ABOUT DETERMINING THE TIME OF VEHICLES IN THE LOADING AND UNLOADING POINTS
DOI:
https://doi.org/10.26906/SUNZ.2020.1.059Keywords:
carrier, idle time, loading, unloading, vehicle performance, vehicleAbstract
The study in the article is the parameters of unproductive transport downtime at loading and unloading points. The aim of the study is to identify the parameters that fully characterize the operating transport conditions at the loading and unloading points during the delivery of goods between warehouses, the optimization of which will improve the productivity of transport in the supply chain. Research problems: to identify the causes of unproductive transport downtime at loading and unloading points; to determine the components of the time of stay the vehicle at the loading / unloading points and the factors of the external environment impact on them, developing an approach to determine the time of stay the vehicle at the loading and unloading points, which will allow to evaluate the efficiency of transport. The following results are received: a critical analysis of existing approaches to determining the time of loading / unloading of a vehicle at the loading / unloading points made it possible to identify the absence of specific recommendations for the determination of the studied parameter of the transportation process; the use of the proposed approach to determining the time of stay the vehicle at loading and unloading points is substantiated; factors affecting the loading / unloading time were identified. Conclusions. As a result of the study, the components of the vehicle's residence time at loading and unloading points were formulated taking into account possible downtime. With the mathematical model obtained, the factors influencing the duration of the vehicle stay in the items were selected, namely the rhythm of the warehouse, the vehicles load capacity, the cost of cargo, the waiting time for loading or unloading, and the processing of documents. In the future, it is advisable to develop a regression model, the components of which are the selected factors, which will determine the degree of their influence on the dependent variableDownloads
References
Прейскурант N13-01-02. Тарифы на перевозку грузов и другие услуги, выполняемые авто-мобильным транспортом. – Киев: Госкомцен УССР. – 1989. – 56с.
Северин, О. О. Оптимізація критерію оцінки ефективності технології доставки тарно-штучних вантажів/ О. О. Северин, О. О. Шуліка // Автомобильный транспорт : сб. науч. тр. / М-во образования и науки Украины, ХНАДУ – Харьков, 2017. – Вып. 40. – С. 20-23.
Курейчик В.М. Генетический алгоритм решения логистической задачи / В.М. Курейчик, А.А. Рокотянский // Известия ЮФУ. Технические науки. – Таганрог: ТРТУ, 2012. – No136 –c. 245-251.
Куш Е. И. Планирование транспортного процесса перевозки грузов в условиях города (на примере города Харькова) / Е. И. Куш, А. С. Галкин, Н. А. Фиялко // Комунальне господарство міст. Серія: Технічні науки та архітектури. - 2016. - Вип. 132. - С. 98-103.
Уланкова Н.А. Формирование объемов деятельности предприятий автомобильного транспорта, НОУ СПО «Горно-Алтайский экономический техникум Респотребсоюза РА». – 230 с.
Скрипін В.С. Визначення оптимальної вантажопідйомності транспортних засобів залежно від схем розвезення вантажів в логістичній системі / В.С. Скрипін, Є.І. Куш // , ХНУГХ, 2016.- С. 70-75.
Рыжиков Ю.И., Теория очередей и управление запасами / Учебное пособие, для вузов. — СПб.: Питер, 2001. — 384 с.
Chung-Lun Li Loading and unloading operations in container terminals / Chung-lun Li, George L. Vairaktarakis // Volume 36, 2004 - Issue 4 – P. 287-297.
Единые нормы времени на перевозку грузов автомобильным транспортом и сдельные расценки для оплаты труда водителей. Госкомтруда СССР, 1987. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0142400-87 .
Воркут А. И. Грузовые автомобильные перевозки. – Киев: Высш. шк. Головное изд-во, 1986. – 140с.
Мочалин С.М. Анализ влияния времени погрузки и разгрузки подвижного состава на эффективность функционирования автотранспортной системы доставки грузов / С.М. Мочалин, А.М. Володина// Транспортное дело России, 2011. - Вып. 5. – С. 132-135.
Мочалин С.М. Математическая модель описания транспортного процесса в средних системах доставки грузов // Вестник ОГУ. – 2004. – No 2. – С. 185-189.