Вплив корпоративної соціальної відповідальності на споживчу поведінку в Україні та світі і умовах війни
DOI:
https://doi.org/10.26906/EiR.2025.1(96).3760Ключові слова:
корпоративна соціальна відповідальність, споживча поведінка, війна, етика, лояльність до бренду, корпоративна культура, культура, кенселінгАнотація
У статті досліджується вплив корпоративної соціальної відповідальності на споживчу поведінку в Україні та світі в умовах війни. Проаналізовано, як компанії адаптують свої соціальні, екологічні та етичні ініціативи до кризових обставин, зокрема збройних конфліктів, та як ці дії впливають на споживчі преференції. Особливу увагу приділено ролі КСВ у формуванні довіри до брендів, лояльності споживачів та підтримці репутації компаній у часи соціальної та економічної нестабільності. У дослідженні розглянуто глобальні тенденції КСВ під час кризових ситуацій, включаючи підтримку гуманітарних ініціатив, зменшення екологічного сліду та дотримання етичних норм. Досліджено специфіку українського ринку, зокрема адаптацію КСВ до потреб воєнного часу. Встановлено, що КСВ стала ключовим чинником для формування позитивного іміджу брендів, впливає на рішення споживачів про покупку та підвищує лояльність до компаній, які діють етично.
Посилання
1. Гаманець чи життя: багато глобальних компаній досі працюють у росії. Як почуваються їхні українські «дочки» та хто швидше зреагує на тиск. Mind. 2023. URL: https://mind.ua/publications/20253902-gamanec-chi-zhittya-bagato-globalnih-kompanij-dosi-pracyuyut-u-rosiyi-yak-pochuvayutsya-yihni-ukrayinski
2. 66th issue of the regular digest on impact of foreign companies’ exit on RF economy. Kyiv School of Economics. 2024. URL: https://kse.ua/about-the-school/news/66th-issue-of-the-regular-digest-on-impact-of-foreign-companies-exit-on-rf-economy/
3. Over 1,000 Companies Have Curtailed Operations in Russia—But Some Remain. Yale School of Management. 2024. URL: https://som.yale.edu/story/2022/over-1000-companies-have-curtailed-operations-russia-some-remain
4. International Businesses Leaving Russian Market: Is There Progress? Vox Ukraine. 2022. URL: https://voxukraine.org/en/international-businesses-leaving-russian-market-is-there-progress/ (дата звернення: 13.11.2024).
5. Balyuk T., Fedyk A. Divesting under Pressure: U. S. firm’s exit in response to Russia’s war against Ukraine. Journal of Comparative Economics. 2023. Vol. 51. Is. 4. P. 1253-1273. URL:https://doi.org/10.1016/j.jce.2023.08.001
6. Cтоянець Н. В., Ткаченко В. В. Корпоративна соціальна відповідальність та прибутковість компаній: концепція модерувальної функції репутації фірми та доступу до капіталу. Вісник Сумського національного аграрного університету. 2023. № 1 (93). С. 46-51. URL:https://doi.org/10.31782/bsnau.2023.1.9
7. Kulikov V., Simanovskyy M., Eichenberg A., Braese K.-A. Navigating wartime communications: multinational corporations in the Russia-Ukraine war. Society and Economy. In Central and Eastern Europe. Journal of the Corvinus University of Budapest. 2024. Vol. 46. Is. 1. P. 1-23. DOI: htttps://doi.org/10.1556/204.2023.00024
8. Чисте сумління та солодкі обіцянки. Які бренди досі не вийшли з росії? Економічна правда. 2024. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2024/06/6/714814/
9. Маркетинг воєнного часу: як змінилася поведінка споживачів під час війни? Чи потрібний бренд у воєнний час? Як має змінитися підхід до маркетингу? Havas Village Ukraine. 2022. URL: https://cases.media/article/marketing-voyennogo-chasu-doslidzhennya-havas-village-ukraine
10. 61% українських споживачів важливо, щоб бренд вийшов з бізнесу на росії. Асоціація ретейлів України. 2022. URL: https://rau.ua/novyni/61-vazhlivo-shhob-brend-vijshov-z-biznesu-na-rosii-ukrainskij-spozhivach-2022/ Споживацькі настрої українців у другий рік повномасштабного вторгнення. Deloitte. 2024. URL: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ua/Documents/consumer-business/consumer-behavior-2024.pdf
11. Новорічний шопінг українців: другий рік повномасштабного вторгнення. Deloitte. 2023. URL: https://www2.deloitte.com/ua/uk/pages/pressroom/pressrelease/2023/holidayretailsalesconsumersurvey.html?fbclid=IwAR0ZTt6RZ0VS9EdSytlJgHK8TE2iOBs7mhAvTK-SpY0Tgca6FbiHkgYgCg
12. Chernukh D. Corporate culture of the enterprise: essence, models, types. Economic Herald of Donbas. 2022. No 4 (70). P. 93-104.
1. Mind. (2023). Hamanets chy zhyttia: bahato hlobalnykh kompanii dosi pratsiuiut u rosii. Yak pochuvaiutsia yikhni ukrainski «dochky» ta khto shvydshe zreahuie na tysk [Wallet or life: many global companies still operate in Russia. How do their Ukrainian ‘daughters’ feel and who will react faster to the pressure?]. Available at: https://mind.ua/publications/20253902-gamanec-chi-zhittya-bagato-globalnih-kompanij-dosi-pracyuyut-u-rosiyi-yak-pochuvayutsya-yihni-ukrayinski (in Ukrainian)
2. Kyiv School of Economics. (2024). 66th issue of the regular digest on impact of foreign companies’ exit on RF economy. Available at: https://kse.ua/about-the-school/news/66th-issue-of-the-regular-digest-on-impact-of-foreign-companies-exit-on-rf-economy/
3. Yale School of Management. (2024). Over 1,000 Companies Have Curtailed Operations in Russia—But Some Remain. Available at: https://som.yale.edu/story/2022/over-1000-companies-have-curtailed-operations-russia-some-remain
4. Vox Ukraine. (2022). International Businesses Leaving Russian Market: Is There Progress? Available at:https://voxukraine.org/en/international-businesses-leaving-russian-market-is-there-progress/
5. Balyuk, T., Fedyk, A. (2023). Divesting under Pressure: U. S. firm’s exit in response to Russia’s war against Ukraine. Journal of Comparative Economics. vol. 51. is. 4. p. 1253-1273. Available at: https://doi.org/10.1016/j.jce.2023.08.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jce.2023.08.001
6. Ctoianets, N. V., Tkachenko, V. V. (2023). Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist ta prybutkovist kompanii: kontseptsiia moderuvalnoi funktsii reputatsii firmy ta dostupu do kapitalu [Corporate social responsibility and profitability of companies: the concept of moderating function of firm's reputation and access to capital]. Visnyk Sumskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu - Bulletin of Sumy National Agrarian University, no. 1 (93). p. 46-51. DOI: https://doi.org/10.31782/bsnau.2023.1.9 (in Ukrainian) DOI: https://doi.org/10.32782/bsnau.2023.1.9
7. Kulikov, V., Simanovskyy, M., Eichenberg, A., Braese, K.-A. (2024). Navigating wartime communications: multinational corporations in the Russia-Ukraine war. Society and Economy. In Central and Eastern Europe. Journal of the Corvinus University of Budapest. vol. 46. is. 1. p. 1-23. DOI: htttps://doi.org/10.1556/204.2023.00024. DOI: https://doi.org/10.1556/204.2023.00024
8. Ekonomichna pravda. (2024). Chyste sumlinnia ta solodki obitsianky. Yaki brendy dosi ne vyishly z rosii? [A clear conscience and sweet promises. Which brands have not yet left Russia?]. Available at: https://www.epravda.com.ua/columns/2024/06/6/714814/ (in Ukrainian)
9. Havas Village Ukraine. (2022). Marketynh voiennoho chasu: yak zminylasia povedinka spozhyvachiv pid chas viiny? Chy potribnyi brend u voiennyi chas? Yak maie zminytysia pidkhid do marketynhu? [Wartime marketing: how has consumer behaviour changed during the war? Is a brand needed in wartime? How should the approach to marketing change?]. Available at: https://cases.media/article/marketing-voyennogo-chasu-doslidzhennya-havas-village-ukraine (in Ukrainian)
10. Ukrainian Retail Association. (2022). 61% ukrainskykh spozhyvachiv vazhlyvo, shchob brend vyishov z biznesu na rosii: doslidzhennia [61% of Ukrainian consumers think it is important for a brand to go out of business in Russia: Study]. Available at: https://rau.ua/novyni/61-vazhlivo-shhob-brend-vijshov-z-biznesu-na-rosii-ukrainskij-spozhivach-2022/ (in Ukrainian)
11. Deloitte. (2024). Spozhyvatski nastroi ukraintsiv u druhyi rik povnomasshtabnoho vtorhnennia [Consumer sentiment of Ukrainians in the second year of the full-scale invasion]. Available at: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ua/Documents/consumer-business/consumer-behavior-2024.pdf (in Ukrainian)
12. Deloitte. (2023). Novorichnyi shopinh ukraintsiv: druhyi rik povnomasshtabnoho vtorhnennia [Ukrainian New Year's shopping: the second year of a full-scale invasion]. Available at: https://www2.deloitte.com/ua/uk/pages/pressroom/pressrelease/2023/holidayretailsalesconsumersurvey.html?fbclid=IwAR0ZTt6RZ0VS9EdSytlJgHK8TE2iOBs7mhAvTK-SpY0Tgca6FbiHkgYgCg (in Ukrainian)
13. Chernukh, D. (2022). Corporate culture of the enterprise: essence, models, types. Economic Herald of Donbas. no. 4 (70), pp. 93-104. DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2022-4(70)-93-104
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.