Теоретична база системи мотивації персоналу на підприємствах соціально-культурного сервісу та туризму
Анотація
Поглиблено проаналізовано наукову літературу й систематизовано поняття «мотивація», з’ясовано сутність і значення мотивації персоналу на підприємствах соціально-культурного сервісу та туризму. Визначено, що поняття «мотивація» науковці розглядають з різних точкок зору, концентруючись на окремих його аспектах. На основі проведеного дослідження надано власну інтерпретацію поняття «мотивація»: інструмент заохочення персоналу до високоефективної праці через створення сприятливого середовища, яке забезпечує задоволення їх потреб. Наведено ключові переваги, які надає мотивація персоналу підприємствам: підвищена прихильність персоналу може привести до зростання потенціалу підприємства, постійний розвиток співробітників, підвищення ефективності співробітників. Зазначено завдання, виконання яких забезпечує мотивація персоналу. Коли співробітники мотивовані, вони, як правило, роблять усе можливе. Розглянуто модель впровадження системи мотивації за рахунок впливу на потреби персоналу. Досліджено теорії мотивації, котрі можуть виступати базою для побудови ефективної системи мотивації на підприємствах соціально-культурного сервісу та туризму, наведено їх схематичне групування. У формуванні теоретичної бази системи мотивації працівників на підприємствах соціально-культурного сервісу й туризму розглянуто положення сукупності теорій мотивації: Дж. Бентхема, Ф. Тейлора, А. Маслоу, Д. Макклелланда, В. Врума, Дж.С. Адамса, Л. Портера – Е. Лоулера, Д. МакГрегора, В. Оучі. У формуванні теоретичної бази системи мотивації працівників на підприємствах соціально-культурного сервісу та туризму важливою вимогою до симбіозу положень теорій мотивації є орієнтація на збалансування індивідуальних потреб і мотивів поведінки працівників з інтересами підприємства. За результатами аналізу найпоширеніших теорій мотивації виділено симбіоз їхніх положень, який утворює теоретичну базу системи мотивації працівників на підприємствах соціально-культурного сервісу та туризму.
Посилання
2. Ashley Donohoe. What Is The Definition Of Employee Motivation? Available at: https://bizfluent.com/about-5387352-definition-employee-motivation.html (accessed 15.11.2020).
3. McClelland David (2007). Human motivation. St. Petersburg: Peter. 672 p.
4. Daniel Pink (2016). Drive. The amazing truth about what motivates us. Book Club "Family Leisure Club". 208 p.
5. Kolot A. M. (2017). Staff motivation. Kyiv. 337 p.
6. Bakalo N. V. (2019). Psychological aspects of management of cohesion of labor collective of the enterprises of the tourist industry. Business processes in tourism: coll. Monograph. Poznan: Wydawnictwo Naukowe. P. 95–102.
7. Bakalo N. V., Polinovskyi Ya. A., Koshman M. Yu. (2015).The system of motivation and demotivation of personnel at modern domestic enterprises. Economic forum. P. 221–225.
8. Kuzmin O. E. (2015). The relationship between the concepts of "motivation" and "motivation" in the system of motivating personnel of enterprises. Business Inform. No 1. P. 347–352.
9. Kolot A. M., Tsimbaliuk O. S. (2014). Motivational management: a textbook. Kyiv: KNEU. 479 p.
10. Karpinskyi B. A. (2018). Motivational principles in staffing the system of public administration and administration. Socio-humanitarian bulletin. Vyp. 24. P. 116–117.
11. Kulipanov K. A. (2009). Motivation and evaluation of staff: textbook. Kyiv: Knowledge Press. 138 p.
12. Urmanov F. Sh., Kasimova A. A. (2017). Motivation is the main factor in the effectiveness of managerial work. Bulletin of Zhytomyr State Technological University. Series: Economic Sciences. No 4. P. 98–102.
13. Ustilovska A. S. (2017). Staff motivation as one of the main tools for successful personnel management. Molodyi vchenyi. No 4.4. P. 112 Available at: 115. Available at: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=JUU_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=IJ=&S21COLORTERMS=1&S21STR=Ж101120
14. Chernysh I., Kozyk M. (2021). Modern forms and methods of motivating the personnel of enterprises in the service sector. Economics and region. Vol. 1 (80). P. 87 Available at: 91. doi: https://doi.org/10.26906/EiR.2021.1 (80) .2242
15. Chobitok V. I. (2015). Formation of the system of motivation of workers at industrial enterprises: theoretical aspect. Economics and region. No 3. P. 71–76.
16. Kalinichenko A. V. (2013). Motivation and motivational process: essence and concept. Bulletin of Transport Economics and Industry. No 42. P. 417–420.
17. Lisak V. Yu. (2011). Management and motivation of personnel of food processing enterprises: foreign innovations and domestic practice. Bulletin of Sumy National Agrarian University Series "Finance and Credit". No 1. P. 11–14.
18. Libus T. Foreign experience of personnel management. VI All-Ukrainian student scientific and technical conference "Natural and human sciences. Current issues". Available at:: http://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/123456789/9503/2/ Conf_2013v2_Libus_T-Zarubizhnyi_dosvid_upravlinnia_62.pdf (accessed 24.11.2020).
19. PricewaterhouseCoopers. Available at: https://www.pwc.com/us/en/about-us/corporate-responsibility/assets/pwc-employee-engagement.pdf
20. Harvard Business School. Available at: https://www.unipage.net/ru/harvard_business_school
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.