Особливості застосування чат-ботів на основі штучного інтелекту у фінансовій сфері
Анотація
У статті розглянуто чат-боти на базі штучного інтелекту, перспективи їх використання для надання інформаційних, транзакційних та консультаційних послуг, а також їх вплив на якість та швидкість надання фінансових послуг. Досліджено різні типи та функціонал чат-ботів, що використовуються у фінансовому секторі, а саме інформаційні, трансакційні консультативні, лідогенератори та зворотнього зв’язку. Розглянуто безплатні чат-боти на базі штучного інтелекту та їх основні переваги й недоліки. Визначено, що за умови подальшого навчання чат-боті на даних які згенеровані ними ж може виникнути «колапс моделі». Обґрунтовано основні небезпеки застосування чат-ботів на базі штучного інтелекту. На основі проведеного дослідження, було виокремлено тенденції розвитку чат-ботів у сфері фінансових послуг: покращення клієнтського досвіду, автоматизація, зменшення витрат компанії та збільшення доходів.
Посилання
2. Ridha M. & Maharani Kh. (2022) Implementation of Artificial Intelligence Chatbot in Optimizing Customer Service in Financial Technology Company PT. FinAccel Finance Indonesia. Proceedings, issue 83 (1), no. 21. DOI: https://doi.org/10.3390/proceedings2022083021
3. Alt M. & Vizeli I. & Saplacan Z. (2021) Banking with a Chatbot – A Study on Technology Acceptance. Studia Universitatis Babes-Bolyai Oeconomica, no. 66, pp. 13–35. DOI: https://doi.org/10.2478/subboec-2021-0002
4. Global chatbot in BFSI market revenues 2030. Available at: https://www.statista.com/statistics/1256242/worldwide-chabot-in-bfsi-revenues/ (accessed September 3, 2023).
5. KPMG Global. Available at: https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/xx/pdf/2022/09/future-of-commercial-banking-web.pdf (accessed August 1, 2023).
6. Chatbots based on artificial intelligence in the field of finance: 5 ways to succeed in the experience economy and multiply profits. Available at: https://www.gms-worldwide.com/uk/blog/ai-chatbots-in-finance-5-ways-to-win-the-experience-economy-and-increase-profits/ (accessed August 1, 2023).
7. Chatbot market in BFSI size, trends, share to 2030. Available at: https://straitsresearch.com/report/chatbot-market-in-bfsi (accessed September 3, 2023).
8. Prioritize personalization when choosing conversational chatbot platforms to reap rewards: forrester opportunity snapshot: a custom study commissioned by ada. Available at: https://info.ada.support/hubfs/Ada%20Content%20Assets/Ada_Forrester%20Opportunity%20Snapshot.pdf (accessed August 22, 2023).
9. Top 5 AI Chatbots of 2023. Available at: https://futurenow.com.ua/5-najkrashhyh-chat-botiv-zi-shtuchnym-intelektom-2023-roku/
10. A law firm got into trouble over ChatGPT. They took money from customers for AI inventions. Available at: https://mc.today/uk/advokatska-kontora-vtrapila-v-halepu-cherez-chatgpt-voni-brali-groshi-z-kliyentiv-za-vigadki-shi/
11. Chatbots for financial services: benefits, examples, and trends. Available at: https://www.revechat.com/blog/chatbots-for-financial-services/ (accessed September 3, 2023).
12. Generation of nonsense: scientists talk about the collapse of AI chatbots - they learn from the generated by them. Available at: https://www.unian.ua/techno/generaciya-nisenitnici-vcheni-govoryat-pro-krah-shi-chat-botiv-voni-vchatsya-na-zgenerovanomu-nimi-zh-12298875.html (accessed September 3, 2023).
13.How dangerous is ChatGPT chatbot - a new product in the field of artificial intelligence. Available at: https://texty.org.ua/fragments/108687/chym-nebezpechnyj-chatbot-chatgpt-novyj-produkt-u-sferi-shtuchnoho-intelektu/ (accessed September 1, 2023).
14. Luzhna S. How dangerous artificial intelligence is. Six main problems. Available at: https://itechua.com/articles/218436 (accessed September 23, 2023).
15. Khudoliy Y. S., Khalevina M. O. (2021) Fintechnologies in the banking business: realities and prospects. Problems of the economy, no. 1, pp. 134–142. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2021-1-134-142