DEVELOPING AN API FOR ADAPTIVE TESTING IN A LEARNING MANAGEMENT SYSTEM

Authors

  • Maksym Lipchanskyi
  • Oksana Lipchanska
  • Heorhii Molchanov
  • Kyrylo Khrystoforov

DOI:

https://doi.org/10.26906/SUNZ.2025.2.154

Keywords:

API, REST, IRT, database, adaptive testing, learning course

Abstract

The article is devoted to the development of an API for a learning course management system with integrated adaptive testing functionality. The relevance of the topic is due to the increasing need for individualization of the educational process and improving the efficiency of knowledge assessment in the current context of the digital transformation of education. The aim of the article is to study the principles and substantiate approaches to creating an effective, secure, and flexible API for managing learning courses. A feature of the API is its support for adaptive testing, taking into account the user's knowledge level. Within the study, an analytical review of knowledge diagnostic systems, adaptive models, and testing strategies was conducted. Based on the results obtained, the system architecture was designed, modern technologies, including Spring Boot and PostgreSQL, were chosen, and the business logic was implemented. Program code demonstrating the operation of adaptive testing algorithms, including the mechanism for selecting test tasks based on the user's previous answers, was developed. The API enables the integration of adaptive testing into various educational platforms, which increases the efficiency and individualization of the learning process. The implementation of the API opens up new opportunities for personalizing learning and improving the quality of educational services.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Ревуцька Н.М. "Оцінювання якості знань студентів педагогічних спеціальностей засобами тестового контролю" URL: http://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=3381 (дата звернення 30.04.2025)

2. Галузяк В. М. Педагогічна діагностика : курс лекцій / В. М. Галузяк, І. Л. Холковська. – Вінниця : Нілан ЛТД, 2015. – 155 с.

3. Baker, Frank B.; Kim, Seock-Ho. "Item Response Theory: Parameter Estimation Techniques". - Marcel Dekker. - 2004. – 495 p. URL: https://openlibrary.org/books/OL3383823M/Item_response_theory (дата звернення 30.04.2025)

4. Michael Bulmer. "Francis Galton—Pioneer of Heredity and Biometry". Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press, 2003. 357 p.

5. Біографічний довідник "Видатні психологи". Київ – 2005. 120 c.

6. Ковальчук Ю.О. "Теорія освітніх вимірювань". – Ніжин 2012. – 200 с.

7. Король Т. Г. "Адаптивний тестовий контроль англомовної компетентності в читанні фахової літератури студентами немовних спеціальностей". Педагогічні науки 126’ 2015 с. 86 – 94.

8. Радкевич О. "Адаптивне тестування в контексті використання електронних засобів навчання: суть, розроблення та оцінювання". Професійна педагогіка 1(26). 2023, С. 58-73.

9. О. Ф. Шевчук, А. А. Яровий, Ю. М. Паночишин, С. І. Петришин, О. А. Козловський. "Моделювання адаптивного тестування знань: поріг ефективності, рівень складності та час виконання завдань" Вісник ВПІ, вип. 1, 2025. С. 104–112.

10. Patni, S., Pro RESTful APIs: Design, Build and Integrate with REST, JSON, XML and JAX-RS, 1st ed., Apress, Santa Clara, California, USA, 2017. 126 p.

11. "What is API: Definition, Types, Specifications, Documentation". 2019. URL:https://www.altexsoft.com/blog/engineering/what-is-api-definition-types-specifications-documentation/

Published

2025-06-19