MOBILE EDUCATIONAL COMPLEX
DOI:
https://doi.org/10.26906/SUNZ.2019.1.112Keywords:
mobile educational complex, DLNA, RTSP, educational processAbstract
Ensuring high-quality conducting of all types of training classes for students of engineering specialties (especially IT) requires serious investment (projector, network, computer equipment, etc.). In addition, some students may use gadgets during appointments. Therefore, the task of attracting computing power of mobile devices in the learning process is relevant. The aim: to implement a mobile educational complex for the use of listener devices, to develop a methodology for its employment. The objectives: to select effective communication equipment, server and client software. To formulate the requirements and develop missing software. To develop a technique for using technology for different types of training sessions. To test the complex in order to determine the optimal configuration of equipment and the maximum number of students involved in the mobile training complex. To implement the concept of a mobile training complex it is necessary: 1. Create an autonomous local area network. 2. To find or implement software for the visualization of educational content. To find or realize means for conducting practical and laboratory classes. 4. Find or implement means for controlling knowledge. 5. All of these facilities should be independent of the electrical grid. The conclusions: the technology and methods of using mobile devices in the educational process are proposed in the work. The choice of equipment, protocols, software is grounded. The optimum specifications of server and client devices for different types of training sessions are determined. Software for test control of knowledge for Android OS is designed and developed. Approbation is performed on an example of disciplines of the specialty "Computer Science" related to programming. According to the results of approbation the optimal number of students of the mobile educational complex is determined.Downloads
References
Кулеш С. Gartner: мировой рынок смартфонов вернулся к росту, в первом квартале было продано 384 млн смартфонов. – 2018. – Режим доступу https://itc.ua/news.
Демиденко М. І. Использование мобильных устройств в учебном процессе // Збірник праць 66 наук. конф. професорів, викладачів наукових працівників, аспірантів та студентів ПНТУ ім. Ю.Кондратюка. – 2014. – Т. 3. – С. 48-49.
Бугайчук К. Л. Мобільне навчання: сутність і моделі впровадження в навчальний процес вищих навчальних закладів МВС України / К.Л Бугайчук // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2012. – №1(27).
Наливайко О. О. Визначення суті поняття «мобільного навчання» / О. О Наливайко, Чорноус Н. А. // Наукові записки кафедри педагогіки. – Xарків, 2017. – Вип. 40.
Демиденко М.И. Концепция мобильного учебного комплекса / М.И. Демиденко, А.В. Корниенко // Математичне та імітаційне моделювання систем МОДС 2017: тези доп. 12-ої міжнар. НТК. – Чернигів : ЧНТУ, 2017. – С. 66-70.