Зовнішньоекономічна діяльність України у сфері виробництва органічної продукції під час війни

Автор(и)

  • Ірина Чичкало-Кондрацька Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» https://orcid.org/0000-0003-3123-841X
  • Ірина Левченко Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» https://orcid.org/0000-0001-7068-8320
  • Іван Шарий Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» https://orcid.org/0009-0001-7294-2182

DOI:

https://doi.org/10.26906/EiR.2024.4(95).3619

Ключові слова:

агропромисловість, органічне виробництво, зовнішньоекономічна діяльність, експорт, імпорт

Анотація

У статті розглянуто останні тенденції в динаміці змін зовнішньоекомічної діяльності органічних виробників з урахуванням впливу військових дій на території України, а також встановлено основних імпортерів української органічної продукції у 2022 році, серед яких такі країни, як: Австрія, Велика Британія, Італія, Литва, Польща, Нідерланди, Німеччина, США, Швейцарія та Чехія. Крім того у роботі розглянуто динаміку експорту органічної продукції з України до країн-експортерів за 2022-2024 рр. та структуровано за основними видами продукції. Розглянуто міжнародні проекти з розвитку органічного виробництва та обігу органічної продукції в Україні. За підтримки Міністерства аграрної політики та у співпраці з учасниками органічного сектору та міжнародними розвитковими партнерами відбуваються різноманітні заходи з метою сприяння розвитку органічного ринку в Україні. Органічне виробництво в Україні продемонструвало стійкість до викликів війни. Встановлено, що експорт органічної продукції з України зростає, а імпорт поступово відновлюється. За перші 5 місяців 2024 року експорт органічної продукції з України становив 105 000 тон на суму 96 млн доларів США. Це на 12% більше за обсягом та на 8% за вартістю порівняно з аналогічним періодом 2023 року. Такі дані свідчать про те, що Україна зберігає динаміку зростання експорту органічної продукції. Очікується, що за підсумками 2024 року експорт органічної продукції з України сягне 300 000 тонн на суму 264 млн доларів США. Одержані результати мають значне практичне значення, оскільки дозволяють: розробити стратегії та рекомендації для підвищення ефективності зовнішньоекономічної діяльності виробників органічної продукції; визначити основні напрямки підтримки та розвитку агропромислового сектора в умовах війни; підвищити конкурентоспроможність української органічної продукції на світовому ринку; забезпечити стабільність та зростання експорту, що сприятиме економічному розвитку країни в цілому.

Біографії авторів

Ірина Чичкало-Кондрацька, Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»

доктор економічних наук, професор, завідувачка кафедри міжнародних економічних відносин та туризму

Ірина Левченко, Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»

доктор філософії, доцент, доцент кафедри міжнародних економічних відносин та туризму

Іван Шарий, Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»

студент

Посилання

1. Baldynyuk V. M. (2022) State regulation of foreign economic activity of Ukraine. Black Sea Economic Studies. no. 74. pp. 36–43. Available at: http://bses.in.ua/journals/2022/74_2022/%D0%9F%D0%A0%D0%95%D0%A1%20%E2%84%9674_2022.pdf

2. Batiuk R. (2022) Modeling of foreign economic interaction of agrarian enterprises of Ukraine. Economy and society, no. 44. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-44-39

3. Broyaka A. A. (2020) Prospects for the development of foreign economic activity of agro-industrial complex enterprises. Economics, finance, management: topical issues of science and practice. no. 1. pp. 146–159. DOI: https://doi.org/10.37128/2411-4413-2020-1-10

4. Gadzalo Y. M., & Luzan Y. Ya. (2022) Foreign economic activity and effectiveness of functioning of the agrarian sector of the economy of Ukraine. Economy of agricultural industry. no. 4. pp. 6–17. DOI: https://doi.org/10.32317/2221-1055.202104006

5. Krasnikov D., & Beketov O. (2023) Foreign economic contracts: financial instruments // Journal of Strategic Economic Research. no. 4(15). pp. 42–49. Available at: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/25594/1/JSED_2023_N4(15)_P042-049.pdf

6. Mazur K. V., & Hontaruk Y. V. (2021) The development of foreign economic activity of processing enterprises of the agro-industrial complex of Ukraine under the conditions of integration into the EU. East European Scientific Journal. no. 5 (57). pp. 4–10. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-0366/2022.13.14

7. Novytska I. V. (2019) Managing the promotion of organic products through distribution channels. Problems of the systemic approach in economics. issue 5 (73). pp.156–161.

8. Tulchynska S. O., & Malakhova Yu. R. (2022) Organic production as a direction of intensive strategic management of an agro-industrial enterprise. Economic Synergy. no. (4), pp. 21–31. DOI: https://doi.org/10.53920/ES-2022-4-2

9. Minagro (2022) Ministry of Agrarian Policy and Food of Ukraine. Organic production in Ukraine. Available at: https://minagro.gov.ua/napryamki/organichne-virobnictvo/organichne-virobnictvo-v-ukrayini

10. Interfax (2022) Damages caused to the agricultural sector as a result of the war amount to 4 to 6 billion dollars - FAO. Available at: https://interfax.com.ua/news/economic/849293.html

11. OrganicInfo website (2023) Organic production in Ukraine. Available at: https://organicinfo.ua/news/organic-remains-one-of-priorities/ .

12. Ukrstat (2022) State Statistics Service of Ukraine: website. Available at: https://ukrstat.gov.ua

13. Ukrstat (2022). Commodity structure of foreign trade with EU countries in 2022. Available at: https://ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2022/zd/tsztt_ES/tsztt_ES_u/arh_tsztt _es_2022_u.html

14. Charles W. L., Hill Dr., & Thomas M. Hult (2018) International business: Competition in the global market. Publisher: McGraw-Hill Education. 704 p. Available at: https://books.google.com.ua/books/about/International_Business.html?id=fIfDwQEACAAJ&redir_esc=y

15. John Dunning (2008) Multinational Enterprises and the Global Economy. Publisher: Edward Elgar Publishing. 920 p. Available at: https://www.amazon.com/Multinational-Enterprises-Global-Economy-Dunning/dp/184376525X

16. Novytska I. (2021) A scientific-theoretical approach to managing the promotion of organic products. Scientific Journal "Economy and Region". Poltava: PNTU. Vol. (3(82). pp. 84–90. DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2021.3(82).2370

17. Levchenko, I. V. (2023) World market of organic products: Well-known trademarks and brands. Actual Issues of Modern Science. European Scientific e-Journal. no. 25. pp. 72–81. DOI: https://doi.org/10.47451/man2023-06-01

18. Galas L. I. (2022) Strategy of foreign economic activity of agricultural enterprises: concept and its main functions. Innovative economy. vol. 30. DOI: https://doi.org/10.37332/2309-1533.2021.1-2.9

Downloads

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Чичкало-Кондрацька, І., Левченко, І., & Шарий, І. (2024). Зовнішньоекономічна діяльність України у сфері виробництва органічної продукції під час війни. Економіка і регіон Economics and Region, (4(95), 143–148. https://doi.org/10.26906/EiR.2024.4(95).3619

Номер

Розділ

СВІТОВЕ ГОСПОДАРСТВО І МІЖНАРОДНІ ЕКОНОМІЧНІ ВІДНОСИНИ