteristics of such QS are considered. The models are implemented using agent simulation in the Any Logic University Researcher environment and the Java compiler. As a result of the experiments on the sensitivity of the model, the regularities of the influence of the intensities of applications in the queuing system and the implementation of service components during the stay of applications in the, the load of service devices and service channels. Conclusions. The use of proposed models allows establishing areas of acceptable values of the probability of successful implementation of the set management decisions on the rational use enable recourses to organize a variety of measures to eliminate the consequences of railway accidents, repairs and maintenance of various equipment, devices and weapons.

Downloads

References

Управління екологічною безпекою на залізничному транспорті (прикладні аспекти) /М.Д. Кацман, О.І. Запорожець, В.К. Мироненко, В.І. Мацюк, О.В. Третьяков. Київ: ФОП Лук’яненко В.В., ТПК «Орхідея», 2021. 980 с. – ISBN 978-617-7609-61-1

Бондарь Б.Е., Очкасов А.Б., Бондарь Е.Б., Гришечкина Т.С., Очеретюк М.В. Моделирование организации ремонта локомотивов методами теории систем массового обслуживания. Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту. №5 (77), 2018. Режим доступу: http://eadnurt.diit.edu.ua>bistream.pdf.

Гузенко В.Л., Миронов Е.А., Шестопалова О.Л. Моделирование процессов технического обслуживания и ремонта технических средств распределенной информационной системы. Информационно-экономические аспекты стандартизации и технического регулирования: Научный интернет-журнал. № 6 (22). 2014. Режим доступу: http://iea. gostimjo.ru >2014_ 66/2014_06_11,pdf.

Смірнов В.В., Клименко О.О. Обгрунтування застосування моделей теорії систем масового обслуговування щодо систем технічного обслуговування і ремонту гірнично-збагачувальних комбінатів. Економічний вісник НТУ №4.2006. Режим доступу: http://ev. nmu.org.ua > docs.

Дехтярук М.Т. Комп’ютерне моделювання надійності багатоканальних СМО. Проблеми інформатизації та управління. НТУ, м. Київ, №2 (24). 2008. С. 51-56.

Ларін О.М., Субочев О.І., Погорелов М.Г. Формалізація виробничих процесів автосервісних підприємств. Вісті Автомобільно-дорожнього інституту №2(5). 2007.Режим доступу http://repositse.nuczu.edu>bistream>Ларин

Решетняк Т.В., Нечволода Л.В., Крикуненко К.М. Застосування теорії систем масового обслуговування для оптимізації управління технічним обслуговуванням і ремонтом обладнання. Науковий журнал «Комп’ютерно-інтегровані технології: освіта, наука, виробництво». НТУ, Луцьк, Вип. № 43. 2021. С. 115-122.

Підгурський О.І.. Математичне та імітаційне моделювання процесів функціонування вузла концентрації гібридних логістичних потоків транзакцій. Економіка. Фінанси. Менеджмент: актуальні питання науки і практики. №10.2018.С. 92-107.

Надточій О.В., Тітова Л.Л. Аналіз багатоканальної системи масового обслуговування при сталому і несталому режимах роботи зернозбиральних комбайнів. Національний університет біоресурсів і природокористування України. Режим доступу: http://dglib.nubip.edu.ua>jspui/ pdf.

Katsman M. Approach to Determining the Parameters of Physical Security Units for a Critical Infrastructure Facility /M. Katsman, , V. Myronenko, V. Matsiuk, V. Lapin. – San Diego, USA. – Reliability: theory & applications. – Vol. 1.№ 01(61). – 2021. – P. 71–80.

Корнієнко І.В., Корнієнко С.П., Троцюк С.М., Казначей С.М., Жирна О.В. Функціональна схема модулю управління вхідним потоком вимог на випробування ОВТ. Збірник наукових праць Державного науково-дослідницького інституту випробувань і сертифікації озброєння та військової техніки. Випуск № 3 (5). 2021. С. 41-49. ISSN № 2706-7386.

Лучук Е.В. Модель радіо та програмно-комп’ютерного подавлення комп’ютерних мереж противника в операціях. Академія сухопутних військ імені Петра Сагайдачного. Режим доступу: http://vtz.asv.gov.ua>article>download.pdf.

A. Mazaraki, V. Matsiuk, N. Ilchenko, O. Kavun-Moshkovska, and T. Grygorenko, “Development of a multimodal (railroadwater) chain of grain supply by the agent-based simulation method,” Eastern-European J. Enterp. Technol., vol. 6, no. 3 (108), pp. 14–22, Dec. 2020, doi: 10.15587/1729-4061.2020.220214.

V. Matsiuk, O. Galan, A. Prokhorchenko, and V. Tverdomed, “An Agent-Based Simulation for Optimizing the Parameters of a Railway Transport System.” ICTERI-2021, Vol I: Main Conference, PhD Symposium, Posters and Demonstrations, September 28 – October 2, 2021, Kherson, Ukraine. 121-128 рр.

V. Matsiuk et al., “Improvement of efficiency in the organization of transfer trains at developed railway nodes by implementing a ‘flexible model,’” Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2019, doi: 10.15587/1729-4061.2019.162143.

S. Panchenko, A. Prokhorchenko, O. Dekarchuk, D. Gurin, D. Mkrtychian, and V. Matsiuk, “Development of a method for studying the impact of the time reserve value on the reliability of the train schedule based on the epidemiological SIR model,” IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, vol. 1002, no. 1, p. 012016, Dec. 2020, doi: 10.1088/1757- 899X/1002/1/012016.

Published

2022-06-07