СИСТЕМНИЙ АНАЛІЗ ПРИЧИН НАВІГАЦІЙНИХ ІНЦИДЕНТІВ ПІД ЧАС ШВАРТУВАННЯ СУДЕН ТА ШЛЯХИ ВДОСКОНАЛЕННЯ МІЖНАРОДНОЇ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОЇ БАЗИ

Автор(и)

  • Sergiy Voliansky
  • Yuriy Buchkovsky
  • Oleksiy Melnyk
  • Andriy Voloshyn

DOI:

https://doi.org/10.26906/SUNZ.2025.4.005

Ключові слова:

морський транспорт, швартування суден, керування судном, маневрування, інциденти, безпека навігації, міжнародні конвенції, людський фактор, портова інфраструктура, управління ризиками, управління ресурсами містку (BRM)

Анотація

Актуальність. У зв’язку зі зростанням розмірів торговельних суден і навантаженням на портову інфраструктуру, питання забезпечення безпеки під час процесу швартування набуває стратегічного значення. Часті інциденти в портах світу свідчать про недосконалість існуючих практик і фрагментарність впровадження сучасних методів управління ризиками, зокрема Bridge Resource Management (BRM). Об’єкт дослідження - навігаційні інциденти під час швартування великотоннажних суден. Мета - системний аналіз чинників, що спричиняють інциденти під час швартування, та формування рекомендацій щодо вдосконалення міжнародної нормативної бази і процедур управління ризиками в портах. Методологія. У роботі застосовано порівняльний аналіз інцидентів, експертну оцінку ризиків, класифікацію причин на основі факторної моделі та аналіз міжнародних нормативних документів IMO (SOLAS, STCW, MSC.255(84) та ін.). Результати. Дослідження підтвердило, що ключовими причинами є перевищення швидкості підходу до причалу, неузгодженість дій буксирного супроводу, людський фактор, а також відсутність стандартизованих процедур BRM на підході до причалу. Порівняння практик у різних країнах засвідчило нерівномірність впровадження тренажерної підготовки та інтелектуальних систем підтримки рішень. Висновки. В роботі наведено рекомендації щодо гармонізації регіональних практик, сприяючих розвитку систем підтримки прийняття рішень та впровадженню тренажерної підготовки екіпажів суден. Доведено доцільність інтеграції BRM у порту та розробки адаптивних протоколів ризик-менеджменту із урахуванням реального стану інфраструктурного забезпечення.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

1. Othman, M. K., Mohd Sabri, N. S. A., Abdul Rahman, N. S. F., & Osnin, N. A. (2025). Port operators’ perceptions and acceptance of maritime autonomous surface ships (MASS) operations: Insights from Malaysia. Case Studies on Transport Policy, 22, 101567. https://doi.org/10.1016/j.cstp.2025.101567

2. Xin, X., Liu, K., Yu, Y., & Yang, Z. (2025). Developing robust traffic navigation scenarios for autonomous ship testing: An integrated approach to scenario extraction, characterization, and sampling in complex waters. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 178, 105246. https://doi.org/10.1016/j.trc.2025.105246

3. Khan, R. U., Yin, J., Mustafa, F. S., & Shi, W. (2023). Factor assessment of hazardous cargo ship berthing accidents using an ordered logit regression model. Ocean Engineering, 284, 115211. https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2023.115211

4. Yang, L., Yang, J., Fan, A., Zhou, R., & Wang, L. (2025). Fire risk assessment of electric ships on inland waterway based on GT-FFTA: A case study of China. Ocean Engineering, 332, 121329. https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2025.121329

5. Cao, Y., Wang, X., Yang, Z., Wang, J., Wang, H., & Liu, Z. (2023). Research in marine accidents: A bibliometric analysis, systematic review and future directions. Ocean Engineering, 284, 115048. https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2023.115048

6. Adhita, I. G. M. S., Fuchi, M., Konishi, T., & Fujimoto, S. (2023). Ship navigation from a Safety-II perspective: A case study of training-ship operation in coastal area. Reliability Engineering & System Safety, 234, 109140. https://doi.org/10.1016/j.ress.2023.109140

7. Wang, Y., Li, P., Hong, C., & Yang, Z. (2025). Causation analysis of ship collisions using a TM-FRAM model. Reliability Engineering & System Safety, 260, 111035. https://doi.org/10.1016/j.ress.2025.111035

8. Liu, Z., Deng, J., Shu, Y., Gan, L., Song, L., Li, H., & Yang, Z. (2025). Spatiotemporal prediction of offshore wind fields based on a hybrid deep learning model for maritime navigation. Ocean & Coastal Management, 269, 107841. https://doi.org/10.1016/j.ocecoaman.2025.107841

9. Liu, J., Yang, F., Li, S., Lv, Y., & Hu, X. (2024). Testing and evaluation for intelligent navigation of ships: Current status, possible solutions, and challenges. Ocean Engineering, 295, 116969. https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2024.116969

10. Cao, W., Wang, X., Li, J., Zhang, Z., Cao, Y., & Feng, Y. (2024). A novel integrated method for heterogeneity analysis of marine accidents involving different ship types. Ocean Engineering, 312, 119295. https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2024.119295

11. Мельник, О. М., & Бичковський, Ю. В. (2021). Сучасна методика оцінки рівню безпеки судна та шляхи його підвищення. Розвиток транспорту, (2[9]), 37-46. https://doi.org/10.33082/td.2021.2-9.03 [in Ukrainian]

12. Мельник, О. М., & Бичковський, Ю. В. (2021). Врахування фактору стресу у системі забезпечення безпеки мореплавства. Вчені записки ТНУ ім. В. І. Вернадського. Технічні науки, 32(71)(4), 260-264. https://doi.org/10.32838/2663-5941/2021.4/39 [in Ukrainian]

13. Бичковський Ю.В., Мельник О.М. (2022). Роль та місце людського елементу у ситуації навалу або зіткнення судна з причалом. Вчені записки ТНУ ім. Вернадського. Технічні науки 33(72) № 1 - C. 270 - 276. https://doi.org/10.32838/2663-5941/2022.1/41

14. Melnyk, O., Bychkovsky, Y., Voloshyn, A. (2022) Maritime situational awareness аs a key measure for safe ship operation. Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport. 114, 91-101. ISSN: 0209-3324. https://doi.org/10.20858/sjsutst.2022.114.8

15. Melnyk, O., Bychkovsky, Y., Onishchenko, O., Onyshchenko, S., Volianska, Y. (2023). Development the Method of Shipboard Operations Risk Assessment Quality Evaluation Based on Experts Review. Studies in Systems, Decision and Control, vol 481, 695-710. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-35088-7_40

16. Onyshchenko S., Bychkovsky Y., Melnyk O., Onishchenko O., Jurkovič M., Rubskyi V., Liashenko K. (2024). A model for assessing shipping safety within project-orientated risk management based on human element. Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport, 123, pp. 319 - 334. DOI: 10.20858/sjsutst.2024.123.16

Downloads

Опубліковано

2025-12-02

Номер

Розділ

Автомобільний, річковий, морський та авіаційний транспорт