Комплаєнс-орієнтований підхід до удосконалення корпоративної культури в контексті управління стратегічними змінами АТ «Полтаваобленерго»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.26906/EiR.2024.4(95).3604

Ключові слова:

зміни, комплаєнс-менеджмент, стратегічні зміни, корпоративна культура, управління стратегічними змінами, коплаєнс-орієнтований підхід до управління

Анотація

У статті розглянуто переваги впровадження комплаєнс-орієнтованого підходу до вдосконалення корпоративної культури АТ «Полтаваобленерго» в контексті управління стратегічними змінами компанії. Запропоновано розроблений у статті комплаєнс-орієнтований підхід, який на основі принципів комплаєнсу дозволив сформулювати конкретні завдання, напрями та заходи щодо вдосконалення існуючої корпоративної культури АТ «Полтаваобленерго» з метою спрямування її на впровадження та реалізацію стратегічних змін. Запропоновано визначення корпоративної культури, яке буде покладено в основу розробленого нами підходу до її вдосконалення - це базовий елемент внутрішнього середовища організації, який забезпечує оптимальну внутрішню інтеграцію та зовнішню адаптацію і виступає інтегральною характеристикою рівня її розвитку; формується на основі дотримання принципів і є результатом міжособистісної взаємодії членів організації в процесі її еволюційного розвитку та цілеспрямованого впливу керівництва. У публікації представлено результати кількісної та якісної оцінки корпоративної культури АТ «Полтаваобленерго», здійсненої експертним методом. Аналіз профілів корпоративної культури АТ «Полтаваобленерго» виявив певну розбіжність між профілями поточної та бажаної культури, що, в свою чергу, дає чітке уявлення про те, на яких питаннях слід зосередити увагу. Встановлено, що поточна корпоративна культура АТ «Полтаваобленерго» характеризується яскраво вираженим домінуванням ієрархічного типу культури з чітко формалізованими та структурованими робочими місцями. Управління роботою найманого персоналу здійснюється за допомогою формалізованих процедур. Проведено порівняння особливостей домінуючих типів корпоративної культури в поточному та бажаному профілях культури компанії. Запропоновано альтернативні заходи щодо формування корпоративної культури, які сприятимуть впровадженню та реалізації стратегічних змін на АТ «Полтаваобленерго». Зроблено висновок, що вдосконалення існуючої корпоративної культури АТ «Полтаваобленерго» в контексті її внеску в реалізацію зазначених завдань має починатися з кожного працівника, і ця культура має бути гуманістичною та відповідальною за своїми принципами.

 

Біографія автора

Олександр Павлій, Полтавський університет економіки і торгівлі

аспірант

Посилання

1. Zakon Ukrainy “Pro zapobihannia koruptsii” vid 14 zhovtnia 2014 roku № 1700-VII. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy (VVR). (2014) No. 49, art. 2056. Available at: https://gr.vl.court.gov.ua/sud0302/115/20/277905/ (accessed September 17, 2024).

2. Pro zapobihannia koruptsii: Pro zatverdzhennia Polozhennia pro orhanizatsiiu systemy upravlinnia ryzykamy v bankakh Ukrainy ta bankivskykh hrupakh: postanova Natsionalnoho banku Ukrainy No. 64 vid 11.06.2018 (p. 14). Available at: https://ips.ligazakon.net/document/TM060037 (accessed September 17, 2024).

3. Plaksiienka V. Ya. (eds.) (2018) Orhanizatsiia vnutrishnoho kontroliu u banku: kolektyvna monohrafiia. Poltava: PP “Astraia”, 352 p. Pp. 216–234. Available at: https://dspace.pdau.edu.ua/items/f8488001-42ae-4231-aa1e-1d3d03c32d3e (accessed September 17, 2024).

4. Mikhailenko O. V., Ryshtun Kh. Yu. (2018) Efektyvna systema pobudovy komplaens-kontroliu v bankivskykh ustanovakh. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi. is. 3(65). pp. 120–126. Available at: http://psae-jrnl.nau.in.ua/journal/3_65_1_20 18_ukr/20.pdf (accessed September 17, 2024).

5. Bereziuk K. M. (2021) Realizatsiia komplaens-polityky NAEK “Enerhoatom” yak osnova rozvytku sotsialnoi vidpovidalnosti atomnoi enerhetyky. Sotsialna ekonomika, no. 61. pp. 42–50. DOI: https://doi.org/10.26565/2524-2547-2021-61-04 (accessed September 17, 2024).

6. Ukrainski kompanii pochaly vprovadzhuvaty komplaens-kontrol. Shcho tse i navishcho? Youcontrol. (2019). Available at: https://youcontrol.com.ua/blog/komplaiens-kontrol-shcho-tse-i-navishcho/ (accessed September 17, 2024).

7. Paltsun I. M. (2013) Compliance-polityka yak skladova korporatyvnoi kultury pidpryiemstva. Torhivlia i rynok Ukrainy. is. 35. pp. 134–141.

8. Ovsienko O. V. (2018) Komplaens u biznes-administruvanni ta yoho rol u stvorenni efektyvnykh norm hospodarskoi povedinky. Ekonomichnyi prostir. no. 134. pp. 173–185. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecpros_2018_134_16 (accessed September 17, 2024).

9. Braun F., Kos D., Vinnikov O., Okunev O. (2015) Komplaens dlia maloho ta serednoho biznesu Yak efektyvno borotysia z koruptsieiu. Proekt USAID “Vpevnenyi biznes – zamozhna hromada”. 39 p. Available at: https://cgpa.com.ua/wp-content/uploads/images/files/1/comics.pdf (accessed September 17, 2024).

10. Cameron, Kim S. & Quinn, Robert E. (2011) Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based on the Competing Values Framework. Prentice Hall: John Wiley & Sons.

11. Aloni G. (2008) Etyka biznesu: sotsialno-filosofskyi aspekt [Business ethics: socio-philosophical aspect]: autoref. thesis ... candidate Philos. Sciences: 09.00.03. Kyiv. 19 p.

12. Bogutska N. M. (2015) Metodolohiia osmyslennia sotsialnoi vidpovidalnosti [Methodology of understanding social responsibility]. Bulletin of the National University “Lviv Polytechnic”. Legal sciences. vol. 6. no. 824. pp. 208–217.

13. Halchak Kh. R. (2011) Sotsialna vidpovidalnist biznesu v rynkovykh umovakh hospodariuvannia [Social responsibility of business in market economic conditions]. Problems of economics and management. vol. 9. no. 698. pp. 140–146.

14. Hryshchuk V. K. (2012) Sotsialna vidpovidalnist: navchalnyi posibnyk [Social responsibility: study guide]. Lviv State University of Internal Affair. vol. 2. no. 67. pp. 152–153.

15. Komarova K. V. (2016). Sotsialna vidpovidalnist yak skladova stratehii rozvytku biznesu na pidpryiemstvakh Ukrainy [Social responsibility as a component of business development strategy at Ukrainian enterprises]. Innovative Economy. vol. 16. no. 5–6. pp. 25–30.

16. Korneva I. O. (2017) Sotsialna korporatyvna vidpovidalnist yak instrument pokrashchennia rezultativ roboty pidpryiemstva [Social corporate responsibility as a tool for improving the company's performance]. Young scientist. no. 5 (45). pp. 618–621.

17. Melnyk S. (2008) Stanovlennia sotsialno-oriientovanoho biznesu v Ukraini yak skladova derzhavnoi sotsialnoi polityky [Development of socially-oriented business in Ukraine as a component of state social policy]. Ukraine: aspects of work. no. 5. pp. 32–36.

18. Mishchuk I. P. (2014) Otsiniuvannia sotsialnoi vidpovidalnosti torhovelnykh pidpryiemstv: poshuk metodychnykh pidkhodiv [Assessment of social responsibility of trade enterprises: search for methodical approaches]. Business-Inform. no. 5 (436). pp. 200–204.

19. Topishko I. I. (2016) Sotsialna vidpovidalnist pidpryiemstva v Ukraini: problemy zabezpechennia ta shliakhy pidvyshchennia [Social responsibility of the enterprise in Ukraine: problems of provision and ways of improvement]. Black sea economic studies. vol. 12. no. 1. pp. 95–99.

20. Fursa M. (2014) Rozvytok korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti v Ukraini: derzhavno-upravlinskyi aspekt [Social responsibility of the enterprise: theoretical and methodological problems of formation]. Democratic governance. vol. 14. no. 1. pp. 13–17. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efdu_2012_30_9

1. Закон України «Про запобігання корупції» від 14 жовтня 2014 року № 1700-VII. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2014. № 49. Ст. 2056. URL: https://gr.vl.court.gov.ua/sud0302/115/20/277905/ (дата звернення: 17.09.2024).

2. Про запобігання корупції: Про затвердження Положення про організацію системи управління ризиками в банках України та банківських група: постанова Національного банку України № 64 від 11.06.2018 (п. 14). URL: https://ips.ligazakon.net/document/TM060037 (дата звернення: 17.09.2024).

3. Організація внутрішнього контролю у банку: колективна монографія / за заг. ред. В.Я. Плаксієнка. Полтава: ПП «Астрая» 2018. 352 с. С. 216–234. URL: https://dspace.pdau.edu.ua/items/f8488001-42ae-4231-aa1e-1d3d03c32d3e (дата звернення: 17.09.2024).

4. Михайленко О.В., Риштун Х.Ю. Ефективна система побудови комплаєнс-контролю в банківських установах. Проблеми системного підходу в економіці. 2018. Випуск 3(65). С. 120–126 URL: http://psae-jrnl.nau.in.ua/journal/3_65_1_20 18_ukr/20.pdf (дата звернення: 17.09.2024).

5. Березюк К.М. Реалізація комплаєнс-політики НАЕК “Енергоатом” як основа розвитку соціальної відповідальності атомної енергетики. Соціальна економіка. 2021. 61. С. 42–50. DOI: https://doi.org/10.26565/2524-2547-2021-61-04 (дата звернення: 17.09.2024).

6. Українські компанії почали впроваджувати комплаєнс-контроль. Що це і навіщо? Youcontrol. 2019. URL: https://youcontrol.com.ua/blog/komplaiens-kontrol-shcho-tse-i-navishcho/ (дата звернення: 17.09.2024).

7. Пальцун І.М. Сompliance-політика як складова корпоративної культури підприємства. Торгівля і ринок України. 2013. Вип. 35. С. 134–141.

8. Овсієнко О.В. Комплаєнс у бізнес-адмініструванні та його роль у створенні ефективних норм господарської поведінки. Економічний простір. 2018. № 134. С. 173–185. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecpros_2018_134_16 (дата звернення: 17.09.2024).

9. Браун Ф., Кос Д., Вінніков О., Окунєв О. Комплаєнс для малого та середнього бізнесу Як ефективно боротися з корупцією. Проект USAID «Впевнений бізнес – заможна громада». 2015. 39 с. URL: https://cgpa.com.ua/wp-content/uploads/images/files/1/comics.pdf (дата звернення: 17.09.2024).

10. Cameron, Kim S. & Quinn, Robert E. Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based on the Competing Values Framework. Prentice Hall: John Wiley & Sons, 2011.

11. Алоні Г. Етика бізнесу: соціально-філософський аспект: автореф. дис. … канд. філос. наук: 09.00.03. Київ, 2008. 19 с.

12. Богуцька Н.М. Методологія осмислення соціальної відповідальності. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Юридичні науки. 2015. № 824. С. 208–217.

13. Гальчак Х.Р. Соціальна відповідальність бізнесу в ринкових умовах господарювання. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2011. № 698. С. 140–146.

14. Грищук В.К. Соціальна відповідальність: навчальний посібник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2012. 152 с.

15. Комарова К.В. Соціальна відповідальність як складова стратегії розвитку бізнесу на підприємствах України. Інноваційна економіка. 2016. № 5–6. С. 25–30.

16. Корнєва І.О. Соціальна корпоративна відповідальність як інструмент покращення результатів роботи підприємства. Молодий вчений. 2017. № 5 (45). С. 618–621.

17. Мельник С. Становлення соціально-орієнтованого бізнесу в Україні як складова державної соціальної політики. Україна: аспекти праці. 2008. № 5. С. 32–36.

18. Міщук І.П. Оцінювання соціальної відповідальності торговельних підприємств: пошук методичних підходів. Бізнес-Інформ. 2014. № 5 (436). С. 200–204.

19. Топішко І.І. Соціальна відповідальність підприємства в Україні: проблеми забезпечення та шляхи підвищення. Причорноморські економічні студії. 2016. Вип. 12–1. С. 95–99.

20. Фурса М.В. Розвиток корпоративної соціальної відповідальності в Україні: державноуправлінський аспект. Ефективність державного управління. 2012. Вип. 30. С. 66–74. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efdu_2012_30_9

Downloads

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Павлій, О. (2024). Комплаєнс-орієнтований підхід до удосконалення корпоративної культури в контексті управління стратегічними змінами АТ «Полтаваобленерго». Економіка і регіон Economics and Region, (4(95), 32–39. https://doi.org/10.26906/EiR.2024.4(95).3604

Номер

Розділ

ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ