INCREASE IN EFFECTIVENESS OF DEFINITION OF ELEMENTS OF A CYCLE OF TRAFFIC LIGHT REGULATION
DOI:
https://doi.org/10.26906/SUNZ.2020.1.045Keywords:
unregulated intersection, traffic flow, vehicle, bandwidth, limit interval, laser beamAbstract
The subject of the article is a new approach to determining the parameters of the movement of vehicles and the peculiarities of determining the capacity (DC) of unregulated intersections of various types. The purpose is to develop a method of determining the DC of urban unregulated intersections, which allows to obtain and add a set of criteria estimates of the quality of functioning of such intersections. Research objectives: analysis of existing and development of new approaches, methods and algorithms for determining DC of unregulated intersections, taking into account in the new proposal the positive qualities of known solutions; Broader functional capabilities of known solutions for obtaining a wide range of criteria for assessing quality of functioning of intersections; Proposal and development of a method that meets the requirements of a universal adaptive system allowing to respond efficiently in dynamics to all possible changes in traffic conditions (TC) at the intersection. The following results are received. Some peculiarities of modern TC monitoring organization at local facilities are disclosed, as well as their main advantages and disadvantages are analyzed. A new approach is presented for determination of DC of unregulated intersections in conditions of dynamic change of DC movement parameters and adaptive response of the system to road situation. Features of implementation of DC detection algorithms for different types of intersections are shown. Conclusions. The proposed technology of measuring the complex of parameters of TS movement simultaneously allows to assess the quality of functioning of non-regulated intersections according to the IR criterion and to monitor this parameter in dynamics. Determination of DC in this way with visceral scanning frequency and by real values of travel time at the intersection of various typical transport means makes it possible to significantly increase accuracy of measurement of final parameters. The proposal and development of a method of determining the DC of non-regulated intersections according to such technology meets the requirements of universal adaptive systems, which respond effective in dynamics to all possible changes in the conditions of TS movement at the intersection and street roadnet (SR) of the cityDownloads
References
Highway Capacity Manual / Washington: TRB, 2010. – 1134 p.
Teply S., Allingham D., Richardson D., Stephenson B. Second Edition of the Canadian Capacity Guide for Signalized Intersections.// Institute of Transportation Engineers, District 7, Canada, 1995. – 115 p.
Левашов А.Г. Проектирование регулируемых пересечений / А.Г.Левашов, А.Ю. Михайлов, И.М. Головных.– Иркутск: изд-во ИрГТУ, 2007.–298 с.
Булавина Л.В. Расчет пропускной способности магистралей и узлов: учеб. пособие / Л.В. Булавина. - Екатеринбург: изд-во ГОУ ВПО УГТУ−УПИ, 2009.– 44 с.
Левашев А.Г., Михайлов А.Ю. Основные параметры оценки пропускной способности регулируемых пересечений // ВИНИТИ. – 2004. – No3. – С. 14 – 19.
Кременец, Ю.А. Технические средства организации дорожного движения: учеб. для вузов /Ю.А. Кременец, М.П. Печерский, М.Б. Афанасьев. – М.: ИКЦ “Академкнига”, 2005. -279 с.
Пат. 112094 Україна, G 08 G 1/09. Спосіб визначення тривалості елементів та циклу світлофорної сигналізації / Денисенко О. В.; заявник і патентовласник Харківський національний автомобільно-дорожній університет. - опубл. 25.07.16, Бюл. No 14/2016.
Пат. 114539 Україна, G 08 G 1/09. Спосіб визначення рівня обслуговування на регульованому перехресті/ Денисенко О. В.; заявник і патентовласник Харківський національний автомобільно-дорожній університет.- опубл. 26.06.17, Бюл. No 12/2017.
Пат. 119614 Україна, G 08 G 1/09. Спосіб оптимізації багатофазного циклу регулювання світлофорного об’єкту / Денисенко О. В.; заявник і патентовласник Харківський національний автомобільно-дорожній університет.- опубл. 10.07.19, Бюл. No 13/2019.
Пат. 115922 Україна, G 08 G 1/09. Спосіб визначення пропускної здатності нерегульованого перехрестя з головною і другорядною дорогами / Денисенко О. В.; заявник і патентовласник Харківський національний автомобільнодорожній університет.- опубл. 10.01.18, Бюл. No 1/2018.
Пат. 116398 Україна, G 08 G 1/09. Спосіб визначення пропускної здатності нерегульованого перехрестя рівнозначних доріг / Денисенко О. В.; заявник і патентовласник Харківський національний автомобільно-дорожній університет. - опубл. 12.03.18, Бюл. No 5/2018.