Сертифікація продукції як інструмент розвитку крафтових харчових виробництв

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.26906/EiR.2025.1(96).3753

Ключові слова:

крафтове виробництво, крафтовий виробник, сертифікація крафтової продукції, атрибути крафтового виробництва, походження продукту, мале підприємство

Анотація

Щороку зростає попит серед споживачів на високоякісні крафтові харчові продукти місцевого виробництва. Визначення харчових продуктів як крафтових не регламентовано на законодавчому рівні в Україні, що призводить до використання цього терміну недобросовісними виробниками для привернення уваги споживачів до своєї продукції. Тому важливим є аналіз ролі сертифікації крафтових продуктів у забезпеченні розвитку крафтових харчових виробництв. Було визначено основні атрибути крафтового харчового виробництва, які необхідно враховувати при розробленні критеріїв для сертифікації крафтової продукції. Сертифікація крафтових харчових продуктів дозволить захистити споживачів від підробок і підтвердити відповідність продукту встановленим стандартам якості та безпечності. Сертифікація також підвищить конкурентоспроможність продукції на ринку та сприятиме розвитку крафтових виробництв.

Біографії авторів

Ігор Дударєв, Луцький національний технічний університет

доктор технічних наук, професор

Олександр Хвещук, Луцький національний технічний університет

аспірант

Посилання

1. Dragicevic Curkovic M. The role of the traditional crafts as intangible heritage on the global tourist market. SHS Web of Conferences. 2021. № 92. DOI: https://doi.org/10.1051/shsconf/20219206005 DOI: https://doi.org/10.1051/shsconf/20219206005

2. Hermann U.P., Lee C., Coetzee W., Boshoff, L. Predicting behavioural intentions of Craft Beer Festival attendees by their event experience. International Journal of Wine Business Research. 2021. № 33(2). P. 254-274. DOI: https://doi.org/10.1108/ijwbr-05-2020-0019 DOI: https://doi.org/10.1108/IJWBR-05-2020-0019

3. Bellver D.F., Prados-Peña M.B., García-López A.M., Molina-Moreno V. Crafts as a key factor in local development: Bibliometric analysis. Heliyon. 2023. № 9(1). DOI: https://doi.org/ 10.1016/j.heliyon.2023.e13039 DOI: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e13039

4. Rocillo-Aquino Z., Cervantes-Escoto F., Leos-Rodríguez J.A., Cruz-Delgado D., Espinoza-Ortega A. What is a traditional food? Conceptual evolution from four dimensions. Journal of Ethnic Foods. 2021. № 8, 38. DOI: https://doi.org/10.1186/s42779-021-00113-4 DOI: https://doi.org/10.1186/s42779-021-00113-4

5. Dezecot J., Fleck N. Consumer perceptions, barriers and motivations around craft food artisans. Décisions Marketing. 2021. № 103. Р. 203-228. DOI: https://doi.org/10.3917/dm.103.0055

6. Lingham S., Hill I., Manning L. Artisan food production: What makes food ‘artisan’?. In: Dana, LP., Ramadani, V., Palalic, R., & Salamzadeh, A. (eds), Artisan and Handicraft Entrepreneurs. Contributions to Management Science. Cham : Springer, 2022. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-82303-0_6 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-82303-0_6

7. Cirne C.T., Tunick M.H., Trout R.E. The chemical and attitudinal differences between commercial and artisanal products. npj Science of Food. 2019. № 3, 19. DOI: https://doi.org/10.1038/s41538-019-0053-9 DOI: https://doi.org/10.1038/s41538-019-0053-9

8. O'Flynn R. Food in tourism and the role of the artisan food producer in Ireland: A phenomenological study. Technological University Dublin, 2021. DOI: https://doi.org/10.21427/QKA6-E058

9. Miloradovic Z., Blazic M., Barukcic I., Font i Furnols M., Smigic N., Tomasevic I., Miocinovic J. Serbian, Croatian and Spanish consumers' beliefs towards artisan cheese. British Food Journal. 2022. № 124(10). Р. 3257-3273. DOI: https://doi.org/10.1108/BFJ-04-2021-0409 DOI: https://doi.org/10.1108/BFJ-04-2021-0409

10. Rivaroli S., Lindenmeier J., Hingley M., Spadoni R. Social representations of craft food products in three European countries. Food Quality and Preference. 2021. № 93. DOI: https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2021.104253 DOI: https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2021.104253

11. Morgan D.R., Thomas Lane E., Styles D. Crafty marketing: An evaluation of distinctive criteria for “craft” beer. Food Reviews International. 2020. № 38(5). Р. 913-929. DOI: https://doi.org/10.1080/87559129.2020.1753207 DOI: https://doi.org/10.1080/87559129.2020.1753207

12. Schifeling T., Demetry D. The new food truck in town: geographic communities and authenticity-based entrepreneurship. Organization Science. 2021. № 32(1). Р. 1-23. DOI: https://doi.org/10.1287/orsc.2020.1369 DOI: https://doi.org/10.1287/orsc.2020.1369

13. Belletti G., Marescotti A., Touzard J.-M. Geographical indications, public goods, and sustainable development: The roles of actors’ strategies and public policies. World Development. 2017. № 98. Р. 45-57. DOI: https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2015.05.004 DOI: https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2015.05.004

14. Glogovețan A.-I., Pocol C.B. The role of promoting agricultural and food products certified with european union quality schemes. Foods. 2024. № 13(6). DOI: https://doi.org/10.3390/foods13060970 DOI: https://doi.org/10.3390/foods13060970

15. European Commission. Agriculture and Rural Development. URL: https://agriculture.ec.europa.eu/farming/geographical-indications-and-quality-schemes/geographical-indications-and-quality-schemes-explained_en (дата звернення: 09.03.2025).

16. Bytyçi P., Kokthi E., Hasalliu R., Fetoshi O., Salihu L., Mestani M. Is the local origin of a food product a nexus to better taste or is just an information bias. International Journal of Gastronomy and Food Science. 2024. № 35. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2024.100877 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2024.100877

17. Neilson J., Wright J., Aklimawati L. Geographical indications and value capture in the Indonesia coffee sector. Journal of Rural Studies. 2018. № 59. Р. 35-48. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2018.01.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2018.01.003

18. Kokthi E., Kruja D. Customer based brand equity analysis: An empirical analysis to geographical origin. In: Proceedings – 11th International Conference on Mangement, Enterprise and Benchmarking (MEB 2017), Óbuda University, Keleti Faculty of Business and Management.

19. Höhn G.L., Huysmans M., Crombez C. Healthy food traditions? Nutritional quality and food composition of EU geographical indications. Q Open. 2023. № 3(1). DOI: https://doi.org/10.1093/qopen/qoad014 DOI: https://doi.org/10.1093/qopen/qoad014

20. Nohlen H.U., Bakogianni I., Grammatikaki E., Ciriolo E., Pantazi M., Dias J., Salesse F., et al. Front-of-pack nutrition labelling schemes: An update of the evidence. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2022. DOI: https://doi.org/10.2760/932354

21. Breda J., Castro L.S.N., Whiting S., Williams J., Jewell J., Engesveen K., Wickramasinghe K. Towards better nutrition in Europe: evaluating progress and defining future directions. Food Policy. 2020. № 96. DOI: https://doi.org/10.1016/j.foodpol.2020.101887 DOI: https://doi.org/10.1016/j.foodpol.2020.101887

Downloads

Опубліковано

2025-03-28

Як цитувати

Дударєв, І., & Хвещук, О. (2025). Сертифікація продукції як інструмент розвитку крафтових харчових виробництв. Економіка і регіон Economics and Region, (1(96), 106–113. https://doi.org/10.26906/EiR.2025.1(96).3753

Номер

Розділ

ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ