Автентична кухня як основа розвитку ринку гастрономічного туризму Закарпаття
Анотація
У статті визначено, що гастрономія може виступати туристичним ресурсом, якщо збережено автентичну місцеву кухню, достатньо розвинена гастро інфраструктура, є відповідний маркетинг та державно-приватне партнерство. Закарпатська кухня – полікультурна та унікальна, але потребує дослідження, збереження, захисту та популяризації. Слабо розвинена гастро інфраструктура регіону: пропозиція автентичних страв у місцевих закладах обмежена, страви позиціонуються за походженням. Маркетингова діяльність відсутня, бренд «закарпатська кухня» не сформовано. Гастрономія регіону не є самостійним турпродуктом, виступає доповненням до інших послуг. При цьому накопичений певний досвід організації разових гастротурів та гастроівентів. Майбутнє ринку гастрономічного туризму в регіоні залежить від ефективного партнерства представників державної влади, органів місцевого самоврядування, громадських організацій, бізнесу та науки, яке наразі відсутнє.
Посилання
2. World Food Travel Association. URL: http://www.worldfoodtravel.org (accessed December 4, 2023).
3. Perdomo Y. (2017) Foreword. Second Global Report on Gastronomy Tourism. UNWTO. Р. 12–13.
4. Barzallo-Neira C., Pulido-Fernández J. (2023) Identification of the Main Lines of Research in Gastronomic Tourism: A Review of the Literature. Sustainability, no. 15, pp. 59–71. DOI: https://doi.org/10.3390/su15075971
5. Lyubitseva O. (2005) Rynok turystychnykh posluh (heoprostorovi aspekty) [Tourist services market: geospatial aspects]. Kyiv: Alterpres. 436 р. (in Ukrainian)
6. Gastronomic and wine tourism. Available at: https://www.unwto.org/gastronomy-wine-tourism (accessed December 4, 2023).
7. What is Food-tourism? Available at: https://www.worldfoodtravel.org/what-is-food-tourism (accessed December 4, 2023).
8. Soukand R., Pieroni A. (2022) Kovcheh smaku. Ukraina. Yizha, znannia ta istorii hastronomichnoi spadshchyny [Ark of taste. Ukraine. Food, knowledge and stories of gastronomic heritage]. 218 p. Available at: https://www.unisg.it/assets/ADG_UCRAINA_WEB_2.pdf (accessed December 5, 2023). (in Ukrainian)
9. Berghauer S., Sass E., Tarpai J., Tóth A. (2020) A helyi termékekben rejlő turisztikai erőforrások Kárpátalján [The tourism resources inherent in local products in Transcarpathia]. Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok, vol. 3, pp. 57–73. (in Hungarian)
10. Hodia I. M. (2018) Hastronomichnyi turyzm Zakarpattia: suchasnyi stan i perspektyvy. [Gastronomic tourism of Zakarpattia: current state and prospects]. Geography Heohrafiia ta turyzm: naukovyi zbirnyk, no. 45, pp. 36–41. (in Ukrainian)
11. Pilling D., Bélanger J. & Hoffmann I. (2020) Declining biodiversity for food and agriculture needs urgent global action. Nature Food, no. 1(3), pp. 144–147. DOI: https://doi.org/10.1038/s43016-020-0040-y
12. Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage. (2003) UNESCO. 14 p. Available at: https://ich.unesco.org/doc/src/15164-EN.pdf (accessed December 4, 2023).
13. Pavliuk O. (2020) Alhorytm prosuvannia elementa nematerialnoi kulturnoi spadshchyny do rehionalnoho/ natsionalnoho perelikiv: metodychni rekomendatsii [Algorithm for the promotion of an element of intangible cultural heritage to the regional/national lists: methodological recommendations]. Uzhhorod: Druk TOV „RIK-U”. Available at: https://zakfolkcenter.info/wp-content/uploads/metodychka_nks.pdf (accessed December 4, 2023). (in Ukrainian)
14. Elementy rehionalnoho pereliku NKS Zakarpattia [Elements of the regional list of intangible cultural heritage of Transcarpathia]. Available at: https://zakfolkcenter.info/load-cat/elementy-nks (accessed December 4, 2023). (in Ukrainian)
15. Natsionalnyi perelik elementiv nematerialnoi kulturnoi spadshchyny Ukrainy [National list of elements of intangible cultural heritage of Ukraine]. Available at: https://mcip.gov.ua/wp-content/uploads/2023/10/naczionalnyj-perelik-elementiv-nematerialnoyi-kulturnoyi-spadshhyny-ukrayiny-28.07.23.pdf (accessed December 4, 2023). (in Ukrainian)
16. Shchuka H. P., Kovalska L. V. (2023) Podiievyi turyzm v Zakarpatti: inventaryzatsiia festyvaliv [Event tourism in Transcarpathia: inventory of festivals]. Kraieznavstvo : nauk. zhurn. Kyiv. Vol. 3, pp. 6–14. DOI: https://doi.org/10.15407/kraieznavstvo2023.03-04.006 (in Ukrainian)
17. Shchuka H. P. (November 29-30, 2023) Analiz propozytsii zakarpatskoi kukhni v zakladakh restorannoho hospodarstva m. Uzhhorod ta okolyts [Analysis of Transcarpathian cuisine in restaurants in Uzhgorod and its surroundings]. Stan i perspektyvy suchasnoho turyzmu: mat-ly IX Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Sumy. (in Ukrainian)
18. 10 krashchykh restoraniv zakarpatskoi kukhni obraly esperty [Experts chose the 10 best restaurants of Transcarpathian cuisine]. (2021). Available at: https://varosh.com.ua/noviny/10-krashhyh-restoraniv-zakarpatskoyi-kuhni-u-2021-roczi-obraly-eksperty/ (accessed December 4, 2023). (in Ukrainian)
19. Hartman S., Wielenga B. Heslinga J. H. (2020) The future of tourism destination management: building productive coalitions of actor networks for complex destination development. Journal оf Tourism Futures, vol. 6, no. 3, pp. 213–218. DOI: https://doi.org/10.1108/JTF-11-2019-0123