Становлення та розвиток вищої освіти: стан, виклики, перспективи
Анотація
У статті досліджується сучасний стан, виклики, перспективи становлення та розвитку вищої освіти. Встановлено, що інфраструктура ЗВО зазнала диференційованого рівня пошкоджень і руйнувань в результаті інтенсивних обстрілів і бомбардувань, 5 ЗВО зруйновано повністю, а 41 ЗВО – пошкоджено (приблизно 11% від усіх ЗВО в Україні). Визначено, що в процесі релокації перебувають 34 ЗВО з Луганська, Донецька і АР Крим, Маріуполя, Краматорська, Слов’янська, Херсону, Сум тощо. Зʼясовано, що грошові збитки, які нанесені освітньому сектору в результаті часткового або повного руйнування будівель становлять 3,52 млрд дол. США, а найбільше сумарних збитків завдано Харківській та Донецькій області (47,2%). Визначено, що основними викликами, з якими стикається освітня сфера України являються інфраструктурні виклики, значна обмеженість у фінансуванні системи освіти, відтік українських та іноземних студентів із ЗВО, неспроможність забезпечення академічної доброчесності у ЗВО в умовах воєнного стану, необхідність в оновленні освітніх програм до сучасних вимог. Встановлено, що основним завданням для Міністерства освіти і науки України стало розроблення та імплементація сформованих практичних рекомендацій стосовно організації освітнього процесу в умовах воєнного стану. Визначено способи організації освітнього процесу в умовах воєнного стану. Сформовано модель надання освітніх послуг ЗВО в умовах воєнного стану. Виокремлено критерії, яких необхідно дотримуватись задля збереження ефективності дистанційного навчання у ЗВО під час воєнного стану в Україні. Визначено питання, які необхідно негайно розвʼязати в найближчій перспективі в сфері освіти, а саме системні обмеження (відсутність передумов для довгострокового планування та прогнозування в сфері освіти з-за військових дій на території України; морально та технічно застаріла дослідницька інфраструктура тощо); кадрові обмеження (недостатнє кадрове забезпечення ЗВО, внаслідок воєнних дій та евакуації); фінансові обмеження (недосконалість поточних інструментів конкурсного фінансування науки та грантової підтримки наукових досліджень).
Посилання
2. Pro orhanizatsiiu osvitnoho protsesu. (2022). [About the organization of the educational process]: Lyst MON Ukrainy vid 25.02.2022 r. № 1/3277-22. 2022. Available at: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/86062/ [in Ukrainian].
3. Shkarlet, S. (2022). Ya ne dopushchu osvitnoho maroderstva. [I will not allow educational looting]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/sergij-shkarlet-yane-dopushu-osvitnogo-maroderstva [in Ukrainian].
4. MON. (2022). Interaktyvna mapa zruinovanykh ta poshkodzhenykh zakladiv osvity. [Interactive map of destroyed and damaged educational institutions]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/ ministerstvo-osviti-i-nauki-ukrayini-zapuskaye-interaktivnu-mapu-zrujnovanih-i-poshkodzhenih-zakladiv-osviti [in Ukrainian].
5. Tymchuk, A., Panasiuk, A. (2022). Operatyvna otsinka vtrat aktyviv sektoru osvity Ukrainy u zviazku z viinoiu (stanom na lypen 2022). [Operational assessment of losses of assets of the education sector of Ukraine in connection with the war (as of July 2022)]. Analityka. Ekonomika. Available at: https://voxukraine.org/operatyvna-otsinka-vtrat-aktyviv-sektoru-osvity-ukrayiny-u-zv-yazku-z-vijnoyu-stanom-na-lypen-2022/ [in Ukrainian].
6. MON. (2022). Plan vidnovlennia Ukrainy (osvita i nauka). [Recovery plan of Ukraine (education and science)]. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadske-obgovorennya/2022/08/19/HO.proyekt.Planu.vidnovl.Osv.i.nauky-19.08.2022.pdf [in Ukrainian].
7. Steshenko, A., Matiash, T. (2022). Navchalni prohramy budut zmineni vzhe nastupnoho roku. [Curricula will be changed next year]. Available at: https://lb.ua/society/2022/05/25/517898_navchalni_programi_budut_zmineni.html [in Ukrainian].
8. Pro spriamuvannia koshtiv do rezervnoho fondu derzhavnoho biudzhetu. (2022). [On the allocation of funds to the reserve fund of the state budget]: Postanova KMU vid 01 kvitnia 2022 r. № 401 // Vidomosti VRU. Available at: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-spryamuvannya-koshtiv-dorezervnogo-fondu-derzhavnogo-byudzhetu-401 [in Ukrainian].
9. MON. (2022). Stratehiia rozvytku vyshchoi osvity na 2022 – 2032 rr. [Strategy for the development of higher education for 2022 – 2032]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/efektivnainnovacijna-konkurentospromozhna-ekonomika-tazabezpechennya-visokih-standartiv-yakosti-zhittyauryad-shvaliv-strategiyu-rozvitku-vishoyi-osviti-vukrayini-do-2032-roku [in Ukrainian].
10. Shevchuk, I., Shevchuk, A. (2022). Osvitnia analityka kriz pryzmu viiny: vyklyky ta mozhlyvosti dlia vyshchoi shkoly Ukrainy. [Educational analytics through the prism of war: challenges and opportunities for higher education in Ukraine]. Ekonomika ta suspilstvo, № (39). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-39-80 [in Ukrainian].
11. Rozrobleno metodychni rekomendatsii shchodo orhanizatsii osvitnoho protsesu u 2021/2022 navchalnomu rotsi v pochatkovii shkoli v umovakh voiennoho chasu. (2022). [Methodological recommendations on the organization of the educational process in the 2021/2022 school year in primary school in wartime conditions have been developed]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/rozrobleno-metodichni-rekomendaciyi-shodo-organizaciyi-osvitnogoprocesu-u-20212022-navchalnomu-roci-v-pochatkovij-shkoli-v-umovah-voyennogo-chasu [in Ukrainian].
12. Udalova, O. Yu., Dziubynska, Kh. A., Revka, T. O. (2022). Orhanizatsiia osvitnoho protsesu v umovakh viiny. [Organization of the educational process in the conditions of war]. Zhurnal «Perspektyvy ta innovatsii nauky» (Seriia «Pedahohika», Seriia «Psykholohiia», Seriia «Medytsyna»). № 7(12), pp. 441–449. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-7(12)-441-449 [in Ukrainian].
13. Rodinova, N.L., Chervonii, M.V., Diorditsa, I.M. (2022). Osoblyvosti dystantsiinoho navchannia studentiv v umovakh voiennoho stanu. [Peculiarities of distance education of students under martial law]. Zhurnal «Perspektyvy ta innovatsii nauky» (Seriia «Pedahohika», Seriia «Psykholohiia», Seriia «Medytsyna»). № 4(9). pp. 285–296. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-4(9)-285-296 [in Ukrainian].
14. MON: vidbulas narada z kerivnykamy departamentiv osvity i nauky OVA shchodo roboty osvitian pid chas viiny. (2022). [MES: a meeting was held with the heads of the Departments of Education and Science of the OVA regarding the work of educators during the war]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-vidbulas-narada-zkerivnikami-departamentiv-osviti-i-nauki-ova-shodo-roboti-osvityan-pid-chas-vijni [in Ukrainian].
15. Adamiv, Yu. O. (2019). Struktura dystantsiinoho navchalnoho kursu v seredovyshchi MOODLE. [The structure of the distance learning course in the MOODLE environment]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia: dosvid, tendentsii, perspektyvy: mat. III Mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. (m. Ternopil, 5 kvitnia 2019). Ternopil: TNPU im. V. Hnatiuka. pp. 57–60. [in Ukrainian].
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.