INFLUENCE OF AIR EXTRACTION ON ENGINE THRUST
DOI:
https://doi.org/10.26906/SUNZ.2021.4.004Keywords:
air extraction, engine thrust, cooling, unproductive losses, efficiencyAbstract
Traction is one of the most important factors in determining the speed of an aircraft, namely how fast the aircraft can rise to the desired height. The effective operation of the aircraft directly depends on the selected air from the atmosphere that enters the engine, in proportion to the decrease in the amount of air deteriorating traction characteristics of the aircraft. There are a number of systems and devices that ensure the operation of gas turbine engines (GTE) operating on air, which is extracted from the compressor, the energy of which is then not fully or partially used to create traction or power GTE. This article presents analyzes of air extraction from the engine and its impact on traction, as well as modernization of the power plant, which in the future will fully or partially minimize air loss and reduce the impact of losses on engine traction and increase its efficiency. Having considered the functions for which air is extracted, acquainted with the scientific literature and manuals for technical operation of the Su-27, it was possible to obtain an increase in thrust of 7% and a decrease in air leakage by 4%. When creating hightemperature gas turbine engines, the most difficult problem is to ensure the reliable operation of elements that are exposed to high mechanical and temperature stresses. Elimination, more precisely - minimization of unproductive leaks of gas and cooling air is one of the most important and most significant in terms of the effect of the tasks in the design of the turbine. Leakage of each percent of gas flow into the radial gap leads to an equal in magnitude reduction in the efficiency of the turbine stage. The analysis of air leaks from the engine and their impact on traction, as well as options for power plant upgrades will allow in the future to fully or partially minimize air loss and reduce the harmful impact on engine traction and increase its efficiency.Downloads
References
Нічаєв Ю. Н. Теорія авіаційних двигунів / Ю. Н. Нічаєв. – М. : ВВИА ім. Н. Е. Жуковського, 1990. – 703 с.
Н.І.Старцев, В.Н.Матвеєв Системи відбору повітря з компресору і транспортування до споживача / 2011 – 78 с.
Конструкція і проектування авіаційних газотурбінних двигунів / С. А. Вьюнов, Ю. І. Гусєв, А. В. Карпов та ін.; під заг. ред. Д. В. Хроніна. – М. : Машинобудування, 1989. – 368 с.
Скубачевський Г. С. Авіаційні газотурбінні двигуни. Конструкція і розрахунок деталей / Г. С. Скубачевский. – 5-є вид., перераб. і доп. – М. : Машинобудування, 1981. – 550 с.
Іноземцев А. А. Основи конструювання авіаційних двигунів і енергетичних установок : підручник / А. А. Іноземцев, М. А. Нихамкін, В. Л. Сандрацький. – М. : Машинобудування, 2008. – Т.1. – 366 с.
Масягін В.І Конструкція та міцність авіаційних двигунів: курс лек-цій / В.І. Масягін, В.В. Самулеєв, Н.М. Отрешко. – Х.:ХКПС. 2014. – 464 с
Пономарьов В.А. стаття «Регулювання подачі повітря до охолоджувальних елементів турбін ТРД бойових літаків»
Копелев С.З., Слітенко А.Ф. Конструкція і розрахунок систем охолодження ГТД/ Под ред. Слітенко А.Ф.- Х: Вид-во «Основа при Харьков.ун-ті», 1994 – 240с.
Горюнов А.І., Горюнов М.І., стаття «Моделювання розподіленого відбору і підводу охолоджуючого повітря ГТД» / Весник государственого аерокосмічного університету,No3(13), 2009
Гольберг Ф. Д. Математичні моделі авіаційних газотурбінних двигунів як об’єкт керування/. Гольберг Ф.Д., Батенін А.В: видання МАИ,1999 – 82 с.
Штода А. В. Конструкція авіаційних газотурбінних двигунів / А. В. Штода, В. А Секістов, В. В. Кулєшов. – К. : КВВАІУ, 1982. – 436 с.
Технологія експлуатації, діагностики і ремонту газотурбінних двигунів : учбов. посібник / Ю. С. Єлісеєв, В. В. Кримов, К. А. Малиновський, В. Г. Попов. – М. : Висш. шк., 2002. – 355 с.
Керівництво по технічній експлуатації двигуна АЛ-31ФП ОАО «НПО Сатурн» научно-технічний центр ім.А.Люлька
Керівництво по технічній експлуатації двигуна АЛ-21,ізд. No6859.