PROBLEMS AIR TRAFFIC CONTROLLER TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.26906/SUNZ.2018.5.029Keywords:
ACS, operator, air training controller, trainer, trainingAbstract
The purpose of the article. Determination of directions for increasing the effectiveness of the professional training of air traffic controllers. The article deals with issues related to the feature of training air traffic controller. Actuality of professional preparation and direction of her realization is grounded. Professional activity and state of professional preparation of controllers of air traffic control are analysed. Directions of increase of efficiency of base professional preparation, improvement and renewal of management skills, are certain by crews at implementation of flights in different terms. A new approach to the training of air traffic controller based on the use of new approaches to the construction and use of the training complexes and systems. Conclusions. The level of professional skill and flight safety depends on how well this training is thought out and how well the training process is thought out and conducted. In the process of preparation, it is necessary to provide continuous monitoring of the actions of operators, including the process of perception of the situation by the operator, his comprehension, the formation of necessary skills, as well as the psychophysiological state of the operator when solving his assigned task. Further research should be directed to the creation and justification of a unified methodology for constructing training complexes for training air traffic controllers through the use of new information technologies.Downloads
References
Неделько С. П. Разработка системы критериев оценки для автоматизированного анализа действий авиадиспетчеров па тренажерах обслуживания воздушного движения / С. Н. Неделько, В. А. Григорецкий, А. С. Паленный / Наукові праці академії, – вип. IX / за ред. P. M. Макарова – Кіровоград: ДЛАУ, 2005. – 387 с.
Біла книга національної освіти України / Акад. пед. наук України; за ред. В. Г. Кременя. – К., 2009. – 185с.
Паленный А. С. Разработка алгоритма автоматизированной оценки действий авиадиспетчеров на тренажерах обслуживания воздушного движения / А. С. Паленный // Наукові праці академії – вип. XI / за ред. P. M. Макарова – Кіровоград: ДЛАУ. – 2006. – С 118–130.
Санников В. А. Методика оценки уровня знаний специалистов УВД и автоматизированных систем контроля // Псих. пробл. повышения работоспособности летного и диспетчерского состава ГА : Межвуз. тем. сб. науч. тр. – СПб., 2000.
Шукшунов В. Е., Бакулов Ю. А., Григоренко В. Н. Тренажерные системы. – М.: Машиностроение, 1981. – 256 с.
Тренажерные комплексы и тренажеры : технологии разраб. и опыт эксплуатации / [В. Е. Шукшунов, В. В. Циблиев, С. И. Потоцкий и др.]; под ред. В. Е. Шукшунова. – М. : Машиностроение, 2005. – 383 с.
Кадочников А. И. Формирование навигаторской компетентности курсантов в процессе тренажной подготовки // Образование и самообразование. – Казань: КГПУ, 2008. – № 3 (9). – С. 93–102.
Красовский А. А. Основы теории авиационных тренажеров. М.: Машиностроение, 1995. – 304 с.
Автоматизированные обучающие системы профессиональной подготовки операторов летательных аппаратов / Л. С. Демин, Ю. Г. Жуковский, А. П. Семенихин и др. / под ред. B. Е. Шукшунова. М.: Машиностроение, 1986. – 240 с.
Костылев И.И. Тренажерно-обучающая подготовка судовых специалистов / И.И. Костылев, Н.И. Денисенко, В.А. Петухов // Эксплуатация морского транспорта. – СПб., 2005. – Вып. 44. – С. 31–37.