Інституціональний зміст ринку земель сільськогосподарского приначення

Автор(и)

  • Григорій Шарий Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» https://orcid.org/0000-0001-5098-2661
  • Віктор Дубіщев Національний університет «Полтавський політехнічний інститут імені Юрія Кондратюка» https://orcid.org/0000-0001-8586-6142

DOI:

https://doi.org/10.26906/EiR.2025.2(97).3783

Ключові слова:

земельна реформа, ефективність, методологічні принципи, інституціоналізм, закони України

Анотація

В Україні багато зроблено, виходячи з традиційного розуміння приватної власності на землю, але є тонкощі в розумінні земельних відносин, розуміння яких прямо та опосередковано відсутнє в сучасній земельній реформі в нашій державі. На даному етапі дослідження у статті акцентовано увагу на методологічному підході до розуміння земельних відносин на основі інституціоналізму. Економічні процеси в земельній сфері не тільки підкоряються економічним законам ринку, а й визначаються історичними традиціями, соціальними нормами, мають обмеження та здійснюються за певними правилами, з перевагою соціальних підходів. У дослідженні враховано положення, згідно з яким розвиток земельних відносин, у тому числі в аграрній сфері, базується не лише на необхідності ефективного використання земельних ресурсів – він спрямований на ефективне функціонування аграрної сфери, стале просторове розвиток, формування системи розселення, тобто на раціональне використання землі та поступальний соціально-економічний розвиток територій. Категорія раціонального землекористування визначається як баланс між ефективним (прибутковим) та екологічно безпечним (сталим) використанням. Економічні процеси в земельній сфері підпорядковуються не класичним економічним, суто ринковим теоріям, а інституційній економічній теорії і мають соціально-економічний, тобто інституційний характер. Такий методологічний підхід більшою мірою відповідає нормам Європейського Союзу, зокрема, щодо європейської інноваційної політики зеленого зростання.А метою ЄС, з точки зору екзистенціальної філософії, є до 2050 року перетворити Європу на перший у світі кліматично нейтральний континент. Доведено, що стратегічною метою дій держави щодо земельних відносин має бути не перерозподілу землі, але створення ефективних конкурентних економічних структур ринкового типу та поширення, насамперед, відносин оренди та заставних операцій, а також подальший ефективний розвиток земельної реформи у стимулюванні співпраці, вдосконаленні орендних відносин, поширенні заставних операцій, що дозволить у майбутньому запровадити в Україні повноцінний ринок землі.

Біографії авторів

Григорій Шарий, Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»

доктор економічних наук, завідувач кафедри автомобільних доріг, геодезії та землеустрою

Віктор Дубіщев, Національний університет «Полтавський політехнічний інститут імені Юрія Кондратюка»

доктор економічних наук, професор, професор кафедри економіки, підприємництва та маркетингу

Посилання

1. Chala V.S., Orlovska Y.V., Glushchenko A.V. European practices of green building investment: textbook. Dnipro: PDABA. 2023. 148 p.

2. Lopatynskyi Y. M. Institutionalization of the transitive economy. Scientific works of DonNTU.Series: economic. Donetsk, 2006. No. 103-1. P. 229–232.

3. Yakubenko V.D. Basic institutions in transformational economics: monograph. Kyiv: KNEU. 2004. 252 p.

4. Shary G.I. Institutional support for the development of land relations in the agricultural sector of Ukraine: monograph. Poltava: PoltNTU, 2016. 604 p.

5..Vashchyshyn A. Veblen (Veblen) Thornstein // Economic Encyclopedia: in three volumes. T. 1. / Editor: S. V. Mocherny (res. ed.) - K.: Publishing center "Academy", 2000. p. 174.

6. Shpykulyak O. G. Institutionalism as a Methodology for Interdisciplinary Research in Economic Theory [Archived October 22, 2016 at the Wayback Machine.]

7. North, Douglass C. and Weingast, Barry W. 1989. “The Evolution of Institutions Governing Public Choice in 17th Century England”. Journal of Economic History, 49: 803-832. DOI: https://doi.org/10.1017/S0022050700009451

8. On Amendments to the Land Code of Ukraine Regarding the Procedure for Land Auctions: Law of Ukraine of 05.07.2012 No. 5077-VI. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/5077-17

9. On the State Land Cadastre: Law of Ukraine of 07.07.2011 No. 3613-VI. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/3613-17

10. On State Registration of Real Rights to Real Estate and Their Encumbrances: Law of Ukraine of 01.07.2004 No. 1952-IV. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1952-15

Downloads

Опубліковано

2025-06-24

Як цитувати

Шарий, Г., & Дубіщев, В. (2025). Інституціональний зміст ринку земель сільськогосподарского приначення. Економіка і регіон Economics and Region, (2(97), 21–27. https://doi.org/10.26906/EiR.2025.2(97).3783

Номер

Розділ

ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНИМ ГОСПОДАРСТВОМ