Готельні мережі України: структурно-просторова організація та тенденції корпоратизації готельного господарства
DOI:
https://doi.org/10.26906/EiR.2023.1(88).2876Ключові слова:
готельні мережі, корпоратизація ринку готельних послуг, міжнародні і національні готельні оператори, просторова експансія, УкраїнаАнотація
У статті удосконалено теорію та методологію корпоратизації ринку готельних послуг України національними та міжнародними операторами. Виокремлено основні типи операторів готельного ринку України, проаналізовано особливості структурно-просторової організації мереж, вплив на присутність мережевих готелів чинників інвестиційної привабливості, вартості купівлі та оренди житла, середньої зарплати та частки зайнятих, обсягу пасажиропотоків в аеропортах міст та ін. Виявлено основний чинник приваблення світових готельних операторів в Україну ‒ незабезпечений попит на готельні послуги, зокрема міжнародного рівня якості. Охарактеризовано основні етапи в еволюції готельних мереж в Україні. Основну увагу зосереджено на структурно-просторовій організації готельних мереж в Україні. Проаналізовано особливості організації міжнародних та національних готельних корпорацій, економічну та просторову експансію на національному ринку готельних послуг. Виявлено серед українських корпорацій чітку диференціацію на загальнонаціональні та локальні. Національним мережам властива географічна присутність у всіх регіонах України, етапу формування відповідає бренд, стандарти сервісу, єдина стратегія управління, система маркетингу та продаж, набуття окремими компаніями статусу «міжнародних» з експансією на ринок Європи, орієнтація на середній ціновий сегмент, набуття досвіду управління аналогічного західним операторам. Ринок корпоративних форм готельного бізнесу в Україні оцінено як такий, що на стадії становлення, йому відповідає залучення іноземних готельних корпорацій та формування національних готельних брендів. Іноземні компанії, які ввійшли на український ринок, належать до відомих готельних брендів, формують новий підхід до організації готельного бізнесу, суттєво впливають на процес підвищення рівня послуг. Виявлено тяжіння міжнародних готельних корпорацій до основних центрів ділової активності та туристичних дестинацій – Києва, Львова, Одеси, Львівської та Івано-Франківської областей.
Посилання
Assaf, A. G., Josiassen, A., & Agbola, F. W. (2015). Attracting International Hotels: Locational Factors that Matter Most. Tourism Management, 47, р. 329–340. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.10.005
Bezugliy, I. V. (2018). Innovative basis of formation of national hotel chains of Ukraine. Global and national economic problems, 22, р. 136–141
Čelić, I., Milićević, S., & Đorđević, N. (2021). Staff training and development: A comparative analysis of national hotels in Serbia and international hotel chains. Megatrend revija, 18(3), р. 89–110.
DOI: https://doi.org/10.5937/MegRev2103089C
Chen, L.-F. (2019). Hotel chain affiliation as an environmental performance strategy for luxury hotels. International Journal of Hospitality Management, 77, р. 1–6. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.08.021
Cosma, S., Fleşeriu, C. & Bota, M. (2014). Hotel chain's strategic options to penetrate the Romanian market. Amfi teatru Economic, 16(8), р. 1352–1365
Cunill, O. M. (2006). The Internationalization-Globalization of Hotel Chains. In The Growth Strategies of Hotel Chains: Best Business Practices by Leading companies. New York : Haworth Hospitality Press.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203820810
Dovhal, H., & Danko, N. (2017). International hotel chains: world experience for Ukraine. In Modern trends in hotel and restaurant business development: international and national experience. V. N. Karazin Kharkiv National University, р. 110127
Franzoni, S., & Avellino, M. (2019). Sustainability Reporting in International Hotel Chains. Symphonya. Emerging Issues in Management, (1), 96–107. DOI: https://doi.org/10.4468/2019.1.08franzoni.avellino
Graziano, H. (2021). Responsibility and Sustainability in International Hotel Chains. In F. Grasso & B. S. Sergi (Eds.), Tourism in the Mediterranean Sea (pp. 143–166). Emerald Publishing Limited. DOI: https://doi.org/10.1108/978-1-80043-900-920211012
Ivanov, S., & Ivanova M., (2017). Determinants of hotel chains' market presence in a destination: A global study. Tourism: An International Interdisciplinary Journal, 65 (1), р. 732
Іvanova, M., Ivanov, S. & Magnini, V. (Eds.) (2016). The Choice of Type of Affiliation to a Chain by the Individual Hotel. Routledge Handbook of Hotel Chain Management. London: Routledge. pp. 395–405
Lyubitseva, О. О. (2002). Market of tourist services (geospatial aspects). Alterpress, 436 р.
Malska, M. P., & Pandyak, I. G. (2012). Hotel business: theory and practice. Center for Educational Literature
Melnichenko, S., & Buryak, T. (2014). Hotel chains on the tourist services market of Ukraine. Bulletin of KNTEU, 3, р. 515
Morozova, E.А. (2013). Formation of a network hotel product in the context of trends in globalization and internationalization of foreign trade markets. Economy and law, 12, р. 81–84
Most comfortable cities of Ukraine 2019.
Available at: http://www.ier.com.ua/ua/mci/Report_19-20 (Accessed January 15, 2023)
Pandyak, I. (2016). Modern strategies of highly competitive organization of hotel chains. Journal of Geography, Politics and Society, 6 (4), р. 72–76
Shevchuk, V., & Bordun, O. (2020). Strategies of international hotel chains and determinants of planning their development in Ukraine. Economic analysis, 30(3), р. 190–196. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2020.03.190
Song, B. D., & Ko, Y. D. (2017). Quantitative Approaches for Location Decision Strategies of a Hotel Chain Network. International Journal of Hospitality Management, 67, р. 75–86. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2017.08.004
State Statistics Service of Ukraine (2020). Official website.
Available at: https://ukrstat.gov.ua (Accessed January 15, 2023)
UNWTO World Tourism Barometer (2020). Available at: https://www.e-unwto.org/toc/wtobarometereng (Accessed January 15, 2023)