RESEARCH OF THE DIESEL TRAIN POWER CONTROL SYSTEM AND REFINEMENT OF ITS STRUCTURE

Authors

  • N. Zapolovsky
  • N. Mezentsev
  • V. Skorodelov

DOI:

https://doi.org/10.26906/SUNZ.2019.1.055

Keywords:

control system models, power transmission, diesel train, AC drive, control algorithms, corrective links, quality criteria

Abstract

The issues of the development and research of models of power management systems of diesel trains with AC electric drive are considered. A review of the literature on a given topic and analysis of existing approaches to solving the most common problems in this area. Both standard control algorithms for individual control loops and variants using corrective links are considered. Mathematical models, structural diagrams of models of ACS power transmission circuits of a diesel train have been developed, structures and corrective units for individual control loops have been proposed, their functioning has been modeled. Recommendations are proposed that can be used to develop the structure of the ACS of the diesel train power transmission and calculate its parameters while ensuring a certain quality criterion. The parameters of the automatic control system of the channel for the formation of the current of the traction motor, which provide the specified quality of control (time of the transition process, overshoot value, overshoot number, speed), within the acceptable limits of change of the ACS parameters are determined. The proposed structures of regulators satisfy the requirements of working capacity in the working range of speeds and possible loads.

Downloads

References

Walrave, Ellwanger G. Hochgeschwindigkeitsverkehr in Europa // ETR – Eisenbahntechnische Rundschau. – 1995. – №10. – P. 136 – 142.

Моделирование и оптимизация систем управления и контроля локомотивов / [Носков В.И., Дмитриенко В.Д., Заполовский Н.И., Леонов С.Ю.]. – Х.: ХФИ «Транспорт Украины», 2003.  248 с.

Horstmann D. 100 Jahre Entwicklung der Antriedstechnik für electrische Bahnen. Teil 2 / Daniel Horstmann, Rudolf Wagner, Wolf-Dieter Weigel // Elek. Bahnen. – 2003. – No 7. – P. 338 – 345.

Заполовський М.Й. Синтез управлінь для оптимізації динамічних процесів електроприводу змінного струму / М.Й. Заполовський, В.В. Скородєлов, М.В. Мезенцев // Системи управління, навігації та зв’язку. – Вип. 4(50). Полтава. 2018. С. 38 – 41.

Грибко В.В. Мікропроцесорні системи керування електроприводами / В.В. Грибко, В.Ю. Кучерук, О.М. Возняк. – Вінниця: ВНТУ, 2009. – 146 с.

Носков В.И О создании тяговых асинхронных электроприводов в НПО «Электротяжмаш» / В.И. Носков, Н.И. Шпика, Г.И.Яровой // Новини енергетики. – 2001. – № 9. – С. 86 – 88.

Dressler Helmuk MICAS – Microcomputer fur Farzeuge // Electrische Bahnen. – 1981.– Vol. 79. – №12. – P. 411 – 417.

Ерофеев А.А. Теория автоматического управления. 2-е изд., – СПб.: Политехника, 2001. – 302 с.

Абдулаев Н.Д. Теория и методы проектирования оптимальных регуляторов / Абдулаев Н.Д., Петров Ю.П. – Л.: Энергоатомиздат, 1985. – 240 с.

Гультяев А. Визуальное моделирование в среде MATLAB: учебный курс – СПб: Питер, 2000. – 432 с.

Коваленко А.А. Сучасний стан та тенденції розвитку комп'ютерних систем об'єктів критичного застосування / А.А. Коваленко, Г.А. Кучук // Системи управління, навігації та зв’язку. – Полтава . ПНТУ, 2018. – Вип. 1(47). – С. 110-113.

Поповіч М.Г. Електромеханічні системи автоматичного керування та електроприводи: Навч. посібник / М.Г. Поповіч, О.Ю. Лозинський. – К.: Либідь, 2005. – 680 с.

Следящие приводы: В 3т. 2-е изд., доп. и перераб. / Под. Ред. Б.К. Чемоданова. Т.1: Теория и проектирование следящих приводов / Е.С. Блейз, А.В. Зимин, Е.С. Иванов и др. – М.: Изд-во МГТУ им. Н.Э. Баумана, 1999. – 904 с.

Файнштейк В.Г. Микропроцессорные системы управления тиристорными электроприводами / В.Г. Фейнштейн, Э.Г. Фейнштейн; Под. ред. О.В. Слежановского. – М.: Энергоатомиздат, 1996. – 240 с.

Ажогин В.В. Моделирование на цифровых, аналоговых и гибридных ЭВМ / В.В. Ажогин, М.З. Згуровский – Киев: Вища школа. Головное изд-во, 1983. – 280 с.

Published

2019-02-05