Становлення та розвиток вищої освіти: стан, виклики, перспективи

Ключові слова: виклики, перспективи, вища освіта, ЗВО

Анотація

У статті досліджується сучасний стан, виклики, перспективи становлення та розвитку вищої освіти. Встановлено, що інфраструктура ЗВО зазнала диференційованого рівня пошкоджень і руйнувань в результаті інтенсивних обстрілів і бомбардувань, 5 ЗВО зруйновано повністю, а 41 ЗВО – пошкоджено (приблизно 11% від усіх ЗВО в Україні). Визначено, що в процесі релокації перебувають 34 ЗВО з Луганська, Донецька і АР Крим, Маріуполя, Краматорська, Слов’янська, Херсону, Сум тощо. Зʼясовано, що грошові збитки, які нанесені освітньому сектору в результаті часткового або повного руйнування будівель становлять 3,52 млрд дол. США, а найбільше сумарних збитків завдано Харківській та Донецькій області (47,2%). Визначено, що основними викликами, з якими стикається освітня сфера України являються інфраструктурні виклики, значна обмеженість у фінансуванні системи освіти, відтік українських та іноземних студентів із ЗВО, неспроможність забезпечення академічної доброчесності у ЗВО в умовах воєнного стану, необхідність в оновленні освітніх програм до сучасних вимог. Встановлено, що основним завданням для Міністерства освіти і науки України стало розроблення та імплементація сформованих практичних рекомендацій стосовно організації освітнього процесу в умовах воєнного стану. Визначено способи організації освітнього процесу в умовах воєнного стану. Сформовано модель надання освітніх послуг ЗВО в умовах воєнного стану. Виокремлено критерії, яких необхідно дотримуватись задля збереження ефективності дистанційного навчання у ЗВО під час воєнного стану в Україні. Визначено питання, які необхідно негайно розвʼязати в найближчій перспективі в сфері освіти, а саме системні обмеження (відсутність передумов для довгострокового планування та прогнозування в сфері освіти з-за військових дій на території України; морально та технічно застаріла дослідницька інфраструктура тощо); кадрові обмеження (недостатнє кадрове забезпечення ЗВО, внаслідок воєнних дій та евакуації); фінансові обмеження (недосконалість поточних інструментів конкурсного фінансування науки та грантової підтримки наукових досліджень).

Дані про автора

Vasyl Tabachuk, Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

аспірант кафедри соціоекономіки та управління персоналом

Посилання

1. Pro vvedennia voiennoho stanu v Ukraini. (2022). [On the introduction of martial law in Ukraine]: Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 24 liutoho 2022 roku № 64/2022 // Vidomosti VRU. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/64/2022#Text [in Ukrainian].
2. Pro orhanizatsiiu osvitnoho protsesu. (2022). [About the organization of the educational process]: Lyst MON Ukrainy vid 25.02.2022 r. № 1/3277-22. 2022. Available at: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/86062/ [in Ukrainian].
3. Shkarlet, S. (2022). Ya ne dopushchu osvitnoho maroderstva. [I will not allow educational looting]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/sergij-shkarlet-yane-dopushu-osvitnogo-maroderstva [in Ukrainian].
4. MON. (2022). Interaktyvna mapa zruinovanykh ta poshkodzhenykh zakladiv osvity. [Interactive map of destroyed and damaged educational institutions]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/ ministerstvo-osviti-i-nauki-ukrayini-zapuskaye-interaktivnu-mapu-zrujnovanih-i-poshkodzhenih-zakladiv-osviti [in Ukrainian].
5. Tymchuk, A., Panasiuk, A. (2022). Operatyvna otsinka vtrat aktyviv sektoru osvity Ukrainy u zviazku z viinoiu (stanom na lypen 2022). [Operational assessment of losses of assets of the education sector of Ukraine in connection with the war (as of July 2022)]. Analityka. Ekonomika. Available at: https://voxukraine.org/operatyvna-otsinka-vtrat-aktyviv-sektoru-osvity-ukrayiny-u-zv-yazku-z-vijnoyu-stanom-na-lypen-2022/ [in Ukrainian].
6. MON. (2022). Plan vidnovlennia Ukrainy (osvita i nauka). [Recovery plan of Ukraine (education and science)]. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadske-obgovorennya/2022/08/19/HO.proyekt.Planu.vidnovl.Osv.i.nauky-19.08.2022.pdf [in Ukrainian].
7. Steshenko, A., Matiash, T. (2022). Navchalni prohramy budut zmineni vzhe nastupnoho roku. [Curricula will be changed next year]. Available at: https://lb.ua/society/2022/05/25/517898_navchalni_programi_budut_zmineni.html [in Ukrainian].
8. Pro spriamuvannia koshtiv do rezervnoho fondu derzhavnoho biudzhetu. (2022). [On the allocation of funds to the reserve fund of the state budget]: Postanova KMU vid 01 kvitnia 2022 r. № 401 // Vidomosti VRU. Available at: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-spryamuvannya-koshtiv-dorezervnogo-fondu-derzhavnogo-byudzhetu-401 [in Ukrainian].
9. MON. (2022). Stratehiia rozvytku vyshchoi osvity na 2022 – 2032 rr. [Strategy for the development of higher education for 2022 – 2032]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/efektivnainnovacijna-konkurentospromozhna-ekonomika-tazabezpechennya-visokih-standartiv-yakosti-zhittyauryad-shvaliv-strategiyu-rozvitku-vishoyi-osviti-vukrayini-do-2032-roku [in Ukrainian].
10. Shevchuk, I., Shevchuk, A. (2022). Osvitnia analityka kriz pryzmu viiny: vyklyky ta mozhlyvosti dlia vyshchoi shkoly Ukrainy. [Educational analytics through the prism of war: challenges and opportunities for higher education in Ukraine]. Ekonomika ta suspilstvo, № (39). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-39-80 [in Ukrainian].
11. Rozrobleno metodychni rekomendatsii shchodo orhanizatsii osvitnoho protsesu u 2021/2022 navchalnomu rotsi v pochatkovii shkoli v umovakh voiennoho chasu. (2022). [Methodological recommendations on the organization of the educational process in the 2021/2022 school year in primary school in wartime conditions have been developed]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/rozrobleno-metodichni-rekomendaciyi-shodo-organizaciyi-osvitnogoprocesu-u-20212022-navchalnomu-roci-v-pochatkovij-shkoli-v-umovah-voyennogo-chasu [in Ukrainian].
12. Udalova, O. Yu., Dziubynska, Kh. A., Revka, T. O. (2022). Orhanizatsiia osvitnoho protsesu v umovakh viiny. [Organization of the educational process in the conditions of war]. Zhurnal «Perspektyvy ta innovatsii nauky» (Seriia «Pedahohika», Seriia «Psykholohiia», Seriia «Medytsyna»). № 7(12), pp. 441–449. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-7(12)-441-449 [in Ukrainian].
13. Rodinova, N.L., Chervonii, M.V., Diorditsa, I.M. (2022). Osoblyvosti dystantsiinoho navchannia studentiv v umovakh voiennoho stanu. [Peculiarities of distance education of students under martial law]. Zhurnal «Perspektyvy ta innovatsii nauky» (Seriia «Pedahohika», Seriia «Psykholohiia», Seriia «Medytsyna»). № 4(9). pp. 285–296. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-4(9)-285-296 [in Ukrainian].
14. MON: vidbulas narada z kerivnykamy departamentiv osvity i nauky OVA shchodo roboty osvitian pid chas viiny. (2022). [MES: a meeting was held with the heads of the Departments of Education and Science of the OVA regarding the work of educators during the war]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-vidbulas-narada-zkerivnikami-departamentiv-osviti-i-nauki-ova-shodo-roboti-osvityan-pid-chas-vijni [in Ukrainian].
15. Adamiv, Yu. O. (2019). Struktura dystantsiinoho navchalnoho kursu v seredovyshchi MOODLE. [The structure of the distance learning course in the MOODLE environment]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia: dosvid, tendentsii, perspektyvy: mat. III Mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. (m. Ternopil, 5 kvitnia 2019). Ternopil: TNPU im. V. Hnatiuka. pp. 57–60. [in Ukrainian].
Опубліковано
2022-12-12
Як цитувати
Tabachuk Vasyl Становлення та розвиток вищої освіти: стан, виклики, перспективи / Vasyl Tabachuk // Науковий журнал «Економіка і регіон». – Полтава: ПНТУ, 2022. – Т. (4(87). – С. 60-67. – doi:https://doi.org/10.26906/EiR.2022.4(87).2783.
Розділ
ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНИМ ГОСПОДАРСТВОМ