Аналіз факторів, що впливають на сталий розвиток підприємства

Автор(и)

  • Башар Хабіб оглу Ширінов Азербайджанський університет архітектури та будівництва https://orcid.org/0000-0003-4872-4035
  • Айтак Азад Мусалі Азербайджанський університет архітектури та будівництва
  • Малахат Шахін Абдурахімова Азербайджанський університет архітектури та будівництва

DOI:

https://doi.org/10.26906/EiR.2025.2(97).3798

Ключові слова:

підприємство, внутрішній фактор, зовнішній фактор, сталий розвиток, конкуренція, макросередовище, стратегія, аналіз, фактор, фінанси, ризик

Анотація

Чим вища стійкість підприємства, тим воно більш незалежне від зовнішніх факторів ринкової ситуації і, як наслідок, менший ризик банкрутства. На сталий розвиток підприємства впливає велика кількість факторів. Фактори можуть відрізнятися за структурою (прості та складні), за значущістю результату (первинні та вторинні вторинні), за тривалістю (постійні та тимчасові). Проте всі ці фактори можна розділити на внутрішні, залежно від причини їх виникнення, залежно від організації роботи підприємства, і зовнішні фактори, які не підвладні волі організації. При аналізі особлива увага приділяється внутрішнім факторам, оскільки підприємство може певною мірою контролювати та впливати на них. Підприємство не має можливості впливати на зовнішні фактори, воно може лише максимально вигідно адаптувати свою роботу до їх змін. Різноманітні методи оцінки стану сталого розвитку підприємства, як правило, повторюють і доповнюють одна одну, тому в залежності від цілей аналізу та наявної бази даних можуть використовуватися як комплексно, так і окремо. Факторний аналіз – це метод дослідження впливу ряду факторів на результати, визначення ступеня впливу кожного з них. Цей метод незамінний для оцінки причин зміни того чи іншого показника. Як приклад можна навести метод ланцюгової підстановки, а також не менш загальний метод абсолютних і відносних різниць. На сталий розвиток підприємства великий вплив мають чинники, які можна поділити на зовнішні та внутрішні. Внутрішні безпосередньо залежать від організації роботи самого підприємства; зміна зовнішніх майже не підвладна волі підприємства. Цього поділу необхідно дотримуватися при моделюванні виробничо-господарської діяльності та намаганні управляти фінансовою стабільністю шляхом комплексного пошуку резервів підвищення ефективності виробництва. Водночас підприємство з хорошим сталим розвитком не має проблем із державою та суспільством, оскільки податки та соціальні внески сплачуються вчасно, робітники та службовці вчасно отримують зарплату, акціонери отримують дивіденди, а підприємство гарантує повернення кредитів. У зв’язку з цим актуальним є дослідження основних аспектів формування, використання та управління оборотними коштами, визначення їх ролі в сталому розвитку підприємства.

Біографії авторів

Башар Хабіб оглу Ширінов, Азербайджанський університет архітектури та будівництва

кандидат економічних наук, доцент

Айтак Азад Мусалі, Азербайджанський університет архітектури та будівництва

магістрант

Малахат Шахін Абдурахімова, Азербайджанський університет архітектури та будівництва

магістрант

Посилання

1. Bashar Shirinov Nataliia-Mahas Forecasting Sales Volume in Construction Companies ICBI 2022: Proceedings of the 4th International Conference on Building Innovations, pp. 825–830. URL: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-17385-1 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-17385-1_70

2. Boldyrieva, L., Alizada, S., Gryshko, V., Hunchenko, M. (2022). Construction Management Based on European Experience of Using Smart-City Technology. In: Onyshchenko, V., Mammadova, G., Sivitska, S., Gasimov, A. (eds) Proceedings of the 3rd International Conference on Building Innovations. ICBI 2020. Lecture Notes in Civil Engineering, vol 181. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-85043-2_57 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-85043-2_57

3. Mammadov M. A., Mammadova F. A., Alizade S. I. (2021) Strategic Management. Baku: "Tahsil" ELM.

4. Mammadova K. M. (2022) Strategic management and leadership. Teaching materials. Baku

5. Shirinov, B. (2021) The role of logistics analysis methods in the enterprise resource management system. Ekonomika ta derzhava, vol. 12, pp. 83–86. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.12.83 DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2021.12.83

6. Ruhangiz A. T., Farid A. Z. (2023) Main directions of accelerating regional socio-economic development in the digital era, Agora International Journal of Economical Sciences, Vol. 17 No. 2. DOI: https://doi.org/10.15837/aijes.v17i2.6454

7. Bashar Habib oglu, S., & Ilkin Farid oglu, M. (2024) Application possibilities of marketing strategy in construction companies. Economics and Region, (2(93), 105–111. DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2024.2(93).3393 DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2024.2(93).3393

8. Asker Abasova, A., Mehdi Mamedova, K., & Aziz Alekperova, L. (2023) Classification of costs and methods of their management in the system of strategic control. Economics and Region, (1(88), 152–159. DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2023.1(88).2884 DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2023.1(88).2884

Downloads

Опубліковано

2025-06-24

Як цитувати

Ширінов, Б. Х. о., Мусалі, А. А., & Абдурахімова, М. Ш. (2025). Аналіз факторів, що впливають на сталий розвиток підприємства. Економіка і регіон Economics and Region, (2(97), 139–146. https://doi.org/10.26906/EiR.2025.2(97).3798

Номер

Розділ

ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ