Методологія індустрії туризму: потенціал розвитку та регулювання бізнесу в країнах світу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.26906/EiR.2024.3(94).3486

Ключові слова:

світовий досвід, туристичний бізнес, потенціал розвитку, цифрова трансформація, методологія, регулюючі заходи, держава, інвестиції

Анотація

В статті обґрунтовано методологію індустрії туризму на основі вивчення потенціалу розвитку та регулювання бізнесу в країнах світу для адаптації зарубіжного досвіду до нових вітчизняних реалій. Розкрито характерні риси сучасного стану розвитку індустрії туризму у світі. Узагальнено основні функції регулювання потенціалу розвитку індустрії туризму та туристичного бізнесу країни. Охарактеризовано моделі регулювання потенціалу розвитку індустрії туризму країни на державному рівні. Згруповано форми та методи державного регулювання потенціалу розвитку індустрії туризму (досвід країн Європейського Союзу). Складено перелік проблем, які треба вирішити для відтворення потенціалу розвитку індустрії туризму. Розглянуто регулюючі аспекти механізму стимулювання підприємницької і інвестиційної активності з позиції їх реалізації в країнах світу, й які можуть бути корисні у вітчизняній практиці та адаптовані до реалій України. Представлено моделі регулювання діяльності різних суб’єктів бізнесу в індустрії туризму (досвід країн світу). Побудовано матрицю «фінансування – регулювання» в контексті взаємодії держави та суб’єктів бізнесу в індустрії туризму. Доведено, що співпраця держави та бізнесу в індустрії туризму має сенс щодо вирішення ключових проблем: цифрова трансформація, зростання інвестицій, стійкий розвиток. Сформовано комплекс методичних підходів відносно розвитку туристичного бізнесу в країнах світу з точки зору пріоритетів, цілей, заходів. Узагальнено організаційні заходи щодо розвитку туристичного бізнесу в країнах світу. Запропоновано стратегічні пріоритети розвитку туристичного бізнесу країни: підтримка сталого розвитку туризму; реагування на цифрову трансформацію; зростання доступності з урахуванням потреб туристичного бізнесу країни; забезпечення операційного середовища, підтримка конкурентоспроможності. Розроблено перспективні пропозиції щодо потенціалу розвитку туристичного бізнесу. Результати дослідження довели, що у світі цілий ряд пріоритетів є елементом системи розвитку туристичного бізнесу країни. Наукові доробки будуть мати перспективу у напрямку вивчення пільг для інвесторів в туризмі.

Біографія автора

Sergiy Tsviliy, Національний університет «Запорізька політехніка»

кандидат економічних наук, доцент кафедри туристичного, готельного та ресторанного бізнесу

Посилання

Opanashchuk Yu. (2020) Turystychnyi biznes v Ukraini: stan ta perspektyvy rozvytku [Tourist business in Ukraine: state and prospects of development]. Stratehiia ekonomichnoho rozvytku Ukrainy – Strategy of economic development of Ukraine, vol. 46, pp. 188–195.

Kryvenkovа R. (2019). Zarubizhnyi dosvid formuvannia turystychnoho potentsialu [Foreign experience of tourist potential formation], Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok – Public administration: improvement and development, vol. 4. Available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=2002 (Accessed August 30, 2024).

Demko V. S., Svynous I. V. (2023) Potentsial mizhnarodnoho spivrobitnytstva Ukrainy v heoekonomichnomu prostori turystychnoi haluzi [Potential of international cooperation of Ukraine in the geoeconomic space of the tourist industry]. Zbirnyk naukovykh prats TDATU Dmytra Motornoho – Scientific Papers of Dmytro Motornyi Tavria State Agrotechnological University, vol. 2(48), pp. 38–50.

Dombrovsʹka S., Bilotil O., Pomaza-Ponomarenko A. (2016) Derzhavne rehulyuvannya turystychnoyi haluzi Ukrayiny [State regulation of the tourism industry of Ukraine: monograph]. Kharkiv: NUTSZU, 196 p. (in Ukrainian)

Papp V. V., Boshota N. V. (2018) Vplyv turystychnoho biznesu na mistsevu ekonomiku [Influence of tourist business in the local economy]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu – Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University, vol. 20, part 2, pp. 157–161.

Osoblyvosti formuvannia ta realizatsii turystychnoi polityky derzhavy: mizhnarodnyi, natsionalnyi, rehionalnyi dosvid [Peculiarities of formation and implementation of state tourism policy: international, national, regional experience: monograph]. (2013). Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv National University, 280 p. (in Ukrainian)

Singutskiyy O. V. (2019) Derzhavna polityka rozvytku turyzmu: zarubizhnyi dosvid [State policy of tourism development: foreign experience]. Publichne upravlinnia ta mytne administruvannia – Public administration and customs administration, vol. 4 (23), pp. 79–89.

Pletsan Kh. (2020) Retrospektyvnyi analiz rozvytku ta reformuvannia natsionalnoho turystychnoho rynku: zarubizhnyi dosvid i mozhlyvosti adaptatsii v Ukraini [Retrospective analysis of development and reform of the national tourist market: foreign experience and possibilities of adaptation in Ukraine]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Turyzm – Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts, vol. 3(1), pp. 34–45.

Mozghova D. R., Zihunova I. S., Zigunov V. M. (2023) Dosvid krain YeS v orhanizatsii rehuliuvannia turystychnoiu diialnistiu [Experience of EU countries in organizing the regulation of tourist activities]. Aktualni pytannia u suchasnii nautsi – Current issues in modern science, vol. 1(7), pp. 203–215.

Honcharenko N. I., Skliarenko Ya. P. (2017) Teoretyko-metodolohichni osnovy doslidzhennia turystychnoi polityky Yevropeiskoho Soiuzu [Theoretical and methodological foundations of the study of tourism policy of the European Union]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.N. Karazina – V.N. Karazina Bulletin of Kharkiv National University, vol. 6, pp. 161–166.

Podlepina P. O. (2013) Zakordonnyi dosvid orhanizatsii turyzmu na suchasnomu etapi (na prykladi Ispanii) [Foreign experience of toutism organization at the present stage (on the example of Spain)]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.N. Karazina – V.N. Karazina Bulletin of Kharkiv National University, vol. 1086, pp. 169–174.

Shamara I., Yevtushenko O., Salabai A. (2020) Zarubizhnyi dosvid rozvytku industrii turyzmu Hretsii ta mozhlyvosti yoho vykorystannia v Ukraini [Foreign experience in the development of the tourism industry in Greece and the possibility of its use in Ukraine]. Visnyk KhNU imeni V.N. Karazina – V.N. Karazina Bulletin of Kharkiv National University, vol. 11, pp. 140–148.

UNWTO Tourism Dashboard (2023) Insights on key performance indicators for inbound and outbound tourism at the global, regional & national levels. Available at: https://www.unwto.org/unwto-tourismdashboard (accessed August 31, 2024).

Trusova N. V., Cherniavska T. A., Pasieka S. R., Hranovska V. Hr., Prystemskyi O.S., Demko V. S. (2020) Innovative clustering of the region in the context of increasing competitive positions of the enterprises of the tourist-recreational destination. GeoJournal of Tourism and Geosite, vol. 33(3), pp. 1126–1134.

Tsviliy S., Ogloblina V., Demko V., Pavliuk A., Pisetskyi M. (2023) Potential of international cooperation of Ukraine in the geoeconomic space of the tourist industry. GeoJournal of Tourism and Geosites, vol. 49(3), pp. 946–961.

Tsviliy S. M. (2024) Stratehiia vidnovlennia potentsialu mizhnarodnoho spivrobitnytstva ukrainskoi industrii turyzmu v kryzovykh umovakh heoekonomichnoho prostoru [The strategy of restoring the potential of international cooperation of the Ukrainian tourism industry in the crisis conditions of the geo-economic space]. Perspektyvy efektyvnykh upravlinskykh rishen u biznesi ta proiektakh : kolektyvna monohrafiia [Perspectives of effective management solutions in business and projects: a collective monograph] / In M. D. Baldghi. Kyiv. Pp. 518–566. (in Ukrainian)

Zaitseva V. M. (eds.) (2017) Industriia hostynnosti v Ukraini: stan i tendentsii rozvytku [Hospitality industry in Ukraine: state and trends]. Zaporizhzhya: Prosvita, 240 p. (in Ukrainian)

Yurchenko Yu. (2016) Mekhanizm adaptatsii zakordonnoho dosvidu turystychnoi diialnosti v ekonomiku Ukrainy [Mechanism adaptation of foreign experience tourist activity in the economy of Ukraine]. Ekonomika ta derzhava – Economy and the state, vol. 12, pp. 13–18.

Опанащук Ю.Я. Туристичний бізнес в Україні: стан та перспективи розвитку. Стратегія економічного розвитку України. 2020. № 46. С. 188–195.

Кривенкова Р.Ю. Зарубіжний досвід формування туристичного потенціалу. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2019. № 4. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=2002 (дата звернення: 30.08.2024).

Демко В., Свиноус І. Потенціал міжнародного співробітництва України в геоекономічному просторі туристичної галузі. Збірник наукових праць ТДАТУ імені Дмитра Моторного (економічні науки). 2023. № 2(48). С. 38–50.

Домбровська С.М., Білотіл О.М., Помаза-Пономаренко А.Л. Державне регулювання туристичної галузі України : монографія. Харків : НУЦЗУ, 2016. 196 с.

Папп В.В., Бошота Н.В. Вплив туристичного бізнесу на місцеву економіку. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2018. Випуск 20. Частина 2. С. 157–161.

Особливості формування та реалізації туристичної політики держави: міжнародний, національний, регіональний досвід: монографія / кол. авт., за ред. А. Ю. Парфіненка. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2013. 280 с.

Сінгуцький О.В Державна політика розвитку туризму: зарубіжний досвід. Публічне управління та митне адміністрування. 2019. № 4 (23). С. 79–89.

Плецан Х. Ретроспективний аналіз розвитку та реформування національного туристичного ринку: зарубіжний досвід і можливості адаптації в Україні. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. 2020. № 3(1). С. 34–45.

Мозгова Д.Р., Зігунова І.С., Зігунов В.М. Досвід країн ЄС в організації регулювання туристичною діяльністю. Актуальні питання у сучасній науці. 2023. № 1(7). С. 203–215.

Гончаренко Н.І., Скляренко Я.І. Теоретико-методологічні основи дослідження туристичної політики Європейського Союзу. Вісник ХНУ імені В.Н. Каразіна. 2017. № 6. С. 161–166.

Подлепіна П.О. Закордонний досвід організації туризму на сучасному етапі (на прикладі Іспанії). Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. 2013. № 1086. С. 169–174.

Шамара І.М., Євтушенко О.В., Салабай А.А. Зарубіжний досвід розвитку індустрії туризму Греції та можливості його використання в Україні. Вісник ХНУ імені В.Н. Каразіна. 2020. Вип. 11. С. 140–148.

UNWTO Tourism Dashboard. Insights on key performance indicators for inbound & outbound tourism at the global, regional & national levels. 2023. URL: https://www.unwto.org/unwto-tourism-dashboard (дата звернення 31.08.2024).

Trusova N.V., Cherniavska T.A., Pasieka S.R., Hranovska V.Hr., Prystemskyi O.S., Demko V.S. Innovative clustering of the region in the context of increasing competitive positions of the enterprises of the tourist recreational destination. GeoJournal of Tourism and Geosite. 2020. Vol. 33(3). Р. 1126–1134.

Tsviliy S., Ogloblina V., Demko V., Pavliuk A., Pisetskyi M. Potential of international cooperation of Ukraine in the geoeconomic space of the tourist industry. GeoJournal of Tourism and Geosites. 2023. № 49(3). P. 946–961.

Цвілий С.М. Стратегія відновлення потенціалу міжнародного співробітництва української індустрії туризму в кризових умовах геоекономічного простору. Перспективи ефективних управлінських рішень у бізнесі та проєктах : колективна монографія / За наук. ред. проф. М. Д. Балджи. Київ : ФОП Гуляєва В.М., 2024. С. 518–566.

Індустрія гостинності в Україні: стан і тенденції розвитку / за заг. ред. В.М. Зайцевої. Запоріжжя : Просвіта, 2017. 240 с.

Юрченко Ю.Ю. Механізм адаптації закордонного досвіду туристичної діяльності в економіку України. Економiка та держава. 2016. № 12. С. 13–18.

Downloads

Опубліковано

2024-09-11

Як цитувати

Tsviliy, S. (2024). Методологія індустрії туризму: потенціал розвитку та регулювання бізнесу в країнах світу. Економіка і регіон Economics and Region, (3(94), 30–40. https://doi.org/10.26906/EiR.2024.3(94).3486

Номер

Розділ

ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНИМ ГОСПОДАРСТВОМ