Сучасні тенденції у транспортному плануванні
Анотація
Розвиток інфраструктури населених пунктів, спрямований на задоволення насамперед потреб автомобілістів, супроводжується потужними негативними змінами в умовах людської життєдіяльності. Світовий досвід доводить, що навіть інвестуючи значні кошти у розвиток вулично-дорожньої мережі для розв’язання складних проблем автомобільного транспорту, неможливо вирішити проблему перевезень у великих містах, забезпечивши комфортне пересування автомобілів. Не випадково найкращі з точки зору транспорту міста у світі (Копенгаген, Берлін тощо) використовують так звану піраміду пріоритетів, яку радять застосовувати при прийнятті рішень, що стосуються проєктування та реконструкції вулично-дорожньої мережі. На першому місці в цій піраміді стоять пішоходи, на другому – велосипедисти, на третьому – громадській транспорт, потім – комерційний транспорт, на останньому місці – приватний автотранспорт. Навіть виклики пандемії сприяли саме такому розподілу пріоритетів, коли в деяких великих містах Європи адміністративними заходами частину проїжджої частини вулиць віддали пішоходам та велосипедистам. В Україні останнім часом також спостерігається тенденція до зміни пріоритетів у теорії транспортного планування. Зміна пріоритетів знаходить відображення в оновлених нормативних документах України. У статті проаналізовано й узагальнено світовий досвід проєктування та реконструкції вулично-дорожніх мереж населених пунктів відповідно до сучасних тенденцій у транспортному плануванні. У результаті аналізу закордонного і вітчизняного досвіду виокремлено два базові варіанти перерозподілу простору між пішоходами, велосипедистами, громадським та приватним транспортом: 1) звуження смуг для приватного транспорту (що дозволяють оновлені нормативні документи України); 2) зменшення кількості смуг для приватного транспорту (розглянуто три основні варіанти такого перерозподілу)
Посилання
2. Barton H. Healthy Urban Planning / H. Barton, C. Tsourou. – WHO Regional Office for Europe / London & New York: Spon Press, 2000. – 212 р.
https://doi.org/10.4324/9780203857755
3. Reytsen Ye.O. (2014). Organization and safety of urban movement. K.: TOV «SIK HRUP UKRAYINA»
4. Accessibility in Public Accommodations (1991). 581: Readily Achievable Checklist. ADA Compliance Guide. – USA: Thompson Publishing Group.
5. Bringolf J. (2008). Universal Design: Is it Accessible? Multi: The RIT Journal of Plurality and Diversity in Design, 1 (2), 45-52.
6. Ward M. & Bringolf J. (2019). Universal Design in Housing in Australia: Getting to Yes. Transforming our World Through Design, Diversity and Education, Publisher: Open Access by IOS Press, 209-355
http://dx.doi.org/10.3233/978-1-61499-923-2-299
7. Byahut S., Mujumdar A., Patel A., Sheth A., Mitra A., Moothan R. and Pandya Y. (2005). Design Manual for a Barrier-Free Built Environment.
8. Alberta Municipal Affairs and Safety Codes Council Barrier-free design guide (2017).
9. Mai Eid Khalil A. (2016). An Assessment Of Street Design With Universal Design Principles: Case In Aswan / As-Souq. MEGARON / Yıldız Technical University, Faculty of Architecture E-Journal, 11(4), 616-628.
https://dx.doi.org/10.5505/megaron.2016.98704
10. Skavlid S., Olsen H.P. & Haugeto A.K. (2013). Trends in Universal Design, Norway, First Edition, Norwegian Directorate for Children, Youth and Family Affairs, The Delta Centre.
11. Carr K., Weir P.L., Azar D. & Azar N. (2013). Universal Design: A Step toward Successful Aging. Journal of aging research, 3
https://doi.org/10.1155/2013/324624
12. Harsritanto B., Indriastjario & Wijayanti (2017). Universal design characteristic on themed streets. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, Vol. 99 (1), 012025.
http://dx.doi.org/10.1088/1755-1315/99/1/012025
13. Harsritanto B. (2018). Urban Environment Development based on Universal Design Principles. The 2nd International Conference on Energy, Environmental and Information System (ICENIS 2017), 31, 09010.
https://doi.org/10.1051/e3sconf/20183109010
14. Broacha J., Dilla J. & Gliebe, J. (2012). Where do cyclists ride? A route choice model developed with revealed preference GPS data. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 46 (10).
https://doi.org/10.1016/j.tra.2012.07.005
15. Carreno, M., Ge, Y.-E., & Borthwick, S. (2014). Could green taxation measures help incentivise future Chinese car drivers to purchase low emission vehicles? Transport, 29(3), 260-268.
https://doi.org/10.3846/16484142.2014.913261
16. Kampf R., Gašparik J. & Kudláčková N. (2012). Application of different forms of transport in relation to the process of transport user value creation. Periodica Polytechnica Transportation Engineering, 40 (2), 71-75.
https://doi.org/10.3311/pp.tr.2012-2.05
17. Lytvynenko T. & Gasenko L. (2015). Peculiarities of Infrastructure Designing for the Movement of Individual Environmental Friendly Vehicles, Periodica Polytechnica Transportation Engineering, 43(2), 81-86.
https://doi.org/10.3311/PPtr.7593
18. Lobanov E.M. (1990). Transport planning of cities. M.: Transport.
19. Moughtin C. (2003). Urban Design: Street and Square. Architectural Press.
20. Marshall S. (2005). Streets and Patterns: The Structure of Urban Geometry. Spon Press.
21. Hasenko L.V. (2015). Principles of cycling infrastructure urban organization in medium and large cities: dissertation abstract for the degree of PhD: specialty 05.23.20 – urban and territorial planning. - Kyiv.
22. University Course on Bicycle and Pedestrian Transportatio (2006). Federal Highway Administration. US Department of transportation. USA: FHWA-RT-05-133.
23. Handbook "Comfortable city. How to plan cycling infrastructure". (2014). Public organization "Association of Kyiv Cyclists". AVK
24. DBN В.2.2-12:2019. Planning and development of territories. (2019). Kyiv: Ministry of Regional Development of Ukraine, SE "Ukrarkhbudinform.
25. DBN В.2.3-5:2018. Streets and roads of settlements: (2018). Kyiv: Ministry of Regional Development of Ukraine, SE "Ukrarkhbudinform.
26. DSTU 8906:2019. Cycling infrastructure planning and design. (2020). Kyiv.: DP "UkrNDNC".
27. DBN В.2.2-40:2018. Inclusiveness of buildings and structures. (2018). Kyiv: Ministry of Regional Development of Ukraine, SE "Ukrarkhbudinform.
28. Diet for cars. Urban development platform.
http://urbanua.org/eksperty/zakordonni-eksperty/378
29. Schmitt A. (2014). The Airtight Case for Road Diets. Streetsblog: USA
30. Huang H.F., Stewart J.R. & Zegeer C.V. (2004). Summary Report: Evaluation of Lane Reduction "Road Diet" Measures and Their Effects on Crashes and Injuries. FHWA
https://www.fhwa.dot.gov
31. Lytvyn V.V., Hryshchenko Ya.V. (2012). Transport planning of cities. Methodical recommendations for practical work for full-time students in the direction of training 0701 Transport technologies. Dnipro: SU "NGU"
32. Bezlyubchenko O., Hordiyenko S. & Zavalʹnyy O. (2008). Planning of cities and transport. Kharkiv: HNAMG
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.