Визначення навантаженості несучої конструкції вагона-цистерни при експлуатаційних режимах

Ключові слова: транспортна механіка, вагон-цистерна, несуча конструкція, динамична навантаженість, міцність, коефіцієнт опору втом

Анотація

Підвищення ефективності експлуатації залізничної галузі вимагає впровадження інноваційних конструкцій рухомого складу, зокрема вагонів. Найбільш розповсюдженим типом вагону для перевезення наливних вантажів є вагони-цистерни. Несуча конструкція вагонів-цистерн випробовує дії значних циклічних навантажень в експлуатації. Це викликає їх пошкодження. В матеріалах статті наведені результати щодо удосконалення несучої конструкції вагона-цистерни шляхом зменшення динамічної навантаженості посередництвом впровадження пружно-фрикційних зв’язків між котлом та його опорами, а також між опорами та рамою. Для обґрунтування запропонованого рішення використано класичні методи теорії коливань та динаміки вагонів, методи розв’язання диференціальних рівнянь руху, зокрема, метод Рунге-Кутта, реалізований в програмному комплексі MathCad, а також метод скінчених елементів, здійснений в SolidWorks Simulation. Проведено визначення динамічної навантаженості та міцності несучої конструкції вагона-цистерни з пружно-фрикційними зв’язками в опорах котла та між опорами та рамою. Встановлено, що використання пружно-фрикційних зв’язків  дозволяє зменшити динамічну навантаженість вагона-цистерни у порівнянні з прототипом майже на 36%. Результати розрахунку на міцність показали, що максимальні еквівалентні напруження в несучій конструкції вагона-цистерни виникають в зоні взаємодії хребтової балки зі шворневою та не перевищують допустимих значень. При цьому проектний строк служби несучої конструкції більше ніж на 20% вищий за строк служби вагона-прототипу. Коефіцієнт опору втомі з урахуванням запропонованих конструкційних рішень склав  4,2, що вдвічі перевищує допустимий. Проведені дослідження дозволять підвищити ефективність експлуатації вагонів-цистерн шляхом зменшення витрат на утримання, а також сприятимуть створенню їх інноваційних конструкцій.

Посилання

1. Atamanchuk N.A., Tsyganskaya L.V. (2013). Directions for improving the design of tank cars for the transportation of petroleum products. Transport of the Russian Federation, 3(46), 14-17
2. Soberzhansky A.N., Tsyganskaya L.V. (2010). Improving the design of tank cars. Bulletin of Dnipro National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan, 35, 25-28
3. Putyato A.V. (2009). Computer simulation of the hydrodynamic loading of the manhole area of a tank car. Bulletin of the Sukhoi State Technical University of Gomel, 1, 79-86
4. Kelrich M.B., Fomin O.V., Prokopenko P.M., Sova S.S. (2020). Theoretical aspects of determining the residual resource of a tank car for dangerous goods. Bulletin of the Volodymyr Dahl East Ukrainian National University, 5(261), 5-9
https://doi.org/10.33216/1998-7927-2020-261-5-5-9
5. Ashtiani I.H., Rakheja S., Ahmed W. (2019). Investigation of coupled dynamics of a railway tank car and liquid cargo subject to a switch-passing maneuver. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and Rapid Transit, 233(10), 1023-1037
https://doi.org/10.1177/0954409718823650
6. Shi H., Wang L., Nicolsen B., Shabana A.A. (2017). Integration of geometry and analysis for the study of liquid sloshing in railroad vehicle dynamics. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part K: Journal of Multi-Body Dynamics, 231(4), 608-629
https://doi.org/10.1177/1464419317696418
7. Fomin O., Lovska A., Kulbovskyi I, Holub H., Kozarchuk I., Kharuta V. (2019). Determining the dynamic loading on a semi-wagon when fixing it with a viscous coupling to a ferry deck. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2/7(98), 6-12
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.160456
8. Fomin O.V., Lovska A.A. (2021). Determination of vertical accelerations of the load-bearing structure of a platform car with viscous connections in longitudinal beams. Scientific notes of the V.I. Vernadsky Tauriia National University. Technical Sciences, 32(71)1, 135-140
9. Dyomin Yu.V., Chernyak G.Yu. (2003). Fundamentals of car dynamics. Kyiv: QUETT
10. Fomin O., Lovska A., Píštěk V., Kučera P. (2019). Dynamic load effect on the transportation safety of tank containers as part of combined trains on railway ferries. Vibroengineering Procedia, 29, 124-129
https://doi.org/10.21595/vp.2019.21138
11. Fomin O., Kulbovskiy I., Sorochinska E., Sapro-nova S., Bambura O. (2017). Experimental confirmation of the theory of implementation of the coupled design of center girder of the hopper wagons for iron ore pellets. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5, 11-19
https://doi:10.15587/1729-4061.2017.109588
12. Kondratiev A., Gaidachuk V., Nabokina T., Tsaritsynskyi A. (2020). New possibilities in creating of effective composite size-stable honeycomb structures designed for space purposes. Advances in Intelligent Systems and Computing, 1113, 45-59
https://doi.org/10.1007/978-3-030-37618-5_5
13. DSTU 7598:2014. (2015). Freight Wagons. General reguirements to calculation and designing of the new and modernized 1520 mm gauge wagons. Kyiv
14. GOST 33211-2014. (2016). Freight wagons. Requirements to structural strength and dynamic qualities. Moskov
15. Lovska A.A. (2015). Peculiarities of computer modeling of strength of body bearing construction of gondola car during transportation by ferry-bridge. Metallurgical and Mining Industry, 1, 49-54
16. Lovska A., Fomin O. (2020). A new fastener to ensure the reliability of a passenger coach car body on a railway ferry. Acta Polytechnica, 60(6), 478-485
17. Kelrykh M., Fomin O. (2014). Perspective directions of planning carrying systems of gondolas. Metallurgical and Mining Industry, 6, 64-67
18. Lovska A. (2018). Simulation of loads on the carrying structure of an articulated flat car in combined transportation. International Journal of Engineering & Technology, 7(4.3), 140-146
https://doi.org/10.14419/ijet.v7i4.3.19724
19. Vatulia G.L., Lobiak O.V., Deryzemlia S.V., Verevicheva M.A., Orel Ye.F. (2019). Rationalization of cross-sections of the composite reinforced concrete span structure of bridges with a monolithic reinforced concrete roadway slab. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 664, 012014
https://doi:10.1088/1757-899X/664/1/012014
20. Ustich P.A., Karpych V.A., Ovechnikov M.N. (1999). Reliability of rail non-traction rolling stock. Moscow
21. Senko V.I., Makeev S.V., Komissarov V.V., Skorokhodov S.A. (2018). Features of determining the fatigue resistance factor of rolling stock structures. Bulletin of the Belarusian State University of Transport: Science and Transport, 1(36), 5-9
Опубліковано
2021-09-30
Як цитувати
Fomin Oleksij Визначення навантаженості несучої конструкції вагона-цистерни при експлуатаційних режимах / Oleksij Fomin, Alyona Lovska // ACADEMIC JOURNAL Industrial Machine Building, Civil Engineering. – Полтава: ПНТУ, 2021. – Т. 1 (56). – С. 126-134. – doi:https://doi.org/10.26906/znp.2021.56.2517.