ДОСЛІДЖЕННЯ КОЕФІЦІЄНТА ЖОРСТКОСТІ ПРУЖИННОГО ТА ПНЕВМАТИЧНОГО ЕЛЕМЕНТІВ ПІДВІСКИ АВТОМОБІЛЯ OPEL VIVARO
DOI:
https://doi.org/10.26906/SUNZ.2025.2.027Ключові слова:
металевий пружний елемент, пневматичний пружний елемент, коефіцієнт жорсткості, автомобіль Opel Vivaro, підвіска автомобіляАнотація
В роботі досліджено жорсткісні характеристики пружинного та пневматичного елементів підвіски автомобіля категорії N1 Opel Vivaro. Актуальність теми зумовлена необхідністю підвищення плавності ходу транспортного засобу, що має безпосередній вплив на комфорт і безпеку водія та пасажирів. Особлива увага приділена порівнянню традиційної гвинтової пружини та пневматичного елементу типу рукав закочування, як альтернативних варіантів елементів підвіски при модернізації задньої підвіски автомобіля Opel Vivaro. Проведено аналіз чинних нормативів щодо впливу вібрації на людину (ДСТУ, ISO, EN тощо), а також розглянуто фізіологічні критерії оцінки плавності ходу автомобіля. Встановлено, що оптимальна жорсткість підвіски повинна забезпечувати мінімізацію вертикальних прискорень кузова, відповідно до гранично допустимих порогів вібраційного навантаження. Методично дослідження базується на навантаженні пружного елементу за допомогою зовнішніх сил, які при дослідженні створюються гідравлічним домкратом із вмонтованим манометром, де зміна жорсткості розглядається як функція тиску, висоти та ефективної площі робочих елементів. Усі вихідні параметри були отримані експериментальним шляхом. Встановлено, що для металевого і пневматичного пружного елементів залежність сили пружності від деформації в межах робочого ходу описується параболічним законом. Було проведено апроксимацію отриманих даних за квадратичною регресією з високою точністю, про що свідчать значення коефіцієнту детермінації R2 . У результаті порівняльного аналізу встановлено, що пневматичний елемент має змінну жорсткість, яка забезпечує кращу адаптацію підвіски до умов руху. Це дозволяє покращити плавність ходу, зменшити прискорення що передаються на кузов та забезпечити регулювання висоти автомобіля залежно від навантаження. Металевий елемент має простішу конструкцію, але поступається за створюваним рівнем комфорту для водія та пасажирів, особливо при змінних навантаженнях і в процесі старіння металу. Отримані результати можуть бути використані при модернізації існуючих транспортних засобів, а також у розробці нових конструкцій підвісок із використанням адаптивних пневматичних систем. Застосування пневматичних елементів особливо доцільне для транспортних засобів, де комфорт, стабільність і гнучкість у налаштуванні ходової частини мають першочергове значення.Завантаження
Посилання
1. Бур’ян М.В. Плавність руху автобусів у взаємозв’язку з характеристиками підвіски та сидінь: автореферат дис. на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук: спец. 05.22.02 Автомобілі та трактори. Львів, 2020. 21 с
2. Наказ Мін-ва транспорту та зв'язку України від 12.04.2007 № 285 «Про затвердження Порядку визначення класу комфортності автобусів, сфери їхнього використання за видами сполучення та режимами сполучення та режимами руху».
3. ДСТУ EN ISO 5349-2:2005 Вібрація механічна. Вимірювання та оцінювання впливу на людину локальної вібрації. Частина 2. Практична настанова з вимірювання на робочому місці (EN ISO 5349-2:2001, IDT)
4. ISO 2631: Mechanical vibration and shock-evaluation of human exposure to whole-body vibration, second ed., ISO – International Organization for Standardization, 1997.
5. ДСТУ EN ISO 5349-1: 2005 Вібрація механічна. Вимірювання та оцінювання впливу на людину вібрації. Частина 1: Загальні вимоги (EN ISO 5349-1:2001, ІDT).
6. A. Goodarzi and A. Khajepour, “Vehicle suspension system technology and design,” Synthesis Lectures on Advances in Automotive Technology, Morgan and Claypool Publishers, vol. 1, no. 1, pp i–77, California, CA, USA, 2017.
7. P. Karimi Eskandary, A. Khajepour, A. Wong, and M. Ansari, “Analysis and optimization of air suspension system with independent height and sti9ness tuning,” Int. Journal of Automotive Technology, vol. 17, no. 5, pp. 807–816, 2016.
8. J.-J. Chen, Z.-H. Yin, X.-J. Yuan, G.-Q. Qiu, K.-H. Guo, and X.-L. Wang, “A re8ned sti9ness model of rolling lobe air spring with structural parameters and the sti9ness characteristics of rubber bellows,” Measurement, vol. 169, Article ID 108355, 2021.
9. F. L¨ocken and M. Welsch, “/e dynamic characteristic and hysteresis e9ect of an air spring,” International Journal of Applied Mechanics and Engineering, vol. 20, no. 1, pp. 127– 145, 2015.
10. R. Zhou, B. Zhang, and Z. Li, “Dynamic modeling and computer simulation analysis of the air spring suspension,” Journal of Mechanical Science and Technology, vol. 36, no. 4, pp. 1719–1727, 2022.
11. L. Q. Sun, Z. X. Li, X. F. Shen, and J. Y. Zhu, “Simulation and test study on dynamic characteristic of air spring with auxiliary chamber,” Applied Mechanics and Materials, vol. 341, pp. 391–394, 2013.
12. J.-J. Chen, Z.-H. Yin, S. Rakheja, J.-H. He, and K.-H. Guo, Тeoretical modelling and experimental analysis of the vertical sti9ness of a convoluted air spring including the efect of the stifness of the bellows,” Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers- Part D: Journal of Automobile Engineering, vol. 232, no. 4, pp. 547–561, 2018.
13. Z. Yin, J. Jiang, and W.-B. Shangguan, “Complex stifness model of an air spring with auxiliary chamber considering inertial e9ects of gas in connecting pipeline,” Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers- Part D: Journal of Automobile Engineering, vol. 237, no. 1, pp. 145–158, 2023.
14. Opel Vivaro: веб-сайт. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Opel_Vivaro.
15. Карташов М. В. Імовірність, процеси, статистика. − Київ : ВПЦ Київський університет, 2007. − 504 с.
Downloads
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Oleksandr Orysenko, Anatolii Kryvorot, Mykola Shapoval, Ivan Rohozin

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.