Практики цифровізації торговельної діяльності в Україні та світі
DOI:
https://doi.org/10.26906/EiR.2025.2(97).3795Ключові слова:
цифрова торгівля, електронна комерція, маркетплейси, CRM-системи, цифрові стратегії, діджитал-маркетинг, логістичні платформиАнотація
Цифрова трансформація торгівлі є ключовим чинником зміни форматів економічної взаємодії на національному та глобальному рівнях. У статті досліджено практики цифровізації торговельної діяльності в Україні та провідних країнах світу з акцентом на інструментах, стратегіях і викликах впровадження. Розкрито порівняльні підходи до розвитку електронної комерції, логістичних платформ, CRM-систем і діджитал-маркетингу. Запропоновано типологію цифрових інструментів, охарактеризовано бар’єри їх інтеграції в українську економіку. Встановлено, що ефективна цифровізація торгівлі можлива лише за умови синергії державної політики, бізнес-інновацій і розвитку цифрових компетенцій. Представлені результати є основою для вдосконалення цифрових стратегій суб’єктів господарювання з урахуванням міжнародного досвіду.
Посилання
1. Hoekman B. Digitalization, international trade, and Arab economies: External Policy Implications. Economic Research Forum Working Paper Series. 2021. No. 1484. 35 p. URL: https://erf.org.eg/app/uploads/2021/09/1632898425_733_776132_1484.pdf
2. Nguyen H. Trade digitization on a global scale: how far are we? WCO News 97. 2022. Iss. 1. URL: https://mag.wcoomd.org/magazine/wco-news-97-issue-1-2022/trade-digitization/
3. United Nations ESCAP. Trade Digitalization Index: a new tool for assessing the global state of play in the digitalization of trade procedures. Bangkok: United Nations Economic and Social Commission for Asia and the Pacific, 2024. 32 p. URL: https://repository.unescap.org/handle/20.500.12870/6754
4. Chen Y., Gao Y. Comparative analysis of digital trade development strategies and governance approaches. Journal of Digital Economy. 2022. Vol. 1, Iss. 3. P. 227–238. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jdec.2023.02.001
5. Cai Y., Zhang W., Kong L., Yang Y., Yang Z. Impact of digital transformation on international trade. Transactions on Economics Business and Management Research. 2024. Vol. 9. P. 434–437. DOI: https://doi.org/10.62051/xwmyf659
6. Wang G. The issue of interconnections and mutual influence of digital transformation in international trade: how digitization affects customer satisfaction? Heliyon. 2024. Vol. 10, Iss. 18. Article e36854. DOI: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e36854
7. Zhang X. A study on the impact of digital transformation on the digital resilience of Chinese retail enterprises. The EUrASEANs: Journal on Global Socio-Economic Dynamics. 2024. No. 4(47). P. 413–429. DOI: https://doi.org/10.35678/2539-5645.4(47).2024.413-431
8. Sun H., Zhu Q. Research on the financial performance of digital transformation of physical retailers: an exploratory case study based on Tianhong shares. Journal of Economics and Management Sciences. 2025. Vol. 8, No. 2. P. 68–77. DOI: https://doi.org/10.30560/jems.v8n2p68
9. Liao W. Digital transformation analysis of retail enterprises: a case study of Tianhong. Advances in Economics, Management and Political Sciences. 2024. Vol. 109. P. 88–93. DOI: https://doi.org/10.54254/2754-1169/109/2024BJ0119
10. Kao L.-J., Chiu C.-C., Lin H.-T., Huang Y.-W. Evaluating the digital transformation performance of retail by the DEA approach. Econometrics. 2023. Vol. 11, No. 6. P. 284. DOI: https://doi.org/10.3390/axioms11060284
11. Кирильєва Л., Поливана Л., Кащена Н., Наумова Т., Акімова Н. Організаційні аспекти формування інформаційно-аналітичного сервісу управління підприємствами торгівлі в період цифровізації. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. 2023. № 3(50). С. 127–138. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.3.50.2023.3996
12. Жабинець О. Й. Чинники глобальних змін у міжнародній торгівлі та військова агресія Росії: вплив на розвиток експортної діяльності регіонів України. Галицький економічний вісник. 2022. Т. 75, № 2. С. 82–91. DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2022.02.082
13. Проскурніна Н. В., Бестужева С. В., Козуб В. О. Аналітичні аспекти дослідження поведінки споживачів в умовах цифровізації економіки України. Економіка та суспільство. 2022. Вип. 36. С. 1–8. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-36-40
14. Іпполітова І. Перспективи розвитку електронної торгівлі в Україні в умовах цифровізації економіки. Економіка та суспільство. 2023. № 47. С. 1–10. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-18
15. Чміль Г. Л. Трансформація простору функціонування бізнес-структур під впливом цифровізації: вимір маркетплейсів. Вісник Харківського національного аграрного університету ім. В.В. Докучаєва. Серія: Економічні науки. 2021. № 1. С. 391–405. DOI: 10.31359/2312-3427-2021-1-391
16. Пахуча Е. В., Чміль Г. Л., Олініченко К. С. Маркетингові технології просування органічної продукції в умовах цифровізації. Економіка і регіон. 2022. Вип. 3(86). С. 72–79. DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2022.3(86).2650
17. Попело О. О., Лисогор І. І. Цифровий маркетинг як інструмент виходу торговельного підприємства на міжнародні ринки. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2023. № 2(34). С. 117–129. DOI: https://doi.org/10.25140/2411-5215-2023-2(34)-117-129
18. Кримська А. О., Балик У. О., Клімова І. О. Цифрова трансформація у сфері маркетингу: нові підходи та можливості. Академічні візії. 2023. Вип. 26. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.10374255
19. Закрижевська І., Нянько В., Поліщук Ю. Інноваційні стратегії цифрового брендингу в українському бізнесі: аналіз та рекомендації. Економіка та суспільство. 2024. Вип. 60. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-31
20. Балановська Т. І., Сотник В. В., Гавриш О. М. Розвиток бренд-менеджменту підприємств у контексті цифровізації. Бізнес інформ. 2024. № 9(560). С. 405–411. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2024-9-405-411
21. Дворник О. Стратегії, виклики та успішні практики в епоху цифрової трансформації бізнесу. Development Service Industry Management. 2023. № 4. С. 107–111. DOI: https://doi.org/10.31891/dsim-2023-4(17)
1. Hoekman, B. (2021). Digitalization, international trade, and Arab economies: External policy implications. Economic Research Forum Working Paper Series, (No. 1484), 35 pp. Available at: https://erf.org.eg/app/uploads/2021/09/1632898425_733_776132_1484.pdf
2. Nguyen, H. (2022). Trade digitization on a global scale: how far are we? WCO News, 97(Iss. 1). Available at: https://mag.wcoomd.org/magazine/wco-news-97-issue-1-2022/trade-digitization/
3. United Nations ESCAP. (2024). Trade digitalization index: A new tool for assessing the global state of play in the digitalization of trade procedures (32 pp.). Bangkok: United Nations Economic and Social Commission for Asia and the Pacific. Available at: https://repository.unescap.org/handle/20.500.12870/6754
4. Chen, Y., & Gao, Y. (2022). Comparative analysis of digital trade development strategies and governance approaches. Journal of Digital Economy, 1(3), pp. 227–238. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jdec.2023.02.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jdec.2023.02.001
5. Cai, Y., Zhang, W., Kong, L., Yang, Y., & Yang, Z. (2024). Impact of digital transformation on international trade. Transactions on Economics Business and Management Research, 9, pp. 434–437. DOI: https://doi.org/10.62051/xwmyf659 DOI: https://doi.org/10.62051/xwmyf659
6. Wang, G. (2024). The issue of interconnections and mutual influence of digital transformation in international trade: How digitization affects customer satisfaction? Heliyon, 10(18), Article e36854. DOI: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e36854 DOI: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e36854
7. Zhang, X. (2024). A study on the impact of digital transformation on the digital resilience of Chinese retail enterprises. The EUrASEANs: Journal on Global Socio-Economic Dynamics, (4)47, pp. 413–429. DOI: https://doi.org/10.35678/2539-5645.4(47).2024.413-431 DOI: https://doi.org/10.35678/2539-5645.4(47).2024.413-431
8. Sun, H., & Zhu, Q. (2025). Research on the financial performance of digital transformation of physical retailers: An exploratory case study based on Tianhong shares. Journal of Economics and Management Sciences, 8(2), pp. 68–77. DOI: https://doi.org/10.30560/jems.v8n2p68 DOI: https://doi.org/10.30560/jems.v8n2p68
9. Liao, W. (2024). Digital transformation analysis of retail enterprises: A case study of Tianhong. Advances in Economics, Management and Political Sciences, 109, pp. 88–93. DOI: https://doi.org/10.54254/2754-1169/109/2024BJ0119 DOI: https://doi.org/10.54254/2754-1169/109/2024BJ0119
10. Kao, L.-J., Chiu, C.-C., Lin, H.-T., & Huang, Y.-W. (2023). Evaluating the digital transformation performance of retail by the DEA approach. Econometrics, 11(6), pp. 284. DOI: https://doi.org/10.3390/axioms11060284 DOI: https://doi.org/10.3390/axioms11060284
11. Kyrylieva, L., Polyvana, L., Kashchena, N., Naumova, T., & Akimova, N. (2023). Orhanizatsiini aspekty formuvannia informatsiino-analitychnoho servisu upravlinnia pidpryiemstvamy torhivli v period tsyfrovizatsii [Organizational aspects of forming an information-analytical service for trade enterprise management during digitalization]. Finansovo-kredytna diialnist: problemy teorii ta praktyky, 3(50), pp. 127–138. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.3.50.2023.3996 DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.3.50.2023.3996
12. Zhabynets, O. (2022). Chynnyky hlobalnykh zmin u mizhnarodnii torhivli ta viiskova ahresiia Rosii: vplyv na rozvytok eksportnoi diialnosti rehioniv Ukrainy [Factors of global changes in international trade and Russian military aggression: Impact on the export activity of Ukraine’s regions]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk, 75(2), pp. 82–91. DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2022.02.082 DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2022.02.082
13. Proskurnina, N. V., Bestuzheva, S. V., & Kozub, V. O. (2022). Analitychni aspekty doslidzhennia povedinky spozhyvachiv v umovakh tsyfrovizatsii ekonomiky Ukrainy [Analytical aspects of studying consumer behavior in conditions of Ukraine’s economic digitalization]. Ekonomika ta suspilstvo, (36), pp. 1–8. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-36-40 DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-36-40
14. Ippolitova, I. (2023). Perspektyvy rozvytku elektronnoi torhivli v Ukraini v umovakh tsyfrovizatsii ekonomiky [Prospects for the development of e-commerce in Ukraine under economic digitalization]. Ekonomika ta suspilstvo, (47), pp. 1–10. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-18 DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-18
15. Chmil, H. L. (2021). Transformatsiia prostoru funktsionuvannia biznes-struktur pid vplyvom tsyfrovizatsii: vymir marketpleisiv [Transformation of the business environment under digitalization: The dimension of marketplaces]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu im. V. V. Dokuchaieva. Seriia: Ekonomichni nauky, (1), pp. 391–405. DOI: 10.31359/2312-3427-2021-1-391
16. Pakhucha, E. V., Chmil, H. L., & Olinichenko, K. S. (2022). Marketynhovi tekhnolohii prosuvannia orhanichnoi produktsii v umovakh tsyfrovizatsii [Marketing technologies for promoting organic products in the digitalization context]. Ekonomika i rehion, 3(86), pp. 72–79. DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2022.3(86).2650 DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2022.3(86).2650
17. Popelo, O. O., & Lysogor, I. I. (2023). Tsyfrovyi marketyng yak instrument vykhodu torhivelnoho pidpryiemstva na mizhnarodni rynky [Digital marketing as a tool for entering international markets]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia, 2(34), pp. 117–129. DOI: https://doi.org/10.25140/2411-5215-2023-2(34)-117-129 DOI: https://doi.org/10.25140/2411-5215-2023-2(34)-117-129
18. Krymska, A. O., Balyk, U. O., & Klimova, I. O. (2023). Tsyfrova transformatsiia u sferi marketynhu: novi pidkhody ta mozhlyvosti [Digital transformation in marketing: New approaches and opportunities]. Akademichni viziï, (26). DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.10374255
19. Zakryzhevska, I., Nianko, V., & Polishchuk, Y. (2024). Innovatsiini stratehii tsyfrovoho brandynhu v ukrainskomu biznesi: analiz ta rekomendatsii [Innovative strategies of digital branding in Ukrainian business: Analysis and recommendations]. Ekonomika ta suspilstvo, (60). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-31 DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-31
20. Balanovska, T. I., Sotnyk, V. V., & Havrysh, O. M. (2024). Rozvytok brend-menedzhmentu pidpryiemstv u konteksti tsyfrovizatsii [Development of brand management of enterprises in the context of digitalization]. Biznes inform, 9(560), pp. 405–411. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2024-9-405-411 DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2024-9-405-411
21. Dvornyk, O. (2023). Stratehii, vyklyky ta uspishni praktyky v epokhu tsyfrovoi transformatsii biznesu [Strategies, challenges and best practices in the era of business digital transformation]. Development Service Industry Management, (4), pp. 107–111. DOI: https://doi.org/10.31891/dsim-2023-4(17) DOI: https://doi.org/10.31891/dsim-2023-4(17)
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.


