Європейські туристичні кластери: шляхи відновлення конкурентоздатності українського туризму

Ключові слова: конкурентоспроможність, віртуально-територіальний туристичний кластер, міжнародне співробітництво

Анотація

Досліджено стан розвитку туризму в Україні під час війни. Визначено здатність українського туризму до збереження та нарощування туристичного потенціалу в кризових умовах. Розглянуто досвід країн, що пережили війну, визначено різке зростання туристичного попиту до них після закінчення конфлікту. Метою таких подорожей є підтримка мешканців країни та паломництва. Досвід країн, що пережили війну, показав зміну туристичної спадщини і зростання кількості споживачів, які потребують продуктів чорного та воєнного туризму. Акцентовано увагу на негативному впливі російсько-української війни на розвиток туризму в країнах Європейського регіону. З’ясовано, що Європа потенційно може втратити три з шести туристичних ринків і різке зниження міжнародного туристичного попиту в регіоні з-за високого рівня небезпеки. Визначено, що в Європейському регіоні посилюються заходи стимулювання туристичного бізнесу через утворення кластерів. Зокрема, реалізовується стратегія щодо формування Європейських туристичних кластерів, учасником яких може бути країна з іншого регіону. Проекти стимулювання туристичного бізнесу Європа почала впроваджувати ще у 2020 році з метою максимального нівелювання наслідків Covid-19. Здійснено кластеризацію країн Європейського регіону. Результати кластерного аналізу показали наявність п’яти туристичних кластерів. Визначено потенційний Європейський туристичний кластер учасником якого може бути Україна. З метою відновлення конкурентних позицій Європи на міжнародному туристичному ринку запропоновано формування віртуально-територіальних туристичних кластерів за участю України. Формування зазначених кластерів дозволить максимально використовувати віртуальний простір України та територіальні ресурси Європейських країн навіть в умовах війни. Наголошено увагу на доцільності формування туристичних кластерів за віртуально-територіальним принципом з-за процесів цифровізації економіки, що обумовлює появу туристичних продуктів гібридного формату (традиційний плюс віртуальний туризм). Такий підхід дозволить розробити конкурентні туристичні пропозиції з охопленням максимального сегменту споживачів у світі.

Дані про автора

Kateryna Vovk, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця

доктор філософії з туризму, викладач

Посилання

1. Website of the State Agency for Tourism Development of Ukraine (2023). Available at: https://www.tourism.gov.ua/news-and-announcements (accessed October 12, 2023).
2. UNWTO (2023) UNWTO Tourism Highlights 2017 Edition. Available at: https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419029 (accessed October 10, 2023).
3. Hotel market: ukraine kpi performance 2021 by month. Available at: https://www.hotelmatrix.report/hotelmatrixenglish/ (accessed October 10, 2023).
4. Website of the State Agency for Tourism Development of Ukraine (2023) Tourist tax in Ukraine increased by 65% in the first four months of 2022. Available at https://www.tourism.gov.ua/blog/turzbir-v-ukrayini-za-pershi-chotiri-misyaci-2022-roku-zris-na-65 (accessed October 10, 2023).
5. Website of the State Agency for Tourism Development of Ukraine (2023) How did the war in Ukraine affect European tourism? Available at https://www.tourism.gov.ua/blog/yak-viyna-v-ukrayini-vplinula-na-ievropeyskiy-turizm (accessed October 10, 2023).
6. DIP (2023) It became known, how the war in Ukraine has affected tourism in Germany and the United States: disappointing forecasts announced. Available at https://dip.org.ua/nimechchina/stalo-vidomo-yak-vijna-v-ukraini-vplinuli-na-turizm-nimechchini-ta-ssha-ozvucheno-nevtishni-prognozi/ (accessed October 20, 2023).
7. Europe Cluster Collaboration Platform (2023) Tourism. Available at https://clustercollaboration.eu/tags/tourism (accessed October 5, 2023).
8. David M. Currie, Marinko Loncar (2004) The impact of War on Tourism: the case of Croatia. Available at https://www.researchgate.net/publication/228423759 (accessed October 5, 2023).
9. Zeid A. Kassouha (2019) Post-conflict tourist landscapes: between the heritage of conflict and the hybridisation of tourism activity. Оbservations from Bosnia and Herzegovina. Via Tourism Review, no. 15. Available at https://journals.openedition.org/viatourism/3984 (Accessed October 7, 2023).
10. Shaul Kracover (2013) Developing tourism alongside threats of wars and atrocities: The case of Israel. Tourism and War. Edition: 1 Publisher: Routledge Editors: Richard Butler, Suntikul W. Pp. 132–142. Available at: https://www.researchgate.net/publication/256296285 (accessed October 7, 2023).
11. Said M. Ladki & Abdallah Dah (2008) Challenges Facing Post-War Tourism Development. The Case of Lebanon. Available at: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1300/J268v01n02_04 (accessed October 7, 2023).
12. Janina Gosseye & Hilde Heynen (2013) Architecture for leisure in post-war Europe, 1945–1989: between experimentation, liberation and patronisation, The Journal of Architecture, no. 18(5), pp. 623–631, DOI: 10.1080/13602365.2013.835334. Available at: http://surl.li/ncywo (accessed October 12, 2023).
13.Samitas, Aristeidis and Asteriou, Dimitrios and Polyzos, Efstathios and Kenourgios, Dimitris, Terrorist Incidents and Tourism Demand: Evidence from Greece (November 10, 2017). Tourism Management Perspectives, vol. 25, pp. 23–28, Forthcoming. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3069019
14. Motsa Andrii, Shevchuk Serhii, and Sereda Nataliia (2022) Prospects for the Post-War Recovery of the Tourism Sector in Ukraine. Economy and Society, vol. 41(2022). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-41-31 (accessed October 12, 2023).
15. Sira Evelina, Holubets Iryna, Bezruchenkov Yurii (2022) Post-war recovery of tourism in Ukraine. Economics and Management of Enterprise, vol. 68 (2022), pp. 155–158. DOI: https://doi.org/10.32782/infrastruct68-27 (accessed October 12, 2023).
16. Ihor Zhurba, Ihor Nestoryshen, Serhii Matiukh (2022) Implementation of the State Tourism Policy in the Context of Regional Development. Khmelnytskyi National University Bulletin, vol. 4 (2022), pp. 56-61. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-308-4-9 (accessed October 14, 2023).
17. Roik O. R., Nedzvetska O. V. (2022) Ways of development of the Ukraine tourism sector in the wartime period. Kherson State University Scientific Bulletin, vol. 46 (2022), pp. 11–15. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2022-46-2 (accessed October 14, 2023).
18. Pohuda Nataliia, Stryzhak Olena (2023) Tourism 2022: Analysis and Development Prospects. Vernadskyi TSNU Scientific Notes. Series: Economics and Management, vol. 34 (73) no. 1 (2023), pp. 23-32. DOI: https://doi.org/10.32782/2523-4803/73-1-4 (accessed October 15, 2023).
19.Poguda N. V. (2023) The impact of the war in Ukraine on tourism: Recovery and Development. Tourism in Ukraine: Challenges and Recovery. Proceedings of the International Tourism Forum, Vadym Hetman Kyiv National Economic University, Kyiv, 21-22 March 2023. Kyiv: KNEU, 337 p, pp. 171–174. Available at: http://surl.li/jxqvo (accessed October 15, 2023).
20. Yalçınkaya T., Güzel T. (2019) A general overview of tourism clusters. Journal of Tourism Theory and Research, no. 5(1), pp. 27–39.
21. Kifeyak Vasyl, Kifeyak Oleksandr (2021) Cluster approach to the formation of tourism destinations in Western Ukrainian cross-border regions. Turyzm/Tourism, no. 31 (1), pp. 39–46. DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.31.1.15 (accessed October 15, 2023).
22. Vovk K. M. (2021) Management of the development of event tourism in the region: Doctoral dissertation: 64.055.015 / KhNUE named after S. Kuznets. Kharkiv. 264 p.
23. Kriven O. V., Nazarkevitch Y. B. (2019) Recreation and tourism cluster as an effective tool of state policy implementation in the recreational sphere. Scientific Bulletin of UNFU, no. 29(4), pp. 57–61.
24. Parfinenko A., Bosenko K. (2018) Clustering as a direction of recreational and tourist development of the Podillya region of Ukraine, Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetetu imeni V. N. Karazina, Series "International Relations. Ekonomika. Krainoznavstvo. Turyzm", no. 7, pp. 122–129.
25. Porter M. E. (1998) Clusters and the new economics of competition. Harvard Business Review, no. 76(6), pp. 77–90.
26. The Travel & Tourism Competitiveness Report 2019. Available at: https://www3.weforum.org/docs/WEF_TTCR_2019.pdf (accessed October 15, 2023).
27. Travel & Tourism Development Index 2021: Rebuilding for a Sustainable and Resilient Future. Available at: https://www.weforum.org/publications/travel-and-tourism-development-index-2021/ (accessed October 18, 2023).
28: Kleitia Zeqo, Jeroen Van der Zalm and Chiel Scholten (2020) Report on country intervention. Assessing opportunities for cluster development in Albania. Available at: https://s3albania.org/wp-content/uploads/2023/06/Report-Cluster-Albania.pdf (accessed October 18, 2023).
29. National Strategy for Sustainable Tourism Development 2019 - 2023. Available at: https://turizmi.gov.al/wp-content/uploads/2019/12/National-Tourism-Strategy-2019-2023-EN.pdf (accessed October 18, 2023).
30. Research on Tourism in the Western Balcans. Available at: https://thebalkanforum.org/file/repository/Tourism_FIN.pdf (accessed October 18, 2023).
31. Fostering Tourism Competitiveness in South East Europe. Available at: http://surl.li/mkybi (accessed October 18, 2023).
32. Ukraine ranks first in terms of exports of IT services. Available at: https://nginx.org/ (accessed October 19, 2023).
Опубліковано
2023-12-12
Як цитувати
Vovk Kateryna Європейські туристичні кластери: шляхи відновлення конкурентоздатності українського туризму / Kateryna Vovk // Науковий журнал «Економіка і регіон». – Полтава: ПНТУ, 2023. – Т. (4(91). – С. 79-86. – doi:https://doi.org/10.26906/EiR.2023.4(91).3197.
Розділ
СВІТОВЕ ГОСПОДАРСТВО І МІЖНАРОДНІ ЕКОНОМІЧНІ ВІДНОСИНИ