Класифікація, принципи та детермінанти вартісної оцінки цифрових інтелектуальних активів університету
DOI:
https://doi.org/10.26906/EiR.2025.3(98).3908Ключові слова:
цифрові інтелектуальні активи, вартісна оцінка, діджиталізація, цифровий університет, цифрова трансформаціяАнотація
Стаття присвячена методологічним особливостям цифрової трансформації економіки та університетів, зокрема дослідженню процесів, пов'язаних з адаптацією вищих навчальних закладів до цифрових технологій. У статті визначено, що цифровізація є одним із ключових факторів, які формують розвиток економічних, соціальних і освітніх процесів. Зокрема, цей процес особливо актуальний для вищої освіти, де цифрові технології відкривають нові можливості для навчання, наукової діяльності та управлінської діяльності університетів. Зазначено, що цифровізація дозволяє університетам значно підвищити ефективність навчального процесу, сприяючи кращій підготовці фахівців, здатних працювати в умовах глобальної економіки, де цифрові технології займають домінуючу роль. У статті також розглянуто сучасний стан впровадження цифрових технологій в університети, зокрема технології мобільних платформ, інтерактивних методів навчання, що значно покращують доступ до навчальних матеріалів і дозволяють інтегрувати їх в освітній процес. При цьому зазначено, що застосування таких технологій сприяє індивідуалізації навчання та адаптації освітніх програм до сучасних вимог студентів, а також дозволяє створювати більш гнучкі та адаптивні навчальні програми. Відзначено, що перехід до цифрових форм управління, дозволяє створити ефективну структуру для організації наукової, освітньої та адміністративної діяльності, що сприяє покращенню внутрішніх процесів і полегшує взаємодію з зовнішніми зацікавленими сторонами. Водночас, вказано, що для забезпечення ефективності цифрової трансформації необхідно застосувати нові методи стратегічного управління, що включають розробку та реалізацію довгострокових планів розвитку вищих навчальних закладів з урахуванням використання цифрових технологій. У результаті дослідження було підтверджено, що цифровізація змінює структуру освітнього процесу, сприяє покращенню якості навчання, зокрема завдяки адаптації освітніх програм до нових вимог та створенню більш персоніфікованих шляхів навчання для студентів. Важливим аспектом є використання новітніх технологій для підвищення рівня управлінської ефективності університетів, зокрема завдяки автоматизації процесів та впровадженню електронних сервісів для взаємодії з зацікавленими сторонами. Висновки статті підтверджують важливість інтеграції цифрових технологій у всі аспекти діяльності університетів, що дозволяє не лише підвищити ефективність освітнього процесу, а й забезпечити конкурентоспроможність університетів у глобалізованому середовищі. Для цього необхідно реалізувати комплексний підхід до цифровізації, що включає адаптацію освітніх, управлінських і наукових процесів університетів, а також створення відповідної інституційної підтримки для забезпечення сталого розвитку вищої освіти.
Посилання
Kortemeyer, G., Dittmann-Domenichini, N., & Merki, C. (2025). Attending lectures in person, hybrid or online at a technical university: How do students choose after the pandemic, and what about the outcome? Discover Education, 4(1), pp. 94. DOI: https://doi.org/10.1007/s44217-025-00500-y
Verina, N., & Titko, J. (2019). Digital transformation: Conceptual framework. In Contemporary Issues in Business, Management and Economics Engineering (pp. 719–727). DOI: https://doi.org/10.3846/cibmee.2019.073
Safarli, C., Kolach, S., Zhyvko, M., Volskyi, O., & Bobro, N. (2024). Considering globalisation risks in the formation and implementation of international investment strategies. Pakistan Journal of Life and Social Sciences, 22(2), pp. 100284–100293. DOI: https://doi.org/10.57239/PJLSS-2024-22.2.00776
Huk, P. V., & Skliarenko, O. V. (2022). Ekonomichna dotsilnist modernizatsii pidpryiemstv z vykorystanniam avtomatyzovanykh system [Economic feasibility of enterprise modernization using automated systems]. Ekonomika i upravlinnia – Economics and Management, no. 2, pp. 103–112. DOI: https://doi.org/10.36919/2312-7812.2.2022.103
Kolodinska, Ya. O., Skliarenko, O. V., & Nikolaievskyi, O. Yu. (2022). Praktychni aspekty rozrobky innovatsiinykh biznes-idei z vykorystanniam tsyfrovykh servisiv [Practical aspects of innovative business idea development using digital services]. Ekonomika i upravlinnia – Economics and Management, no. 4, pp. 53–60. DOI: https://doi.org/10.36919/2312-7812.4.2022.53
Khomenko, O. O., Paustovska, M. V., & Onyshchuk, I. A. (2024). Vplyv interaktyvnykh tekhnolohii na protses navchannia i rozvytok zdobuvachiv vyshchoi osvity [The impact of interactive technologies on the learning process and the development of higher education applicants]. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii – Scientific Innovations and Advanced Technologies, no. 5(33), pp. 1222–1231. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-5(33)-1222-1231
Bobro, N. (2025). Transforming information architecture in the context of university digitalization. Journal of Information Technologies in Education, no. 57, pp. 1–15. DOI: https://doi.org/10.14308/ite000788
Kozhyna, A. (2022). Reducing poverty, inequality and social exclusion in European countries based on inclusive approaches to economic development. Economics and Management of the National Economy. The Crisis of National Models of Economic System, pp. 29–32. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-269-2-7
Kubiv, S. I., Bobro, N. S., Lopushnyak, G. S., Lenher, Y. I., & Kozhyna, A. (2020). Innovative potential in European countries: Analytical and legal aspects. International Journal of Economics and Business Administration, 8(2), pp. 250–264. DOI: https://doi.org/10.35808/ijeba/457
Lopuschnyak, H. N., Chala, O., & Poplavska, O. (2021). Socio-economic determinants of the ecosystem of sustainable development of Ukraine. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 915(1), 012019, pp. 1–8. DOI: https://doi.org/10.1088/1755-1315/915/1/012019
Leiva, L. A., Matera, M., & Schöning, J. (2023). PACMHCI V7, MHCI, September 2023 Editorial. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 7(MHCI), Article No. 191, pp. 1–2. DOI: https://doi.org/10.1145/3604238
Kortemeyer G., Dittmann-Domenichini N., Merki C. Attending lectures in person, hybrid or online at a technical university: how do students choose after the pandemic, and what about the outcome? Discover Education. 2025. № 4(1). С. 94. DOI: https://doi.org/10.1007/s44217-025-00500-y DOI: https://doi.org/10.1007/s44217-025-00500-y
Verina N., Titko J. Digital Transformation: Conceptual Framework. In Contemporary Issues in Business, Management and Economics Engineering. 2019. С. 719–727. DOI: https://doi.org/10.3846/cibmee.2019.073 DOI: https://doi.org/10.3846/cibmee.2019.073
Safarli C., Kolach S., Zhyvko M., Volskyi O., Bobro, N. Considering globalisation risks in the formation and implementation of international investment strategies. Pakistan Journal of Life and Social Sciences. 2024. 22(2), pp. 100284-100293. DOI: https://doi.org/10.57239/PJLSS-2024-22.2.00776 DOI: https://doi.org/10.57239/PJLSS-2024-22.2.00776
Гук П.В., Скляренко О.В. Економічна доцільність модернізації підприємств з використанням автоматизованих систем. Економіка і управління. 2022. № 2. с. 103-112. DOI: https://doi.org/10.36919/2312-7812.2.2022.103 DOI: https://doi.org/10.36919/2312-7812.2.2022.103
Колодінська Я.О., Скляренко О.В., Ніколаєвський О.Ю. Практичні аспекти розробки інноваційних бізнес ідей з використанням цифрових сервісів. Економіка і управління. 2022. №4. с. 53-60. DOI: https://doi.org/10.36919/2312-7812.4.2022.53 DOI: https://doi.org/10.36919/2312-7812.4.2022.53
Хоменко О. О., Паустовська М. В., Онищук І.А. Вплив інтерактивних технологій на процес навчання і розвиток здобувачів вищої освіти. Наукові інновації та передові технології. 2024. № 5(33). с. 1222-1231. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-5(33)-1222-1231 DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-5(33)-1222-1231
Bobro, N. Transforming information architecture in the context of university digitalization. Journal of Information Technologies in Education (ITE), 2025, 57. DOI: https://doi.org/10.14308/ite000788 DOI: https://doi.org/10.14308/ite000788
8. Kozhyna, A. Reducing Poverty, Inequality and Social Exclusiom in European Countries. Based on Inclusive Approaches to Economic Development. Economics and Management of The National Economy, The Crisis of National Models of Economic System, 2022. Pp. 29-32. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-269-2-7 DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-269-2-7
Kubiv S.I., Bobro N.S., Lopushnyak G.S., Lenher Y.I., Kozhyna A. Innovative potential in European countries: analytical and legal aspects. International Journal of Economics and Business Administration, 8(2), pp. 250–264. DOI: https://doi.org/10.35808/ijeba/457 DOI: https://doi.org/10.35808/ijeba/457
Lopuschnyak, H. N. Chala, O. Poplavska. Socio-economic determinants of the ecosystem of sustainable development of Ukraine. IOP Conf. Series: Earth and Environmental Science, 2021. 1. С. 1-9. DOI: https://doi.org/10.1088/1755-1315/915/1/012019 DOI: https://doi.org/10.1088/1755-1315/915/1/012019
Leiva L. A., Matera M., Schöning J. PACMHCI V7, MHCI, September 2023 Editorial. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 7 (MHCI), Article No.: 191, pp. 1–2. DOI: https://doi.org/10.1145/3604238 DOI: https://doi.org/10.1145/3604238
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.


