MODELING OF THE PROCESSES OF DEVELOPING SITUATIONS FOR AIRCRAFT ENGINE FAILURE IN FLIGHT
DOI:
https://doi.org/10.26906/SUNZ.2019.6.015Keywords:
engine failure, special cases, takeoff, landing, pilot, air traffic controlleAbstract
The subject matter of the article is the development of the situation when the engine fails in an aircraft. The goal is to build a model of the possible further development of the situation in case of engine failure in an aircraft in flight. The tasks are: a statistical analysis of aviation events that occurred with civil aircraft of Ukraine, the cause of which was the engine failure in flight; analysis the need to study the actions of aviation specialists in special cases from the point of view of making timely, correct decisions in the face of a growing psychoemotional load. The methods used are: methods of analysis and synthesis of complex information systems, methods of simulation and statistical modeling. The following results were obtained. It has been established that the number of accidents related to engine failure does not tend to decrease. It has been established that the additional neuro-emotional load impedes the fulfillment by the pilot and air traffic controller of their basic professional functions. Model of possible situation development in case of a special case in flight - engine failure on an aircraft is built for its further use in practical training of air traffic controllers for action in special cases. Conclusions. The results obtained allow us to develop recommendations for improving the technology of operation of the air traffic controller air traffic control in case of a special case in flight - engine failure on the aircraft, as well as to create a decision support system. The direction of further research is development and construction of a decision support system to improve the operation of the air traffic controllerDownloads
References
Галлай М. Л. Полет самолета с неполной и несиметричной тягой / Галлай М. Л. - М.: Машиностроение, 1970 – 192с.
Неделько С.Н. Оценка эффективности информационной поддержки операторов автоматизированных систем обслуживания воздушного движения / С.Н. Неделько, В.Н. Неделько // Вісник КМУЦА. – К.: КМУЦА, 1999. – No 2. – С. 184-186.
База даних з авіаційної безпеки // Режим доступу: http://aviation-safety.net/index.php.
Европейское агентство по безопасности полетов // Режим доступу: http://easa.europa.eu.
База даних по авіаційним катастрофам США // Режим доступу: http://www.ntsb.gov/investigations/summary/AAR0003.html.
База даних авіаційних подій // Режим доступу: http://www.aviation-accidents.net/
Аналіз стану безпеки польотів за результатами розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами україни та суднами іноземної реєстрації, що сталися у 1 півріччі 2019 року // Режим доступу: http://www.nbaai.gov.ua/uploads/pdf/_2019.pdf.
Аналіз стану безпеки польотів за результатами розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами україни та суднами іноземної реєстрації, що сталися у 2018 році // Режим доступу: http://www.nbaai.gov.ua/uploads/pdf/Analysis2018.pdf
Аналіз стану безпеки польотів за результатами розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами україни та суднами іноземної реєстрації, що сталися у 1 півріччі 2017 році // Режим доступу http://www.nbaai.gov.ua/uploads/pdf/Analysis_2017.pdf
Аналіз стану безпеки польотів за результатами розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами україни та суднами іноземної реєстрації, що сталися у 1 півріччі 2016 року // Режим доступу: http://www.nbaai.gov.ua/uploads/pdf/Analysis_2016.pdf
Лейченко С. Д. Человеческий фактор в авиации / С. Д. Лейченко, А. В. Малишевский. – Кировоград, 2006. – Кн. 1. – 480 с.