Цінова політика як об’єкт управлінського впливу у процесі забезпечення конкурентоспроможності суб’єкта господарювання
Анотація
У статті розглядаються теоретичні аспекти формування цінової політики підприємства, аналізується її формування та розроблено заходи щодо її оптимізації. Розкрито економічний зміст цінової політики, охарактеризовано внутрішні та зовнішні фактори, що впливають на формування цінової політики. Відзначено, що цінова політика є найважливішим механізмом, який забезпечує багато пріоритетів економічного розвитку організації. Це суттєво впливає на масштаби операційної діяльності підприємства, формування його іміджу та рівень фінансового стану в цілому. Дієвим інструментом конкуренції на товарному ринку є цінова політика. В умовах жорсткої конкуренції на етапі розвитку економіки особлива увага приділяється проблемі ціноутворення. У статті досліджено такі питання, як особливості формування механізму ціноутворення, елементи ціноутворення, а також його принципи та завдання в процесі забезпечення конкурентоспроможності суб’єкта господарювання. В умовах конкуренції особливого значення набуває створення механізму ціноутворення та виявлення умов, що мають істотний вплив на встановлення ціни продукції. Одним із основних шляхів підвищення конкурентоспроможності підприємства є оптимальний механізм ціноутворення та визначення факторів, що впливають на визначення ціни за одиницю продукції. В статті підтверджено, що рівень ціни реалізації безпосередньо визначає цінову конкурентоспроможність товару. Ціноутворення в конкурентному середовищі повинно бути орієнтоване на вирішення єдиної задачі: щоб покрити собівартість товару і принести достатній прибуток, ціна повинна бути зрозумілою для покупця і конкурентоспроможною. Дуже важливо визначитися, який напрямок буде обрано в рамках ціноутворення: витратний, закупівельний або конкурентний. Від того, наскільки правильно компанія встановлює ціни на свої товари чи послуги, залежить фінансова стабільність і конкурентоспроможність на ринку. Конкурентні переваги дозволяють конкретизувати характеристики, за якими підприємство отримує переваги над конкурентами. Досліджено основні принципи розробки цінової політики в системі забезпечення конкурентоспроможності підприємства. У статті досліджено ключові властивості конкурентоспроможності вітчизняних підприємств.
Посилання
2. Hlushchenko L. (June 21-23, 2023) Stratehiyi tsinoutvorennya ta osnovni etapy yikh rozrobky [Pricing strategies and the main stages of their development]. Materials of the II scientific and technical conference of VNTU divisions. Vinnytsia. Pp. 109–112
3. Hlushchenko L. D. (2023) Formuvannya marketynhovoyi tsinovoyi polityky pidpryyemstva z vrakhuvannyam psykholohichnykh efektiv spryynyattya tsiny [Formation of the enterprise’s marketing price policy, taking into account the psychological effects of price perception]. Innovation and Sustainability. no. 1. pp. 91–98.
4. Denysenko M., Breus S. (2023) Pidvyshchennya konkurentospromozhnosti pidpryyemstva yak chynnyk udoskonalennya protsesu upravlinnya yoho ekonomichnoyu bezpekoyu [Increasing the competitiveness of the enterprise as a factor in improving the process of managing its economic security]. Scientific notes of the University «KROK», no. 2(70), pp. 139–146.
5. Kostash T. V., Mikhalkiv A. A. (2019) Pidkhody do pryynyattya rishenʹ shchodo tsinoutvorennya v systemi upravlinnya vytratamy pidpryyemstv kharchovoyi pererobnoyi promyslovosti v umovakh nevyznachenosti [Approaches to decision-making regarding pricing in the cost management system of food processing enterprises in conditions of uncertainty]. Efficient economy. no. 12. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/12_2019/104.pdf (accessed April 21, 2024).
6. Lysak O. I., Andreeva L. O., Zavadskikh H. M. (2020) Tsinoutvorennya [Pricing]: a course of lectures. Melitopol: Lux, 193 p. (in Ukrainian)
7. Makarenko N. O., Lyshenko M. O. (2020) Marketynhove tsinoutvorennya. Teoretychni osnovy [Marketing pricing. Theoretical foundations]: education. manual Buryn: PP «Buryn District Printing House», 129 p. (in Ukrainian)
8. Ratushnyak O. G. (2023) Formuvannya marketynhovoyi tsinovoyi polityky pidpryyemstva z vrakhuvannyam psykholohichnykh efektiv spryynyattya tsiny [Formation of the enterprise’s marketing price policy taking into account the psychological effects of price perception]. Innovation and Sustainability, no. 1, pp. 91–98.
9. Sak T. (2020) Stratehiyi tsinoutvorennya v systemi marketynhu pidpryyemstv [Pricing strategies in the marketing system of enterprises] Innovative development and security of enterprises in the conditions of a neo-industrial society. Pp. 707–711
10. Shcherbyna O. S. (2020) Tsinova polityka budivelʹno-vyrobnychoho pidpryyemstva ta yiyi vplyv na konkurentospromozhnistʹ [Price policy of a construction and manufacturing enterprise and its impact on competitiveness]. Economics, management and administration, no. 2(104), pp. 110–118.
11. Abidin F. Z., Jamaluddin A. (2023) Tanggamani, Pricing Strategies: Determining the Best Strategy to Create Competitive Advantage. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, no. 13(6), pp. 1623–1629.
12. Moreno-Prada M., & Rondan-Cataluna F. (2019) Setting acceptable prices: a key for success in retailing. Spanish Journal of Marketing - ESIC. Pp. 119–139.
13. Mihus I., Gupta S. G. (2023) The main trends of the development of the digital economy in the EU countries. The development of innovations and financial technology in the digital economy: monograph. OÜ Scientific Center of Innovative Research. 230 p. Pр. 23–41
14. Payne A., Frow P. (2014) Developing superior value propositions: a strategic marketing imperative. Journal of Service Management, no. 25(2), рр. 213–227.
15. Toni D. D., Milan G. S., Saciloto E. B., Larentis F. (2023) Pricing strategies and levels and their impact on corporate profitability. Revista de Administração, vol. 207, no. 52(2), рр. 120–133.