Менеджмент в умовах глобальних викликів і сучасних реалій. Методологічний аспект
DOI:
https://doi.org/10.26906/EiR.2024.4(95).3601Ключові слова:
менеджмент, методологія, поняття, метод, глобальні виклики, процес, принципи, адаптивність, адекватність, прагматизмАнотація
Розвиток сучасних економічних систем супроводжується глобальними викликами і проблемами сучасних реалій, які мають суттєвий вплив на менеджмент і обумовлюють потребу в змінах методології менеджменту в тому числі її ключових принципів, зміни пріоритетів в їх виборі з орієнтацією на адекватність, адаптивність, прагматизм і професіоналізм. У статті розглянуто залежність ефективності методології менеджменту від глобальних викликів і динамічних проблем, викликаних нестабільними реаліями сьогодення України. Вивчено та проаналізовано, систематизовано та узагальнено вагому кількість дефініцій поняття менеджмент, виявлено онтологічну проблему для розв’язання якої запропоновано бачення авторів стосовно визначення поняття менеджмент, яке в лаконічній формі окреслює його сутнісні ознаки. Встановлено, що дієвість класичної управлінської методології обмежується тенденцією зростання динамічних змін обставин і ситуацій в зовнішньому і внутрішньому середовищах, превалюванням нелінійних зв’язків і нефункціональних залежностей між факторами впливу на об’єкт управління. Економічні системи функціонують і розвиваються в умовах невизначенності, все більше ситуацій в організаціях пов’язані з неструктурованими проблемами, які породжують значну ризикованість управлінських рішень. Пропонуються суттєві зміни до методології менеджменту, її осучаснення. Зокрема такої важливої її складової як принципи. Окрім добре відомих класичних принципів, зокрема, поєднання демократизму і централізації, повноважень і відповідальності, єдиноначальності і колегіальності, матеріального і морального стимулювання, економічності та ефективності, спадкоємності господарських рішень, підпорядкування особистих інтересів загальним, автори наголошують на важливості в умовах глобальних викликів і сучасних реалій принципів адекватності, адаптивності, прагматичності і професіоналізму. Наявність різних визначень поняття менеджмент, що з одного боку свідчить про багатозначність цього поняття, а з іншого множинність дефініцій цього поняття приводить до суттєвого розходження у розумінні того, що являє собою об’єкт дослідження, яка його мета і істотні ознаки. Для розв’язання цієї онтологічної проблеми пропонуємо власне визначення поняття менеджмент сучасний менеджмент сучасний менеджмент: творчий процес застосування релевантної управлінської методології по забезпеченню ефективності спільної діяльності людей. Метою даного дослідження є удосконалення, осучаснення методології менеджменту, яка на відміну від природничих наук не характеризується детермінованістю, точністю і об’єктивністю. В ході дослідження використана комбінація кількісних і якісних методів дослідження емпіричного і теоретичного рівня сучасних парадигм наукового дослідження, зокрема, систематизація та узагальнення, аналіз і синтез в тісній комбінації з індукцією і дедукцією.
Посилання
1.Тлумачний словник української мови. Київ : Українська енциклопедія. 2004. 824 с.
2. Oxford English Dictionary, second edition, edited by John Simpson and Edmund Weiner, Clarendon Press, 1989.
3. Гришко В.В. Методологія наукових досліджень у гуманітарній сфері в умовах діджиталізації та великих даних: проблеми, помилки та перспективи досліджень. Ефективна економіка. 2023. № 8. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2023.8.1
4. Бхаттачерджи А., Ситник Н. Методологія та організація наукових досліджень: дослідження в соціально-економічних науках. Навч. посіб. 2-ге вид., перероб. і доп. Київ : НТУУ «КПІ ім. Ігоря Сікорського», 2022. С. 6–19.
5. Гришко В.В. Квадрат ефективності публічного управління Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 17-18. С. 81–84. DOI: http://www.investplan.com.ua/?op=1&z=7154&i=12
6. Вимоги до оформлення дисертацій. Бюлетень вищої атестаційної комісії України. 2011. № 9-10. С. 2–10.
7. Гайдай Т.В. Методологічне забезпечення теорії наукових парадигм для дослідження розвитку економічної науки. Вісник Київського Університету. Економіки. 2005. Вип .75-76. С. 62–65.
8. Сурмін Ю.П. Майстерня вченого: підручник для науковця. Київ : Консорціум із удосконалення менеджмент-освіти в Україні, 2006. 302 с.
9. Ajzen I. The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes.1991. Vol. 50. P. 179–211.
10. Bacharach S.B. Organizational Theories: Some Criteria for Evaluation. Academy of Management Review . 1989. Vol. 14(4). P. 496–515.
11. Benbasat I., Goldstein D.K. Mead M. The Case Research Strategy in Studies of Information Systems. MIS ані між собою.я. Quarterly. 1987. Vol. 11(3). P. 369–386.
12. Burrell G., Morgan G. Sociological Paradigms and Organizational Analysis. Heinemann, 1979. 36 p.
13. Giorgi A., Giorgi B. Phenomenology. Qualitative Psychology: A Practical Guide to Research Methods, A. Smith (ed.). London : Sage Publications. 2003.
14. Glaser B., Strauss A. The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Chicag o: Aldine. 1967.
15. Eisenhardt K.M. Building Theories from Case Research. Academy of Management Review. 1989. Vol. 14(4). P. 532–550.
16. Eisenhardt K. M. Making Fast Strategic Decisions in High-Velocity Environments. Academy of Management Journal. 1989. Vol. 32(3). P. 543–576.
17. Lincoln Y.S., Guba E.G. Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, CA: Sage Publications. 1985.
18. Markus M.L. Power, Politics, and MIS Implementation. Communications of the ACM. 1983. Vol. 26:6. P.430-444.
19. Markus M.L. Toward a ‘Critical Mass’ Theory of Interactive Media: Universal
20. Access, Interdependence, and Diffusion. Communication Research. 1987.
1. Tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy [Explanatory Dictionary of the Ukrainian Language]. (2004) Vydavnytstvo "Ukrainska entsyklopediia", 824 p.
2. John Simpson and Edmund Weiner (eds.) (1989) Oxford English Dictionary, second edition. Clarendon Press.
3. Hryshko V. V. (2023) Metodolohiia naukovykh doslidzhen u humanitarnii sferi v umovakh didzhytalizatsii ta velykykh danykh: problemy, pomylky ta perspektyvy doslidzhen [Methodology of scientific research in the humanities under conditions of digitalization and big data: problems, mistakes, and research prospects]. Efektyvna ekonomika. no. 8. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2023.8.1
4. Bhattacherji A., Sytnyk N. (2022) Metodolohiia ta orhanizatsiia naukovykh doslidzhen: doslidzhennia v sotsialno-ekonomichnykh naukakh [Methodology and organization of scientific research: research in socio-economic sciences]. 2nd ed., revised and expanded. Kyiv: NTUU "KPI im. Ihoria Sikorskoho", pp. 6–19.
5. Hryshko V. V. (2020) Kvadrat efektyvnosti publichnoho upravlinnia [The efficiency square of public administration]. Investytsii: praktyka ta dosvid. Kyiv. No. 17-18. pp. 81–84. DOI: http://www.investplan.com.ua/?op=1&z=7154&i=12
6. Vymohy do oformlennia dysertatsii [Requirements for dissertation formatting]. Biuleten vyshchoi atestatsiinoi komissii Ukrainy. (2011). No. 9-10. pp. 2–10.
7. Haidai T. V. (2005) Metodolohichne zabezpechennia teorii naukovykh paradyhm dlia doslidzhennia rozvytku ekonomichnoi nauky [Methodological support for the theory of scientific paradigms for the study of the development of economic science]. Visnyk Kyivskoho Universytetu. Ekonomiky. issue 75-76. pp. 62–65.
8. Surmin Y. P. (2006) Maisternia vchenoho: pidruchnyk dlia naukovtsia [The Scientist's Workshop: A Textbook for Researchers]. Kyiv: Konsortsium iz udoskonalennia menedzhment-osvity v Ukraini, 302 p.
9. Ajzen I. (1991) The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes. vol. 50. pp. 179–211.
10. Bacharach S. B. (1989) Organizational Theories: Some Criteria for Evaluation. Academy of Management Review. vol. 14(4). p. 496–515.
11. Benbasat I., Goldstein D. K. Mead M. (1987) The Case Research Strategy in Studies of Information Systems. MIS Quarterly. vol. 11(3). pp. 369–386.
12. Burrell G., Morgan G. (1979) Sociological Paradigms and Organizational Analysis, Heinemann, 36 p.
14. Giorgi A., Giorgi B. (2003) Phenomenology. Qualitative Psychology: A Practical Guide to Research Methods, A. Smith (ed.). London: Sage Publications.
14. Glaser B., Strauss A. (1967) The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Chicago: Aldine.
15. Eisenhardt K. M. (1989) Building Theories from Case Research. Academy of Management Review. vol. 14(4). pp. 532–550.
16. Eisenhardt K. M. (1989) Making Fast Strategic Decisions in High-Velocity Environments. Academy of Management Journal. vol. 32(3). pp. 543–576.
17. Lincoln Y. S., Guba E. G. (1985) Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, CA: Sage Publications.
18. Markus M. L. (1983) Power, Politics, and MIS Implementation. Communications of the ACM. vol. 26:6. pp. 430–444.
19. Markus M. L. Toward a ‘Critical Mass’ Theory of Interactive Media: Universal
20. Access, Interdependence, and Diffusion. Communication Research. (1987).
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.