Автентична кухня як основа розвитку ринку гастрономічного туризму Закарпаття

Ключові слова: закарпатська кухня, гастрономічний туризм Закарпаття, автентична кухня Закарпаття, ринок гастрономічного туризму

Анотація

У статті визначено, що гастрономія може виступати туристичним ресурсом, якщо збережено автентичну місцеву кухню, достатньо розвинена гастро інфраструктура, є відповідний маркетинг та державно-приватне партнерство. Закарпатська кухня – полікультурна та унікальна, але потребує дослідження, збереження, захисту та популяризації. Слабо розвинена гастро інфраструктура регіону: пропозиція автентичних страв у місцевих закладах обмежена, страви позиціонуються за походженням. Маркетингова діяльність відсутня, бренд «закарпатська кухня» не сформовано. Гастрономія регіону не є самостійним турпродуктом, виступає доповненням до інших послуг. При цьому накопичений певний досвід організації разових гастротурів та гастроівентів. Майбутнє ринку гастрономічного туризму в регіоні залежить від ефективного партнерства представників державної влади, органів місцевого самоврядування, громадських організацій, бізнесу та науки, яке наразі відсутнє.

Дані про авторів

Halyna Shchuka, Закарпатський угорський інститут імені Ференца Ракоці ІІ

доктор педагогічних наук, професор кафедри географії та туризму

Natalia Venherska, Запорізький національний університет

кандидат економічних наук, доцент кафедри міжнародної економіки, природних ресурсів та економіки міжнародного туризму

Yuriy Bezruchenkov, Луганський національний університет імені Тараса Шевченка

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри професійної освіти, ресторанного і туристичного бізнесу

Посилання

1. Global Report on Food Tourism. URL: http://cf.cdn.unwto.org/sites/all/files/docpdf/amreports4-foodtourism.pdf (accessed December 4, 2023).
2. World Food Travel Association. URL: http://www.worldfoodtravel.org (accessed December 4, 2023).
3. Perdomo Y. (2017) Foreword. Second Global Report on Gastronomy Tourism. UNWTO. Р. 12–13.
4. Barzallo-Neira C., Pulido-Fernández J. (2023) Identification of the Main Lines of Research in Gastronomic Tourism: A Review of the Literature. Sustainability, no. 15, pp. 59–71. DOI: https://doi.org/10.3390/su15075971
5. Lyubitseva O. (2005) Rynok turystychnykh posluh (heoprostorovi aspekty) [Tourist services market: geospatial aspects]. Kyiv: Alterpres. 436 р. (in Ukrainian)
6. Gastronomic and wine tourism. Available at: https://www.unwto.org/gastronomy-wine-tourism (accessed December 4, 2023).
7. What is Food-tourism? Available at: https://www.worldfoodtravel.org/what-is-food-tourism (accessed December 4, 2023).
8. Soukand R., Pieroni A. (2022) Kovcheh smaku. Ukraina. Yizha, znannia ta istorii hastronomichnoi spadshchyny [Ark of taste. Ukraine. Food, knowledge and stories of gastronomic heritage]. 218 p. Available at: https://www.unisg.it/assets/ADG_UCRAINA_WEB_2.pdf (accessed December 5, 2023). (in Ukrainian)
9. Berghauer S., Sass E., Tarpai J., Tóth A. (2020) A helyi termékekben rejlő turisztikai erőforrások Kárpátalján [The tourism resources inherent in local products in Transcarpathia]. Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok, vol. 3, pp. 57–73. (in Hungarian)
10. Hodia I. M. (2018) Hastronomichnyi turyzm Zakarpattia: suchasnyi stan i perspektyvy. [Gastronomic tourism of Zakarpattia: current state and prospects]. Geography Heohrafiia ta turyzm: naukovyi zbirnyk, no. 45, pp. 36–41. (in Ukrainian)
11. Pilling D., Bélanger J. & Hoffmann I. (2020) Declining biodiversity for food and agriculture needs urgent global action. Nature Food, no. 1(3), pp. 144–147. DOI: https://doi.org/10.1038/s43016-020-0040-y
12. Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage. (2003) UNESCO. 14 p. Available at: https://ich.unesco.org/doc/src/15164-EN.pdf (accessed December 4, 2023).
13. Pavliuk O. (2020) Alhorytm prosuvannia elementa nematerialnoi kulturnoi spadshchyny do rehionalnoho/ natsionalnoho perelikiv: metodychni rekomendatsii [Algorithm for the promotion of an element of intangible cultural heritage to the regional/national lists: methodological recommendations]. Uzhhorod: Druk TOV „RIK-U”. Available at: https://zakfolkcenter.info/wp-content/uploads/metodychka_nks.pdf (accessed December 4, 2023). (in Ukrainian)
14. Elementy rehionalnoho pereliku NKS Zakarpattia [Elements of the regional list of intangible cultural heritage of Transcarpathia]. Available at: https://zakfolkcenter.info/load-cat/elementy-nks (accessed December 4, 2023). (in Ukrainian)
15. Natsionalnyi perelik elementiv nematerialnoi kulturnoi spadshchyny Ukrainy [National list of elements of intangible cultural heritage of Ukraine]. Available at: https://mcip.gov.ua/wp-content/uploads/2023/10/naczionalnyj-perelik-elementiv-nematerialnoyi-kulturnoyi-spadshhyny-ukrayiny-28.07.23.pdf (accessed December 4, 2023). (in Ukrainian)
16. Shchuka H. P., Kovalska L. V. (2023) Podiievyi turyzm v Zakarpatti: inventaryzatsiia festyvaliv [Event tourism in Transcarpathia: inventory of festivals]. Kraieznavstvo : nauk. zhurn. Kyiv. Vol. 3, pp. 6–14. DOI: https://doi.org/10.15407/kraieznavstvo2023.03-04.006 (in Ukrainian)
17. Shchuka H. P. (November 29-30, 2023) Analiz propozytsii zakarpatskoi kukhni v zakladakh restorannoho hospodarstva m. Uzhhorod ta okolyts [Analysis of Transcarpathian cuisine in restaurants in Uzhgorod and its surroundings]. Stan i perspektyvy suchasnoho turyzmu: mat-ly IX Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Sumy. (in Ukrainian)
18. 10 krashchykh restoraniv zakarpatskoi kukhni obraly esperty [Experts chose the 10 best restaurants of Transcarpathian cuisine]. (2021). Available at: https://varosh.com.ua/noviny/10-krashhyh-restoraniv-zakarpatskoyi-kuhni-u-2021-roczi-obraly-eksperty/ (accessed December 4, 2023). (in Ukrainian)
19. Hartman S., Wielenga B. Heslinga J. H. (2020) The future of tourism destination management: building productive coalitions of actor networks for complex destination development. Journal оf Tourism Futures, vol. 6, no. 3, pp. 213–218. DOI: https://doi.org/10.1108/JTF-11-2019-0123
Опубліковано
2023-12-12
Як цитувати
Shchuka Halyna Автентична кухня як основа розвитку ринку гастрономічного туризму закарпаття / Halyna Shchuka, Natalia Venherska, Yuriy Bezruchenkov // Науковий журнал «Економіка і регіон». – Полтава: ПНТУ, 2023. – Т. (4(91). – С. 59-67. – doi:https://doi.org/10.26906/EiR.2023.4(91).3195.
Розділ
РОЗВИТОК ПРОДУКТИВНИХ СИЛ І РЕГІОНАЛЬНА ЕКОНОМІКА