Облікове забезпечення аналізу ефективності маркетингової діяльності підприємств

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.26906/EiR.2024.4(95).3626

Ключові слова:

маркетингова діяльність, ефективність, аналіз, облік, аналітичні показники

Анотація

Аналіз ефективності маркетингової складової діяльності підприємств ґрунтується на використанні системи показників. Для їх формалізації використовується інформація, що ґрунтується на використанні даних системи бухгалтерського обліку та звітності. Зазначені показники забезпечують вибір та застосування аналітичних процедур стосовно облікових сегментів маркетингової діяльності, до яких відносяться сегменти пошуку клієнтів, опрацювання замовлень, продажу та розрахунків. Система показників охоплює: дані щодо величини, динаміки та структури витрат, пов’язаних з реалізацією маркетингових заходів; дані стосовно доходів, що відповідають зазначеним витратам; показники, вимірювання яких не передбачає використання вартісних параметрів; показники витратомісткості та витратовіддачі; дані щодо співвідношення динаміки доходів і витрат, пов’язаних зі здійсненням маркетингової діяльності. Дані, які можуть бути використані для формалізації зазначених показників, можуть бути отримані з первинних облікових документів, облікових реєстрів, а також форм фінансової, управлінської фіскальної, статистичної та інших видів звітності.

Біографії авторів

Олександр Шерстюк, Національний науковий центр «Інститут аграрної економіки»

доктор економічних наук, доцент, провідний науковий співробітник відділу обліку та оподаткування

Наталія Жук, Національний науковий центр «Інститут аграрної економіки»

кандидат економічних наук, старший науковий співробітник, провідний науковий співробітник відділу обліку та оподаткування

Посилання

1. Багорка М.О., Кадирус І.Г., Юрченко Н.І. Місце маркетингових заходів у системі антикризового управління. Проблеми системного підходу в економіці. 2021. № 4(84). С. 89–96. DOI: https://doi.org/10.32782/2520-2200/2021-4-12

2. Бардаш С.В., Патраманська Л.Ю. Ідентифікація інформаційного забезпечення контролю на підприємствах електронної комерції. Technology audit and production reserves. 2016. № 3/5(29). С. 20–26. DOI: https://doi.org/10.15587/2312-8372.2016.72429

3. Боліла С.Ю. Маркетингові аспекти діяльності підприємства сфери рітейлу в сучасних реаліях. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка. 2023. Вип. 16. С. 100–107. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-0366/2023.16.13

4. Василик М.С., Ковшова І.О. Застосування маркетингових інструментів віртуальної та доповненої реальності для модифікації поведінки споживачів. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2021. Вип. 36. С. 40–46. DOI: https://doi.org/10.32782/2413-9971/2021-36-7

5. Верзілова Г.Р. Методичні аспекти документування операцій маркетингової діяльності. Облік і фінанси. 2020. № 1(87). С. 28–35. DOI: https://doi.org/10.33146/2307-9878-2020-1(87)-28-35

6. Ворошилова Г.О. Маркетингові стратегії управління підприємствами соціокультурної сфери в сучасних умовах господарювання. Вісник Одеського національного університету імені І. І. Мечнікова. 2021. Т. 26. Вип. 2(87). С. 20–25. DOI: https://doi.org/10.32782/2304-0920/2-87-3

7. Дячков Д.В., Олійник А.С., Гончаренко А.С., Войтеховіч Я. Управління маркетинговою діяльністю у контексті продовольчої безпеки підприємства. Агросвіт. 2022. № 2. С. 24–30. DOI: https://doi.org/10.32702/2306&6792.2022.2.24

8. Касян С.Я., Пілова К.П., Макуха Ю.М. Міжнародне планування маркетингової стратегічної діяльності компанії: інформаційні технології просування бренду. Економічний вісник. 2022. № 3. С. 48–58. DOI: https://doi.org/10.33271/ebdut/79.048

9. Косар Н.С., Кузьо Н.Є., Затварницька С.О. Маркетингові інструменти підвищення конкурентоспроможності виробників панчішно-шкарпеткових виробів на ринку. Причорноморські економічні студії. 2022. Вип. 78. С. 33–39. DOI: https://doi.org/10.32782/bses.78-5

10. Райко Д.В., Подрез О.І., Черепанова В.О. Сучасні підходи до формування маркетингових інструментів управління підприємством. Проблеми економіки. 2022. № 3(53). С. 28–136. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2019-2-340-347

11. Рудченко Ю.С., Жураковська І.В. Комерціалізація інтелектуальної власності в аграрному секторі: gроблеми та напрямки активізації. Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. 2009. № 7. С. 80–84.

12. Сергієнко О.А. Нові маркетингові технології просування товару. Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія: Економіка і менеджмент. 2021. Вип. 1(87). С. 29–34. DOI: https://doi.org/10.32845/bsnau.2021.1.5

13. Ткач Д.К. Формування маркетингової стратегії виходу українського товаровиробника на зовнішні ринки. Вчені записки Університету «Крок». 2021. № 2(62). С. 100–108. DOI: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2021-62-100-108

14. Чміль Г.Л., Олініченко К.С., Бубенець І.Г. Маркетингові активи в системі управління результативністю діяльності промислових підприємств. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 53. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-99

15. Шерстюк О.Л. Обліковий підхід до формування інформації інтегрованої звітності. Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу. № 3(44). С. 75–81. DOI: https://doi.org/10.26642/pbo-2019-3(44)-75-81

16. Agrawal S., Kumar N., Rathee G. et al. Improving stock market prediction accuracy using sentiment and technical analysis. Electron Commer Res. 2024. DOI: https://doi.org/10.1007/s10660-024-09874-x

17. Arora А., Greenwald A., Kannan K., Krishnan R. Effects of Information-Revelation Policies Under Market-Structure Uncertainty. Management Science. 2007. No. 53(8). P. 1234–1248. DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.1060.0688

18. Banerji R., Singh A. Do social media marketing activities promote customer loyalty? A study on the e-commerce industry. LBS Journal of Management & Research. 2024. No. 22(1), P. 93–109. DOI: https://doi.org/10.1108/LBSJMR-04-2023-0016

19. Chen K., Li X., Luo P., Zhao J. L., Leon J. (2020) News-induced dynamic networks for market signaling: Understanding the impact of news on firm equity value. Information Systems Research, No. 32(2), P. 356–377. DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3661982

20. Davis Sh.M., Hollie D. The Impact of Nonaudit Service Fee Levels on Investors' Perceptions of Auditor Independence. Behavioral Research in Accounting, Forthcoming. 2006. URL: https://ssrn.com/abstract=944534

21. Hugh Wilkie D.C., Dolan R., Harrigan P., Gray H. Influencer marketing effectiveness: the mechanisms that matter, European Journal of Marketing. 2022. No. 56(12), P. 3485–3515. DOI: https://doi.org/10.1108/EJM-09-2020-0703

22. Karvetski C.W., Olson K.C., Mandel D.R., Twardy Ch.R. Probabilistic Coherence Weighting for Optimizing Expert Forecasts. Decision Analysis. 2013. No. 10(4), P. 305–326. DOI: https://doi.org/10.1287/deca.2013.0279

23. Liu G., Yu C.-P., Shiu S.-N., Shih I.-T. The Efficient Market Hypothesis and the Fractal Market Hypothesis: Interfluves, Fusions, and Evolutions. SAGE Open, 2022. No. 12(1). DOI: https://doi.org/10.1177/21582440221082137

24. Morgan N.A., Whitler K.A., Feng H. et al. Research in marketing strategy. Journal of the Academic Marketing Scientific. 2019. No. 47, P. 4–29. DOI: https://doi.org/10.1007/s11747-018-0598-1

25. Vasylishyn S., Ulyanchenko O., Bochulia T., Herasymenko Y., Gorokh O. Improvement of analytical support of economic security management of the agricultural enterprises. Agricultural and Resource Economics: International Scientific E-Journal, 2021. No. 7(3). P. 123–141. DOI: https://doi.org/10.51599/are.2021.07.03.08

26. Sherstiuk O., Demianenko T. Integrated Reporting in the Context of Information Support of Business Analysis. Oblik i finansi, 2023. No. 4(102). P. 39–46. DOI: https://doi.org/10.33146/2307-9878-2023-4(102)-39-46

27. Yazdanian N., Ronagh S., Laghaei P., Mostafshar F. The mediation roles of purchase intention and brand trust in relationship between social marketing activities and brand loyalty. International Journal of Business Intelligence and Data Mining, 2019. No. 15(4). P. 371–387. DOI: https://doi.org/10.1504/IJBIDM.2019.102807

1. Bahorka M., Kadyrus I., Yurchenko N. (2021) Mistse marketynhovykh zakhodiv u systemi antykryzovoho upravlinnia [The place of marketing measures in the anti-crisis management system]. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi - Problems of systemic approach in the economy, no. 4(84), pp. 89–96. DOI: https://doi.org/10.32782/2520-2200/2021-4-12 (in Ukrainian)

2. Bardash S., Patramanska L. (2016) Identyfikatsiia informatsiinoho zabezpechennia kontroliu na pidpryiemstvakh elektronnoi komertsii [Identification of information ensuring for control of electronic commerce enterprises]. Technology audit and production reserves, no. 3/5(29), pp. 20–26. DOI: https://doi.org/10.15587/2312-8372.2016.72429 (in Ukrainian)

3. Bolila S. (2023) Marketynhovi aspekty diialnosti pidpryiemstva sfery riteilu v suchasnykh realiiakh. [Marketing aspects of enterprise activities in the retail industry in modern realities]. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Seriia: Ekonomika - Taurida Scientific Herald. Series: Economics, no. 16, pp. 100–107. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-0366/2023.16.13 (in Ukrainian)

4. Vasylyk M., Kovshova I. (2021) Zastosuvannia marketynhovykh instrumentiv virtualnoi ta dopovnenoi realnosti dlia modyfikatsii povedinky spozhyvachiv [Application of marketing tools of virtual and augmented reality for modification of consumer]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo - Uzhorod National University Herald. Series: International Economic Relations and World Economy, no. 36, pp. 40–46. DOI: https://doi.org/10.32782/2413-9971/2021-36-7 (in Ukrainian)

5. Verzilova H. R. (2020) Metodychni aspekty dokumentuvannia operatsii marketynhovoi diialnosti [Methodical Aspects of Documenting the Marketing Activities]. Oblik i finansi, no. 1(87), pp. 28–35. DOI: https://doi.org/10.32782/2413-9971/2021-36-7 (in Ukrainian)

6. Voroshylova G. (2021) Marketynhovi stratehii upravlinnia pidpryiemstvamy sotsiokulturnoi sfery v suchasnykh umovakh hospodariuvannia. [Marketing enterprise strategies of the socio-cultural sphere in the current economic conditions]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu imeni I. I. Mechnikova - Odesa National University Herald. Economy, vol. 26, no. 2(87), pp. 20–25. DOI: https://doi.org/10.32782/2413-9971/2021-36-7 (in Ukrainian)

7. Diachkov D., Oliinyk А., Honcharenko A., Voitekhovich Ya. (2022) Upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu u konteksti prodovolchoi bezpeky pidpryiemstva [Management of marketing activities in the context of food security of the enterprise]. Agrosvit, no. 2, pp. 24–30. DOI: https://doi.org/10.32702/2306&6792.2022.2.24 (in Ukrainian)

8. Kasian S. Ya., Pilova K. P., Makukha Yu. M. (2022) Mizhnarodne planuvannia marketynhovoi stratehichnoi diialnosti kompanii: informatsiini tekhnolohii prosuvannia brendu [International planning of marketing strategic activities of the company: information technologies of brand promotion]. Ekonomichnyi visnyk - Economics Bulletin, no. 3, pp. 48–58. DOI: https://doi.org/10.33271/ebdut/79.048 (in Ukrainian)

9. Kosar N., Kuzo N., Zatvarnytska S. (2022) Marketynhovi instrumenty pidvyshchennia konkurentospromozhnosti vyrobnykiv panchishno-shkarpetkovykh vyrobiv na rynku [Marketing tools for increasing the competitiveness of socks manufacturers on the market]. Prychornomorski ekonomichni studii - Black Sea economic studies, no. 78, pp. 33–39. DOI: https://doi.org/10.32782/bses.78-5 (in Ukrainian)

10. Raiko D. V., Podrez O. I., Cherepanova V. О. (2022) Suchasni pidkhody do formuvannia marketynhovykh instrumentiv upravlinnia pidpryiemstvom [The Current Approaches to the Formation of Marketing Tools of Enterprise Management]. Problemy ekonomiky - The Problems of Economy, no. 3(53), pp. 128–136. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2019-2-340-347 (in Ukrainian)

11. Rudchenko Yu. S., Zhurakovska I. V. (2009) Komertsializatsiia intelektualnoi vlasnosti v ahrarnomu sektori: Problemy ta napriamky aktyvizatsii [Commercialization of intellectual property in the agricultural sector: Problems and directions of activation]. Naukovyi visnyk Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky - Scientific bulletin of Volyn National University by name Lesya Ukrainka, no. 7, pp. 80–84.

12. Serhiienko O. (2021) Novi marketynhovi tekhnolohii prosuvannia tovaru [New marketing technologies of product promotion]. Visnyk Sumskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu. Seriia: Ekonomika i menedzhment - Bulletin of Sumy National Agrarian University. Economics and Management, no. 1(87), pp. 29–34. DOI: https://doi.org/10.32845/bsnau.2021.1.5 (in Ukrainian).

13. Tkach D. (2021) Formuvannia marketynhovoi stratehii vykhodu ukrainskoho tovarovyrobnyka na zovnishni rynky [Development of marketing strategy on entry of ukrainian manufacturers into foreign markets]. Vcheni zapysky Universytetu «Krok» - Collection of Scientific Works "Scientific Notes of the University "KROK", no. 2(62), pp. 100–108. DOI: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2021-62-100-108 (in Ukrainian)

14. Chmil H., Olinichenko K., Bubenets I. (2023) Marketynhovi aktyvy v systemi upravlinnia rezultatyvnistiu diialnosti promyslovykh pidpryiemstv [Marketing assets in the performance management system of industrial enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo - Economy and Society, no. 53. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-99 (in Ukrainian)

15. Sherstiuk O. L. (2019) Accounting approach to the formation of integrated reporting information. Problems of Theory and Methodology of Accounting, Control and Analysis, no. (3(44), pp. 75–81. DOI: https://doi.org/10.26642/pbo-2019-3(44)-75-81

16. Agrawal S., Kumar N., Rathee G. et al. (2024) Improving stock market prediction accuracy using sentiment and technical analysis. Electron Commer Res. DOI: https://doi.org/10.1007/s10660-024-09874-x

17. Arora А., Greenwald A., Kannan K., Krishnan R. (2007) Effects of Information-Revelation Policies Under Market-Structure Uncertainty. Management Science, no. 53(8), pp. 1234–1248. DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.1060.0688

18. Banerji R., Singh A. (2024) Do social media marketing activities promote customer loyalty? A study on the e-commerce industry. LBS Journal of Management & Research, no. 22(1), pp. 93–109. DOI: https://doi.org/10.1108/LBSJMR-04-2023-0016

19. Chen K., Li X., Luo P., Zhao J. L., Leon J. (2020) News-induced dynamic networks for market signaling: Understanding the impact of news on firm equity value. Information Systems Research, no. 32(2), pp. 356–377. DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3661982

20. Davis Sh. M., Hollie D. (2006) The Impact of Nonaudit Service Fee Levels on Investors' Perceptions of Auditor Independence. Behavioral Research in Accounting, Forthcoming. Available at: https://ssrn.com/abstract=944534

21. Hugh Wilkie D.C., Dolan R., Harrigan P., Gray H. (2022) Influencer marketing effectiveness: the mechanisms that matter, European Journal of Marketing, vol, 56, is. 12, pp. 3485–3515. DOI: https://doi.org/10.1108/EJM-09-2020-0703

22. Karvetski C. W., Olson K. C., Mandel D. R., Twardy Ch. R. (2013) Probabilistic Coherence Weighting for Optimizing Expert Forecasts. Decision Analysis, no. 10(4), pp. 305–326. DOI: https://doi.org/10.1287/deca.2013.0279

23. Liu G., Yu C.-P., Shiu S.-N., Shih I.-T. (2022) The Efficient Market Hypothesis and the Fractal Market Hypothesis: Interfluves, Fusions, and Evolutions. SAGE Open, no. 12(1). DOI: https://doi.org/10.1177/21582440221082137.

24. Morgan N. A., Whitler K. A., Feng H. et al. (2019) Research in marketing strategy. Journal of the Academic Marketing Scientific, no. 47, pp. 4–29 DOI: https://doi.org/10.1007/s11747-018-0598-1

25. Vasylishyn S., Ulyanchenko O., Bochulia T., Herasymenko Y., Gorokh O. (2021) Improvement of analytical support of economic security management of the agricultural enterprises. Agricultural and Resource Economics: International Scientific E-Journal, no. 7(3), pp. 123–141. DOI: https://doi.org/10.51599/are.2021.07.03.08

26. Sherstiuk O., Demianenko T. (2023) Integrated Reporting in the Context of Information Support of Business Analysis. Oblik i finansi, no. 4(102), pp. 39–46. DOI: https://doi.org/10.33146/2307-9878-2023-4(102)-39-46

27. Yazdanian N., Ronagh S., Laghaei P., Mostafshar F. (2019) The mediation roles of purchase intention and brand trust in relationship between social marketing activities and brand loyalty. International Journal of Business Intelligence and Data Mining, no. 15(4), pp. 371–387. DOI: https://doi.org/10.1504/IJBIDM.2019.102807

Downloads

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Шерстюк, О., & Жук, Н. (2024). Облікове забезпечення аналізу ефективності маркетингової діяльності підприємств. Економіка і регіон Economics and Region, (4(95), 196–206. https://doi.org/10.26906/EiR.2024.4(95).3626

Номер

Розділ

БУХГАЛТЕРСЬКИЙ ОБЛІК, АНАЛІЗ ТА АУДИТ