Соціально-економічна ефективність використання low-code платформ у цифровому маркетингу закладів вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.26906/EiR.2025.3(98).4035Ключові слова:
low-code, автоматизація маркетингу, цифровий маркетинг, заклад вищої освіти, економічна ефективність, маркетингАнотація
Стаття досліджує соціально-економічну ефективність використання low-code платформ у цифровому маркетингу закладів вищої освіти України. На основі систематичного огляду джерел і функціонального аналізу популярних LCNC-інструментів (Bubble, Adalo, Tilda, Microsoft Power Apps, Make.com) розроблено три типові сценарії впровадження для різного рівня цифрової зрілості ЗВО. Запропоновано методику кількісної оцінки економічного ефекту (економія витрат, зміна конверсії, час запуску) і виконано ілюстративні розрахунки для кожного сценарію. Результати показують, що при дотриманні вимог інформаційної безпеки і належного IT-губернаторства low-code рішення забезпечують помітне підвищення маркетингової ефективності та скорочення витрат у короткостроковій перспективі. Стаття містить практичні рекомендації для керівництва ЗВО та маркетингових команд щодо вибору платформи, організації процесів і оцінки ризиків.
Посилання
1. Agile + Low-Code: A Heuristic Pedagogy for Differentiation in Higher Education – May 23, 2022. URL: https://fulcrumdigital.com/blogs/agile-low-code-a-heuristic-pedagogy-for-differentiation-in-higher-education
2. Ajimati, M. O., Carroll, N., & Maher, M. (2025). Adoption of low-code and no-code development: A systematic literature review and future research agenda. Journal of Systems and Software, no. 209. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jss.2024.112045
3. Bhuyan, A. P. (2024). No-Code and Low-Code Development Platforms: The Future of Software Development. dev.to. URL: https://dev.to/adityabhuyan/no-code-and-low-code-development-platforms-the-future-of-software-development-285n
4. Danny Liu. How Sydney educators are building ‘AI doubles’ of themselves to help their students – 3 December, 2023. URL: https://educational-innovation.sydney.edu.au/teaching@sydney/how-sydney-educators-are-building-ai-doubles-of-themselves-to-help-their-students/
5. Digital competence as a factor of competitive advantage in marketing education / Ekmair, 2024. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/bitstreams/7db2cb7c-bfdf-48fb-a67d-717aaeb5ca14/download
6. Hrishikesh Joshi. The Impact Of Low-Code/No-Code Architectures On Digital Transformation – 27/12/2024. URL: https://www.forbes.com/councils/forbestechcouncil/2024/12/27/the-impact-of-low-codeno-code-architectures-on-digital-transformation/
7. Kelly, A. (2022). 5 Reasons to Use Low-Code Platforms in Higher Education. BP Logix. URL: https://www.bplogix.com/blog/5-reasons-to-use-low-code-platforms-in-higher-education
8. KPMG. (2024). Shaping digital transformation with low-code platforms. URL: https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/cy/pdf/KPMG_Shaping%20digital%20transformation%20with%20low-code%20platforms_BF_sec_cy.pdf
9. Nalyvaiko, O., Maliutina, A. (2021). Use of chat bots in the educational process of a higher education institution. Scientific Notes of the Pedagogical Department, no. (48), pp. 117–122. URL: https://doi.org/10.26565/2074-8167-2021-48-14
10. Pawar Purushottam. AI-Enhanced Education: Personalized Learning and Educational Technology – 09/2023. DOI: httpsL//doi.org/10.25215/9358791152.01
11. Preimesberger Chris. How One University Uses Low-Code Development to Speed Up Its Processes – 01/11/2017. URL: https://www.eweek.com/development/how-one-university-uses-low-code-development-to-speed-up-its-processes
12. Rachel Leingang. Arizona State University students embrace and profess their love to a chatbot named Sunny – 29/01/2020. URL: https://www.azcentral.com/story/news/local/arizona-education/2020/01/29/arizona-state-university-ai-chatbot-sunny-works-recruit-retain-students/4554789002/
13. Scriptum. (2024). Як low-code прискорює цифрову трансформацію. URL: https://scriptum.ua/yak-low-code-pryskoryuye-czyfrovu-transformacziyu/
14. Xaas Genie Solution Team. Revolutionize Higher Education - 5 Reasons why low-code platforms are the future! – 27/12/2024. URL: https://xaasgenie.com/blog/5-reasons-why-low-code-platforms-are-the-future
15. Гужва, В. (2024). Цифрова трансформація університетів: інтелектуальні агенти на основі low-code технологій. Економіка та суспільство, no. (70). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-4
16. Краус, К. М., Краус, Н. М., Радзіховська, Ю. М. (2022) Світова практика реалізації індустрії 4.0: платформи, інструменти, бенчмаркинг. European scientific journal of Economic and Financial innovation. (№ 1). С. 91-104. DOI: https://doi.org/10.32750/2022-0108
17. Макаров, З. Ю., Момот, А. В., Демченко, О. М. (2024). Оцінювання впливу чат-бесід на залученість та успішність здобувачів вищої освіти. Педагогічна Академія: наукові записки, № (5). DOI: https://doi.org/10.57125/pedacademy.2024.04.29.07
1. Agile + Low-Code: A Heuristic Pedagogy for Differentiation in Higher Education – May 23, 2022. Available at: https://fulcrumdigital.com/blogs/agile-low-code-a-heuristic-pedagogy-for-differentiation-in-higher-education
2. Ajimati, M. O., Carroll, N., & Maher, M. (2025). Adoption of low-code and no-code development: A systematic literature review and future research agenda. Journal of Systems and Software, no. 209. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jss.2024.112045 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jss.2024.112300
3. Bhuyan, A. P. (2024). No-Code and Low-Code Development Platforms: The Future of Software Development. dev.to. Available at https://dev.to/adityabhuyan/no-code-and-low-code-development-platforms-the-future-of-software-development-285n
4. Danny Liu. How Sydney educators are building ‘AI doubles’ of themselves to help their students – 3 December, 2023. Available at: https://educational-innovation.sydney.edu.au/teaching@sydney/how-sydney-educators-are-building-ai-doubles-of-themselves-to-help-their-students/
5. Digital competence as a factor of competitive advantage in marketing education / Ekmair, 2024. Available at: https://ekmair.ukma.edu.ua/bitstreams/7db2cb7c-bfdf-48fb-a67d-717aaeb5ca14/download
6. Hrishikesh Joshi. The Impact Of Low-Code/No-Code Architectures On Digital Transformation – 27/12/2024. Available at: https://www.forbes.com/councils/forbestechcouncil/2024/12/27/the-impact-of-low-codeno-code-architectures-on-digital-transformation/
7. Kelly, A. (2022). 5 Reasons to Use Low-Code Platforms in Higher Education. BP Logix. Available at: https://www.bplogix.com/blog/5-reasons-to-use-low-code-platforms-in-higher-education
8. KPMG. (2024). Shaping digital transformation with low-code platforms. Available at: https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/cy/pdf/KPMG_Shaping%20digital%20transformation%20with%20low-code%20platforms_BF_sec_cy.pdf
9. Nalyvaiko, O., Maliutina, A. (2021). Use of chat bots in the educational process of a higher education institution. Scientific Notes of the Pedagogical Department, no. (48), pp. 117–122. DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8167-2021-48-14 DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8167-2021-48-14
10. Pawar Purushottam. AI-Enhanced Education: Personalized Learning and Educational Technology – 09/2023. DOI: https://doi.org/10.25215/9358791152.01
11. Preimesberger Chris. How One University Uses Low-Code Development to Speed Up Its Processes – 01/11/2017. Available at: https://www.eweek.com/development/how-one-university-uses-low-code-development-to-speed-up-its-processes
12. Rachel Leingang. Arizona State University students embrace and profess their love to a chatbot named Sunny – 29/01/2020. Available at: https://www.azcentral.com/story/news/local/arizona-education/2020/01/29/arizona-state-university-ai-chatbot-sunny-works-recruit-retain-students/4554789002/
13. Scriptum. (2024). How low-code accelerates digital transformation. Available at: https://scriptum.ua/yak-low-code-pryskoryuye-czyfrovu-transformacziyu/
14. Xaas Genie Solution Team. Revolutionize Higher Education - 5 Reasons why low-code platforms are the future! – 27/12/2024. Available at: https://xaasgenie.com/blog/5-reasons-why-low-code-platforms-are-the-future
15. Guzhva, V. (2024). Digital transformation of universities: Intelligent agents based on low-code technologies. Economy and Society, no. (70). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-4 DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-4
16. Kraus, K. M., Kraus, N. M., & Radzikhovska, Y. M. (2022). Global practices in Industry 4.0 implementation: Platforms, tools, benchmarking. European Scientific Journal of Economic and Financial Innovation, no. (1), pp. 91–104.
17. Makarov, Z. Yu., Momot, A. V., & Demchenko, O. M. (2024). Assessing the impact of chat conversations on engagement and academic success of higher education applicants. Pedagogical Academy: Naukovi Zapysky, no. (5). DOI: https://doi.org/10.57125/pedacademy.2024.04.29.07 DOI: https://doi.org/10.57125/pedacademy.2024.04.29.07
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.


