Аналіз соціально-економічного розвитку регіонів після першого етапу реформи децентралізації
DOI:
https://doi.org/10.26906/еір.v0i2(89).2933Ключові слова:
децентралізація, реформування, стратегія, місцевий бюджет, надходження, видатки, сталий розвитокАнотація
В умовах глобальних ризиків головною передумовою стабілізації економіки стратегічне планування, що активно почало розвиватися в європейській практиці з 2015 року після проведення засідання Генеральної Асамблеї ООН де головним питанням розглядалось впровадження єдиної глобалізованої економіки в аспекті сталого розвитку. У результаті засідання було визначено 17 цілей сталого розвитку та 169 завдань. Розвиток регіонів окремо, як об’єкт суспільного національного розвитку, став основним вектором стратегічного планування європейських країн. Відповідно Україна у процесі активної євроінтеграції з 2015 розробила власну стратегію сталого розвитку «Стратегія сталого розвитку Україна – 2020» підґрунтям якої стали реформи децентралізації, освіти, охорони здоров’я тощо. Відбулись низька змін до Податкового та Бюджетного Кодексу України. Однак перший етап впровадження реформ пройшов невдало і тільки 4 цілі з 17 можна було досягти. Попри те існують і позивні зрушення розвитку регіонів. У 2020 році закінчився перший етап реформ і важливо зробити моніторинг у всіх аспектах і галузях. Важливо частиною реформи є фінансова децентралізація як основа економічного підґрунтя розвитку регіонів. У статті проаналізовано вплив реформи децентралізації на фінансово-економічні показники регіону та країни загалом з моменту початку реформи до закінчення першого етапу її існування. Проаналізовані зміни в доходах місцевих бюджетів, виділено окремо «Податкові надходження», як статтю надходжень з основною питомою вагомою. Досліджуваний період був заданий як до початку реформ так і після її реалізації задля порівняльної характеристики змін у соціально-економічному показників регіонів. Окрім надходжень важливо було дослідити рівень дотацій, та зміни пріоритетів місцевих видатків. На основі статистичної інформації визначено основні позитивні та негативні наслідки розвитку реформ, а також визначено аспекти гальмування процесу формування сталого розвитку регіонів. Визначенні можливі шляхи удосконалення адміністративної моделі управління. На сьогоднішній день залишається актуальним постійне дослідження і удосконалення системи управління, фінансово-економічних, соціальних моделей оскільки існує високий ризик невиконання другого етапу сталого розвитку. Саме тому тема є актуальною і вимагає подальших наукових досліджень.
Посилання
The Verkhovna Rada of Ukraine (1996) Constitution of Ukraine. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/go/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80 (Accessed April 01, 2023).
The Verkhovna Rada of Ukraine (2010), “Budget Code of Ukraine”. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17 (Accessed April 01, 2023).
The Verkhovna Rada of Ukraine (2015), The Law of Ukraine “On voluntary association of local communities”. Available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2404-17 (Accessed April 01, 2023).
Sokyrko O.S., Plahotniuk V.V. (2019) Analyzing the Local Budget Revenues in the Implementation of the Reform of Budget Decentralization. Business Inform, No. 7, pp. 304–311. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2019-7-304-311.
Katan L., Kachula S., Demchuk N. and Pavlova D. (2020) “Local budgets formation in the conditions of reforming public finance of Ukraine”. Agrosvit, Vol. 3, pp. 3–12. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2020.3.3
Farion-Melnyk A., Sernetskyi V. (2020) The problem of relationship between budget funds decentralization level and regional economy growth. Galician economic journal, Vol. 63, No 2, pp. 96–108. DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.02.096
Yakymenko I.L., Petrashko L.P., Dyman T.M. (ed.) (2022) Stratehiia staloho rozvytku: Yevropeiski horyzonty [Sustainable Development Strategy: European Horizons]. Kyiv: NUFT.
Mikus O., Kukoc M. & Jez Rogelj M. (2019) The coherence of common policies of the EU in territorial cohesion: A never-ending discourse? A review. Agricultural Economics, No. 65(3), p. 143–149. DOI: https://doi.org/ 10.17221/229/2018-AGRICECON
Andrlik B., Halamova M. & Formanova L. (2021) The Role of Fiscal Decentralization in Municipal Budgets: Case of the Czech Republic. DANUBE, No. 12(1), p. 61–76. DOI: https://doi.org/10.2478/danb-2021-0005
Nguyen D.B., Nguyen T.T., Lin C., Dinh T.T.T., Le G.M. & Li L. (2023) Challenges of methadone maintenance treatment decentralisation from Vietnamese primary care providers' perspectives. Drug and Alcohol Review, Vol. 42, Issue 4. DOI: https://doi.org/10.1111/dar.13613
Shao S. & Razzaq A. (2022) Does composite fiscal decentralization reduce trade-adjusted resource consumption through institutional governance, human capital, and infrastructure development? Resources Policy, Vol. 79. DOI: https://doi.org/10.1016/j.resourpol.2022.103034
Arcidiacono A. & Torrisi G. (2022) Decentralisation and Resilience: A Multidimensional Approach. Sustainability, No. 14(16). DOI: https://doi.org/10.3390/su14169919
Macchiavello E. (2022) Digital Platforms, Capital Raising and EU Capital Markets Law: Different Shades of Decentralisation. European Business Law Review, Vol. 33, Issue 7, p. 1057–1082. DOI: https://doi.org/10.54648/eulr2022046
The official site of Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua (Accessed April 02, 2023).
The official site of Ministerstva finansiv Ukrainy. Available at: https://mof.gov.ua/uk (Accessed April 02, 2023).