Implementation of innovative technologies as the basis for the effective functioning of hospitality industry enterprises
DOI:
https://doi.org/10.26906/EiR.2024.4(95).3602Keywords:
innovative technologies, open key, smart room, hotel business, service quality, competitiveness, automation, optimization of energy consumption, personalizationAbstract
Implementation of innovative technologies as the basis for the effective functioning of hospitality industry enterprises. The article analyzes the implementation of innovative technologies "open key" and "smart room" at hospitality industry enterprises, and examines their impact on the quality of service, competitiveness and operational efficiency of hotels. The main advantages of these technologies are identified: increasing the level of security and personalization of guest experience, optimizing energy consumption, reducing maintenance costs and simplifying resource management. It is proven that innovations such as "open key" and "smart room" allow hotels to meet modern customer needs and contribute to the sustainable development of the hospitality industry. The key aspects and advantages of open key and smart room technologies are considered, their role in improving the quality of service and increasing security, as well as their potential in reducing the environmental burden and expanding the possibilities of a personalized approach to each guest. The introduction of innovative technologies such as open key and smart room in hospitality industry enterprises is an important step to improve the quality of services, optimize resources and increase the competitiveness of establishments. As a result of adapting these technologies, hotels can provide guests with a comfortable and safe experience that meets the modern expectations of travelers. Mobile keys, accessible via smartphones, allow guests to access rooms without traditional registration, which not only saves time, but also reduces the need for physical contact, which is especially important in conditions of increased security requirements. The smart room system, in turn, gives guests control over their stay, allowing them to adjust lighting, temperature, multimedia and even order additional services using a mobile application. This significantly improves the guest experience, and for the hotel, it means reduced energy costs and more efficient resource management.
References
1. Drucker P.F. The essential drucker. Routledge, 2020. 294 p.
2. Barras R. Towards a theory of innovation in services. Research policy. 1986. Р. 161-173.
3. Босовська М.В., Охріменко А.Г. Стратегічні вектори розвитку індустрії гостинності в Україні. Перспективи розвитку індустрії туризму і гостинності в Україні та світі: тези доповідей І Міжнародної науково-практичної конференції. 13-14 вересня 2024 р. Луцьк : ЛНТУ. С. 7–11.
4. Discover The Latest Digital Trends in the Hospitality Industry. Revfine. URL: https://www.revfine.com/digital-trends-hospitality-industry/ (дата звернення: 08.11.2024).
5. Навіщо готелю електронні замки? Ribas Hotels Group URL: https://ribashotelsgroup.ua/blog/zachem-otelyu-elektronnie-zamki/ (дата звернення: 08.11.2024).
6. Градобітова О., Тітомир Л. Впровадження інноваційних технологій “open key” та “smart room” в готелі. Глобалізаційні процеси : виклики та рішення : матеріали ІХ Міжнародної науково-практичної конференції (Одеса, МГУ, 12 листопада 2024 р.). 2024. С. 155–156.
7. Кривко А.Ф. Тренди інвестиційного розвитку підприємств готельного господарства України. Проблеми системного підходу в економіці. Вип. 3 (83). 2021. С. 38–44.
8. Innowacyjne technologie w branży hotelarskiej. Pasazer.com. URL: https://www.pasazer.com/news/24002/innowacyjne,technologie,w,branzy,hotelarskiej.html (дата звернення: 08.11.2024).
9. Прокопенко Н., Коваленко Н., Шапіро Д. Інноваційні технології та їхня роль у забезпеченні конкурентоспроможності готельних підприємств. Modeling the development of the economic systems. 2024. № 4. С. 32–38.
10. Побігун О.В., Коробейникова Я.С. Впровадження інноваційних технологій в готельну індустрію для підвищення якості надання послуг (кейси готелю «RADISSON BLU HOTELS&RESORTS»). Scientific Bulletin of Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas (Series: Economics and Management in the Oil and Gas Industry). 2023. № 1(27). С. 111–122.
11. Миронов Ю.Б. Інноваційний розвиток готельно-ресторанного господарства та харчових виробництв: матеріали І Міжнар. наук.-практ. конф. Прага: Oktan Print, 2020. С.186–187.
12. Ставська Ю.В. Особливості та зміст інновацій у сфері гостинності. Економіка. Фінанси. Менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2018. № 3. С. 35–46.
13. Мартинюк О., Корольов І. Тенденції розвитку VR, AR та MR технологій у сучасному бізнесі. Економіка та суспільство. 2020. № 22.
14. Key Digital Trends in the Hospitality Industry for 2024!.Revfine.com. URL: https://www.revfine.com/digital-trends-hospitality-industry/ (дата звернення: 08.11.2024).
15. Ribas Hotels Group. Навіщо готелю електронні замки?. URL: https://ribashotelsgroup.ua/blog/zachem-otelyu-elektronnie-zamki/ (дата звернення: 08.11.2024).
16. Berbeka J., Borodako K. Technologie cyfrowe w obiektach hotelarskich. WizerunekRelacjeKomunikacja. Wydawnictwo C.H. Beck. 2020. C. 172–185.
1. Drucker P. F. (2020) The essential drucker. Routledge, 294 p.
2. Barras R. (1986) Towards a theory of innovation in services. Research policy. P. 161–173.
3. Bosovska M. V., Okhrimenko A. G. (September 13-14, 2024) Stratehichni vektory rozvytku industrii hostynnosti v Ukraini [Strategic vectors of the development of the hospitality industry in Ukraine]. Perspektyvy rozvytku industrii turyzmu i hostynnosti v Ukraini ta sviti: tezy dopovidei I Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Lutsk: LNTU (in Ukrainian)
4. Discover The Latest Digital Trends in the Hospitality Industry. Revfine. Available at: https://www.revfine.com/digital-trends-hospitality-industry/ (accessed November 11, 2024).
5. Why do hotels need electronic locks? Ribas Hotels Group. Available at: https://ribashotelsgroup.ua/blog/zachem-otelyu-elektronnie-zamki/ (accessed November 11, 2024).
6. Hradobitova O., Titomyr L. (November 12, 2024) Vprovadzhennia innovatsiinykh tekhnolohii “open key” ta “smart room” v hoteli [Introduction of innovative technologies “open key” and “smart room” in hotels]. Hlobalizatsiini protsesy : vyklyky ta rishennia : materialy IKh Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Odesa: MHU. (in Ukrainian)
7. Kryvko A. F. (2021) Trendy investytsiinoho rozvytku pidpryiemstv hotelnoho hospodarstva Ukrainy [Trends in investment development of hotel enterprises in Ukraine]. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi - Problems of a systemic approach in economics, vol. 3 (83), pp. 38–44.
8. Innowacyjne technologie w branżi hotelarskiej. Pasazer.com. Available at: https://www.pasazer.com/news/24002/innowacyjne,technologie,w,branzy,hotelarskiej.html (accessed November 11, 2024).
9. Prokopenko N., Kovalenko N., Shapiro D. (2024) Innovatsiini tekhnolohii ta yikhnia rol u zabezpechenni konkurentospromozhnosti hotelnykh pidpryiemstv [Introduction of innovative technologies in the hotel industry to improve the quality of service provision]. Modeling the development of the economic systems, vol. 4, pp. 32–38.
10. Pobihun O. V., Korobeinykova Ya. S. (2023) Vprovadzhennia innovatsiinykh tekhnolohii v hotelnu industriiu dlia pidvyshchennia yakosti nadannia posluh (keisy hoteliu «RADISSON BLU HOTELS&RESORTS») [Introduction of innovative technologies into the hotel industry to improve the quality of service provision (case studies of the hotel "RADISSON BLU HOTELS&RESORTS")]. Scientific Bulletin of Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas (Series: Economics and Management in the Oil and Gas Industry), vol. 1(27), pp. 111–122.
11. Myronov Yu. B. (2020) Innovatsiinyi rozvytok hotelno-restorannoho hospodarstva ta kharchovykh vyrobnytstv [Innovative development of the hotel and restaurant industry and food production]: materialy I Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Praha: Oktan Print. (in Ukrainian)
12. Stavska Yu. V. (2018) Osoblyvosti ta zmist innovatsii u sferi hostynnosti [Features and content of innovations in the hospitality sector]. Ekonomika. Finansy. Menedzhment: aktualni pytannia nauky i praktyky, vol. 3, pp. 35–46.
13. Martyniuk O., Korolov I. (2020) Tendentsii rozvytku VR, AR ta MR tekhnolohii u suchasnomu biznesi [Trends in the development of VR, AR and MR technologies in modern business]. Ekonomika ta suspilstvo- Economics and Society, vol. 22, pp. 1–6.
14. Key Digital Trends in the Hospitality Industry for 2024!.Revfine.com. Available at: https://www.revfine.com/digital-trends-hospitality-industry/ (accessed November 11, 2024).
15. Ribas Hotels Group. Why does a hotel need electronic locks?.Available at: https://ribashotelsgroup.ua/blog/zachem-otelyu-elektronnie-zamki/ (accessed November 11, 2024).
16. Berbeka J., Borodako K. Technologie cyfrowe w obiektach hotelarskich. WizerunekRelacjeKomunikacja. Wydawnictwo C.H. Beck. 2020. C. 172–185.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.