METHOD OF ASSESSING AND FORECASTING THE NAVIGATION SITUATION DURING SHIP MOTION

Authors

  • O. Levchenko

DOI:

https://doi.org/10.26906/SUNZ.2022.4.004

Keywords:

ship, shipmaster, navigation situation, navigation systems, e-Navigation, fuzzy situational network

Abstract

The article improves the method of assessing and forecasting the navigational situation during the movement of the ship, based on an adaptive fuzzy situational network, which takes into account the parameters of the navigational situation, the forecast of its development, and the level of comprehensive safety of the movement of the ship in a single concept of e-Navigation, which allows to increase the safety of navigation. The modern level of development of technology and navigation systems allows forecasting the development of the navigation situation with high accuracy and monitoring navigation objects. Modern positioning systems make it possible to obtain exact coordinates of navigation objects, a universal automatic information system makes it possible to transmit data to all traffic participants in real time, and with the help of adaptive forecasting models, it is possible to calculate trajectories and determine the danger of dangerous convergence, therefore this task is relevant. In the work, a fuzzy situational network characterized by. The ability to flexibly change network components during their construction and use. The work uses a theoretical method for researching e-Navigation projects. The issue of the state and prospects of the implementation of e-Navigation technology, which is one of the main initiatives of the International Maritime Organization, is being investigated. It is noted that despite the introduction of integrated systems of the running bridge, navigational errors due to the human factor are one of the main causes of marine accidents. An initiative is being considered, which provides for the creation of a digital infrastructure on the ship and shore segments, which provides data exchange and integration of existing and new marine navigation tools, which will allow the transition of navigation information to a digital format.

Downloads

References

Варенич И.И., “Концепция e-Navigation – будущее безопасного мореплавания,” ОНМА Судноплавство: перевезення, технічні засоби, безпека, сс. 109-111, 2014.

D. Patraiko, P. Wake, “E-Navigation and the Human Element,” Gdynia Maritime University, doi:10.1201/9780203869345.ch5, 2010

С.А. Шишкин, “Перспективы и проблемы реализации безэкипажного судоходства,” ХДМА Сучасні інформаційні та інноваційні технології на транспорті, сс. 18-21, 2017.

Вагущенко Л.Л. Системы автоматического управления движением судна/ Вагущенко Л.Л., Цымбал Н.Н. - Одесса: Латстар, 2002. - 310 с

Мальцев А. С. Маневрирование судов при расхождении / Мальцев А.С. – Одесса: МТЦ, 2002. – 208 с.

Цымбал Н.Н., Бурмака И.А., Тюпиков Е.Е. Гибкие стратегии расхождения судов. Одесса: КП ОГТ, 2007. 424 с.

Вагущенко Л.Л. Судовые навигационно-информационные системы/ Вагущенко Л.Л. - Одесса: Феникс, 2004. - 302 с.

Ростопшин Д. Я. О проблемах использования данных автоматической идентификационной системы в задачах управления движением судов / Ростопшин Д. Я., Антонова Д. А. // Мехатрон.- 2007, No 9, прил., с. 9-14.

Вагущенко Л.Л. Бортовые автоматизированные системы контроля мореходности/ Вагущенко Л.Л., Вагущенко А.Л., Заичко С.И - Одесса: Феникс, 2005. -274 с.

Paulauskas V., Paulauskas D., Steenberg С. External forces influence on ships steering in extreme conditions. M. Transport Means 2006: Proc. of the 10 International Conference, Kaunas, Oct. 19-20, 2006. Kaunas: Technologija. 2006, p. 158-160.

Оськин Д. А. Система управления морским судном с использованием нейросетевой идентификационной модели / Оськин Д. А. // Вестн. Мор. гос. ун-та. 2008, No 27, с. 3-12

Ткаченко А.С. Применение обобщенных пуассоновских распределений для описания навигационных погрешностей / Ткаченко А.С., Алексишин В.Г.// Судовождение. – 2008. - No 15. – С. 93 – 99.

Мельник Е.Ф. Обоснование выбора критерия навигационной безопасности судовождения. Судовождение. 2002. № 5. С. 65–73.

Weyns D. Environments for Multiagent Systems. The Knowledge Engineering Review. 2005. Т. 20, No 2. С. 127—141.

Weyns D., Holvoet T. A formal model for situated multi-agent systems // Fundamenta Informaticae. — Amsterdam, 2004. — Т. 63, No 2—3. — С. 125— 158. — ISSN 0169-2968

О.І. Кушлик-Дивульська, Б.Р. Кушлик. Основи теорії прийняття рішень. – К., 2014. – 94с

Published

2022-11-29

Issue

Section

Road, river, sea and air transport