Класифікації детермінант конкурентоспроможності в інформа- ційно-комунікаційних технологіях
Анотація
В епоху, коли ІТ-сектор впливає на національну економіку з безпрецедентною силою, розуміння різних детермінант, що впливають на ІТ-компанії та ІТ-сектор в цілому, стає вирішальним для підтримки зростання та збереження конкурентних переваг національної економіки. Таким чином, постає потреба в розгляді, узагальненні, групуванні та класифікації основних детермінант впливу на розвиток та конкурентоспроможність в інформаційно-комунікаційних технологіях (на рівні ІТ-компаній та ІТ-сектора в цілому) для подальшого використання основними зацікавленими сторонами. Відповідно, метою дослідження є виділення характерних ознак та формування класифікацій детермінант розвитку та конкурентоспроможності в інформаційно-комунікаційних технологіях на рівні ІТ-компанії та на рівні ІТ-сектору національної економіки. Запропоновано класифікувати детермінанти розвитку та конкурентоспроможності ІТ-компаній за наступними критеріями: моделлю п’яти конкурентних сил, діамантовою моделлю, моделлю ланцюга вартості, середовищем формування (для врахування внутрішнього середовища ІТ-компанії, її зовнішнього галузевого середовища або національного/глобального контексту), типами ресурсів (для відображення впливу ресурсів на конкурентну позицію ІТ-компанії), тривалістю впливу (для подальшого визначення ІТ-компаніями пріоритетів для корпоративних стратегій), стратегічним фокусом (для узгодження корпоративної діяльності з обраними конкурентними перевагами), видами технологій (для розуміння специфічних викликів та можливостей різних технологій) та типами ринкових факторів (для розуміння викликів та можливостей цільових ринків). Водночас, класифікації детермінант розвитку та конкурентоспроможності на рівні ІТ-сектору національної економіки були сформовані з урахуванням груп елементів економічного середовища (для визначення конкретних економічних умов, що впливають на ІТ-сектор), технологічного середовища (для розуміння конкретних технологічних факторів та інновацій, які сприяють його зростанню та конкурентоспроможності), соціального середовища (для характеристики соціальних факторів впливу на впровадження та використання ІКТ), регуляторного середовища (для врахування впливу законів, нормативно-правових актів та політик на ІТ-сектор) та ринкової динаміки (для відображення впливу ринкових умов на ІТ-сектор).
Посилання
2. Rai D., & Kurnia S. (2017) Factors Affecting the Growth of the ICT Industry: The Case of Bhutan. Information and Communication Technologies for Development. Springer International Publishing, pp. 728–739. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-59111-7_59
3. Zavhorodnya E., & Melnyk T. (2024) Factors affecting international competitiveness of ICT sector of the national economy. International scientific journal "Internauka". Series: "Economic Sciences", no. (8). DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2024-8-10179
4. Dybach I. L (2022) Chynnyky mizhnarodnoi konkurentospromozhnosti IT-pidpryiemstv [Factors of international competitiveness of IT enterprises]. Chynnyky mizhnarodnoi konkurentospromozhnosti IT-pidpryiemstv. Pp. 764–767. Available at: http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/29224/1/Дибач_Тези_25.11.22.pdf
5. Konoplenko A., Kovalov B., Tsapkovatyi R., & Wenyan L. (2024) Factors of the economic competitiveness of the IT outsourcing market in Ukraine. Digital Есопоmу and Economic Security, no. (3 (12), pp. 126-132. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.12-23
6. Kopytsia А. О. (2024) Faktory rozvytku rynku informatsiinykh posluh [Factors of development of the information services market]. Aktualni problemy suchasnoi nauky: teoretychni ta praktychni doslidzhennia molodykh uchenykh. Pp. 328–329. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/819528ba-8dcc-4960-87a8-9574e4520f4e/content
7. Sokol K. M. (2015) The World Market of Information Technology in the Context of Globalization of the World Economy. Global and National Problems of Economy, no. (3), pp. 78–83. Available at: http://global-national.in.ua/archive/3-2015/16.pdf
8. Poita I. O. (2013) Key Factors of Influence on the Development of Market. Business Inform, no. (1), pp. 170–173. Available at: https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2013-1_0-pages-170_173.pdf
9. Poltorak К. А., & Zozulov О. V. (2015) Current State Market Internet Technologies: Determinants of Market Development and New Approaches to Marketing Activity. Economic Bulletin of National Technical University of Ukraine "Kyiv Polytechnical Institute", no. (12). DOI: https://doi.org/10.20535/2307-5651.12.2015.45716
10. Stavycka A. V. (2018) Potential of information technologies of Ukraine in the world IT market. Economic scope, no. (136), pp. 66–76. DOI: https://doi.org/10.30838/p.es.2224.290818.74.210
11. Sytnyk O. Y., & Dubrovskyi S. S. (2022) Features of Inrormation Technologies Market’s Development in Ukraine. Economies’ Horizons, no. (3(21), pp. 72–82. DOI: https://doi.org/10.31499/2616-5236.3(21).2022.263688
12. Teryanik Е. (2015) Features of Formation and Study of Regional Market Information Services. Investytsiyi: praktyka ta dosvid, no. (7), pp. 66–69. Available at: http://www.investplan.com.ua/pdf/7_2015/15.pdf
13. Vasyltsiv Т., Lupak R., & Vasyltsiv V. (2017) Analysis Of Macroeconomic, Industrial, Financial, Intellectual and Human Resources Component of Ukraine Information and Communication Technologies Sector Security. The Economic Discourse, no. (1), pp. 161–172. Available at: http://ed.pdatu.edu.ua/article/view/127714
14. Teryanik E., & Stec A. (2014) Formation of statistical indicators of the market information services. State and regions. Series: Economics and Business, no. (3), pp. 30–36. Available at: http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2014/3_2014/7.pdf
15. Karyy O., Halkiv L., & Tsapulych A. (2021) Development of the IT-Sphere of Ukraine: Factors and Directions of Activation. Journal of Lviv Polytechnic National University. Series of Economics and Management, issues 5(1), pp. 42–55. DOI: https://doi.org/10.23939/semi2021.01.042
16. Ganushchak-Yefimenko L. M. (2016) Key Features of IT Entrepreneurship Development in Ukraine. Actual Problems Of Economics, no. (10), pp. 55–67. Available at: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/3396/1/20161216_301.pdf
17. Yanenkova I. (2022) Factors And Ways of Development of Digitalization in Ukraine. Economy of Ukraine, no. (3) 724, pp. 4–22. DOI: https://doi.org/10.15407/economyukr.2022.03.004
18. Porter M. E. (March 1979) How Competitive Forces Shape Strategy. Harvard Business Review. Available at: https://hbr.org/1979/03/how-competitive-forces-shape-strategy
19. Porter M. E. (March–April 1990) The Competitive Advantage of Nations. Harvard Business Review. Available at: https://hbr.org/1990/03/the-competitive-advantage-of-nations
20. Porter M. E. (1985) Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance. Free Press.
21. Muzhylivskyi V. V. (2015) Definition of Market Intelligence and its Role in the Strategic Decision-Making. Business Inform, no. (5). Available at: https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2015-5_0-pages-255_259.pdf